خبرگزاری کار ایران

سینماحقیقت میزبان مادر کتابداری ایران

مستندی از یک روز کار و زندگی پوری سلطانی، مادر کتابداری ایران در جشنواره سینماحقیقت به نمایش گذاشته خواهد شد.

به گزارش ایلنا؛ رضا حائری (مستندساز) امسال فیلم "برای کتاب‌هایم: یک روز از زندگی پوری سلطانی" را به بخش خرد و تجربه‌ی جشنواره سینما حقیقت می‌برد.

پوراندخت سلطانی از بنیان‌گذاران کتابخانه ملی نوین ایران شناخته می‌شود. همسر او مرتضی کیوان (نویسنده و منتقد ادبی) در مهر سال ۱۳۳۳ به جرم ضدیت با حکومت کودتا تیرباران شد.

پوری سلطانی بعد از رهایی از زندان و ماجراهای بسیار، از ایران مهاجرت کرد و در انگلستان تحصیلات خود را در رشته کتابداری ادامه داد و بعد از بازگشت مرکز ملی کتابداری را پایه‌گذاری کرد. به‌حق او را مادر کتابداری ایران می‌نامند. سهم و کوشش او در شیوه‌های نوین آرشیو کتاب ٬اسناد و مدارک و حفظ میراث مکتوب ایران و همچنین کمک به محققین رشته‌های مختلف شایسته ارج و تقدیر است.

یک روز از زندگی و فعالیت شغلی او به کارگردانی رضا حائری به تصویر در‌آمده است و پنجشنبه این هفته ۱۸ آذر ۱۳۹۵، از ساعت ۹:۴۵ دقیقه در دهمین جشنواره سینما حقیقت (جشنواره فیلم‌های مستند ایران) و در بخش "خرد و تجربه" به نمایش درخواهد آمد.

 حائری ساخت آثاری چون«پایان محدویت‌ها»، «پرو آخر»، «اطلس تهران»، «گذر و درنگ» و «یک گذارش ناتمام» را در کارنامه خود دارد.

دهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت»، روزهای ۱۴ تا ۲۱ آذر ماه امسال، در تهران، پردیس سینمایی چارسو، میزبان علاقمندان خواهد بود. این جشنواره امسال در بخش ویژه‌ی خود با نام خرد و تجربه میزبان فیلم‌هایی با موضوع بازنشستگی است.

کد خبر : ۴۳۵۳۳۵