خبرگزاری کار ایران

کتابخانه عمومی شهدای لواسانات بازگشایی شد

کتابخانه عمومی شهدای لواسانات پس از تعمیرات و نوسازی با حضور نماینده مجلس بازگشایی شد.

به گزارش ایلنا، با اتمام عملیات تعمیر و نوسازی،‌ کتابخانه عمومی شهدای لواسانات در شهرستان شمیرانات، عصر دیروز (پانزدهم آذر) برای خدمت‌رسانی به عموم مردم بازگشایی شد.

آیین بازگشایی این کتابخانه توسط عزیزالله یقین علی پدر شهید و عضو کتابخانه عمومی شهدای لواسانات و با حضور سیده فاطمه ذوالقدر نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی ؛علی نیکنام مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران؛ عزت الله خان محمدی فرماندار شمیرانات؛ مهردخت وزیرپور مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ حجت الاسلام سیدسعیدلواسانی ‌امام جمعه شهرستان شمیرانات؛ فرید حمدحیدری بخشدار لواسان؛ علی محسنی رئیس اداره شهرستان شمیرانات؛ کتابداران و جمعی از مسئولین تهران در محل کتابخانه عمومی شهدای لواسانات برگزار شد.

در ابتدای مراسم علی نیکنام گفت: کتابخانه لواسان از سال1370 تاسیس شده وتا به الان تعمیرات جدی در این کتابخانه صورت نگرفته بود.

علی نیکنام ضمن تشکر و قدردانی از حمایت های فرماندار و دیگر اعضای انجمن شهرستان و بخش، اعضای شورای شهر و شهردار که تلاش کردند و در جلسات انجمن پیگیر مسائل ، مشکلات و بحث های این کتابخانه بودند، گفت: با تمامی این احوال ما در حوزه کتابخانه در این شهرستان آنچه باید و شایسته است نتوانستیم ادای وظیفه کنیم؛ که مادر شهرستان شمیرانات 8 باب کتابخانه عمومی داریم که باتوجه به جمعیت بین 400 تا 500 هزار نفر شهرستان این تعداد کتابخانه، جوابگوی نیازها در شهرستان نیست؛ از 52 روستا در شهرستان فقط سه روستا دارای کتابخانه هستند که جا دارد برای بقیه روستاها فکری شود.

وی افزود: اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران تمام تلاش خود را جهت محقق شدن مصوبات انجمن می‌کند و در راستای خدمت‌رسانی به مردم در حوزه کتاب و کتابخوانی از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

در ادامه سیده فاطمه ذوالقدر ضمن ابراز خرسندی از حضور در این آیین بیان کرد: حضور من از دو حیث واجب بود اول اینکه در جمع مردم و مسئولین شهر باشم و دوم به عنوان نماینده شهر تهران بزرگ در این امر بزرگ فرهنگی شرکت داشته باشم.

وی در ادامه ضمن تقدیر و تشکر از اداره کل کتابخانه های عمومی استان گفت:جای بسی خوشحالی است که استمرار این فعالیتها و بازگشایی کتابخانه‌ها فقط مختص به گرامیداشت روز کتاب، کتابخوان و کتابدار نبوده و این امر نشان دهنده اهمیت دادن مسئولان و دست‌اندرکاران به کتاب و کتابخوانی است و اینکه تمام سعی و تلاششان را در این زمینه انجام دادند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: توجه به کتاب و کتابخوانی یکی از نشانه‌های توسعه یافتگی یک جامعه است. ما باید در این زمینه به عزیزانمان یاد دهیم که از کتاب دور نشوند و همیشه با کتاب دوست باشند تا بتوانیم سرانه کتاب و کتابخوانی را به سطح کشورهای توسعه یافته برسانیم.

وی توجه به فرمایشات مقام رهبری (مدظله العالی) در بخش فرهنگ و به خصوص حوزه کتابخوانی را امری ضروری عنوان کرد و گفت: باتوجه به جمعیت500 هزار نفری این شهرستان امیدواریم توجه خاصی به مسائل فرهنگی شود که این خود می‌تواند خیلی از معضلات و مشکلات اجتماعی را حل کند. امیدوارم بتوانیم با نظارت مستمر؛ کتابخانه‌های برتر را به عموم مردم معرفی کرده و کتابداران را در جهت پیشرفت و تلاش تشویق نمائیم.

در ادامه حجت الاسلام سعید لواسانی امام جمعه بخش شمیرانات گفت: حق این است دینی که معجزه اش کتاب است (ذلک الکتاب ) مردمش هم باید کتابخوان باشنداگر ما بتوانیم مواردی که ناهنجار است را از یک نفر بگیریم و کتابخانه‌های ما از افراد کتابخوان پرشوند؛ من یقین دارم دادگاه‌های ما خالی می‌شوند. کتاب فیه نفسه ارزشمند است و ما باید نسبت به این امر و ارزش اهتمام ورزیم.

وی ترویج و گسترش فرهنگ کتاب و ایجاد کتابخانه‌های جدید را امری مهم دانست و گفت: بایدکاری کنیم نوجوانان ما وارد این محیط‌ها شوند ما باید در مترو، تاکسی، مسافرت و ... کتاب بخوانیم و فرهنگ کتابخوانی را گسترش دهیم.

وی افزود: مراکز مذهبی ما باید مراکز کتابخوانی باشند باید کمک کرد تا نونهالان و میانسال‌های ما اهل کتاب و کتابخوانی شوند بسیاری از جوانان ما به شبکه‌های مجازی معتاد هستند کاش این جوان‌ها به کتاب معتاد می‌شدند من امیدوارم نماینده مجلس در جهت کیفی کمک کنند تا این امر ترویج شود.

سپس عزت الله خان محمدی فرماندار شمیرانات ضمن تشکر ویژه از مسئولین، بخشدار و اعضای انجمن گفت: مردم فرهیخته لواسانات افرادی دین باور و با ادب هستند در شان این مردم است که این اقدامات برای آنها انجام شود.

در بحث نهضت کتابخوانی مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) از شخصیت‌های کم‌نظیری است که بیشترین اهتمام را در امر فرهنگ کتابخوان دارند.

وی در ادامه توجه جدی به تکریم افراد اندیشمند، اهل قلم و شعر در شهرستان را امری ضروری عنوان کرد و گفت: ما از همین شهرستان بومی شروع کنیم و نسبت به معرفی و قدردانی افراد اندیشمند، اهل شعر و قلم برنامه‌ریزی کنیم در همین راستا نیز  ما در انجمن شهرستان مصوب کردیم برنامه‌ای با مناطق 4 گانه، هماهنگ کنیم که بنر وعکس نویسندگان را در سطح شهر چاپ و در میادین، مساجد و مصلای نماز جمعه جهت تبلیغ  نصب کنیم.

وی افزود: در بحث توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در انجمن شهرستان؛ بحث نیم را مصوب کرده و مقرر شد تا این سهم در سبد کتابخانه قرار بگیرد و عزیزان دهیاری که بیشترین همت را برای ایجاد زمینه سخت‌افزاری داشته‌اند، تقدیر و تشکر شوند.

سخنران پایانی مراسم وزیر پور مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها بود که گفت: ما امسال همزمان با آیین گرامیداشت روز کتاب در تالار وحدت تمامی کتابخانه‌ها و کتابداران را ارزیابی و امتیاز داده‌ایم؛ امتیاز برای برتر بودن کتابدار، امتیاز برای نماینده کتابخانه، اعضای آنها و کسانیکه بیشترین کتاب را در کتابخانه خوانده‌اند و با اهدای لوح از آنها قدر دانی کرده‌ایم.

در پایان این مراسم مسئولین در جشن امضای یادبود کتابخانه شرکت کردند و با نگارش یادداشتی از خود؛ مطالب ارزنده‌ای را به یادگار گذاشتند.

این کتابخانه با داشتن بخش‌های مرجع، کودک، سالن مطالعه و... در شهرستان شمیرانات، ، آماده خدمات کتابخانه‌ای به شهروندان است.

کد خبر : ۴۳۵۳۵۶