خبرگزاری کار ایران

اسطوره‌شناسی هنر؛ کتابی درباره هنر اسطوره‌شناسی

کتاب اسطوره‌شناسی هنر نوشته اسماعیل گزگین با ترجمه‌ بهروز عوض‌پور راهی بازار شد.

 به گزارش خبرنگار ایلنا؛ کتاب اسطوره‌شناسی هنر در سه فصل به بررسی اسطوره‌ها و ارتباط آنها با هنر می‌پردازد. فصل اول این مجموعه با بررسی پیشینه‌های موجود و واکاوی آنها تا دیواره غار‌ها به ریشه‌یابی شکل‌گیری اسطوره‌ها می‌پردازد.

بخش دوم این مجموعه با عنوان اسطوره‌شناسی هنر، اساطیر گیلگمش و یونان باستان را واکاوی می‌کند و در فصل سوم اسطوره‌شناسی از منظر امر مقدس و در بستر فرهنگی سرزمین‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 در بخشی از کتاب می‌خوانیم: اسطوره‌ها بازتاب روان مردمان باستان‌اند و هنر در این عصر از آنجا بردمیده است که روان آدمی را تسلی دهد. از این راه، می‌توان مرجع این هر دو را یکی انگاشت و یا حتی گامی پیشتر رفت و هنر را زبان بیان اسطوره‌ها پیش از اختراع نوشتار دانست.

 نوشتار حرکتی است که گاه از اسطوره آغاز شده و به هنر منتهی می‌شود. گاه هم از هنر آغاز شده و به اسطوره منتهی می‌شود. گاه در پی آن برمی‌آید که روایت اسطوره‌ای پس و پشت یک اثر هنری را کشف کند. و گاه بر آن می‌شود که مشخص کند یک روایت اسطوره‌ای چگونه در قالب یک اثر هنری متجلی می‌شود.

کتاب اسطوره‌شناسی هنر نوشته اسماعیل گزگین و ترجمه‌ی بهروز عوض‌پور در 340 صفحه و با قیمت 19500 تومان به همت انتشارات علمی و فرهنگی راهی بازار شده است.

کد خبر : ۴۳۵۳۰۸