خبرگزاری کار ایران

پوستر بیست و سومین دوره جشنواره رونمایی شد؛

صد سالگی تئاتر کودک و نوجوان ایران در جشنواره همدان

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی گفت: اولین نمایشنامه کودک و نوجوان به شکل تئاتر معاصر صد سال پیش توسط جبار باغچه‌بان نگاشته شده و روی صحنه رفته است. این اتفاق خوبی‌ست که این سالگرد را در بیست و سومین دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان گرامی داشته و نمایشنامه‌های به‌جا مانده از جبار باغچه‌بان را خوانش کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با حضور مهدی شفیعی، شهرام کرمی دبیر این دوره از جشنوراه و عبادی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان برگزار شد.

در این مراسم؛ از پوستر بیست و سومین دوره جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با شعار «مهر بر صحنه کودکی» رونمایی شد.

مهدی شفیعی مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی با اشاره به اینکه جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان ایران براساس سیاست تمرکززدایی امسال پنجمین دوره خود را در همدان برگزار می‌کند، گفت: برگزاری این جشنواره در خارج از تهران یکی از امتیازات آن به شمار می‌رود.

شفیعی با بیان اینکه امروز ظرفیت تئاتر کودک و نوجوان بسیار ارزشمند و عظیم است، گفت: امروزه تربیت بچه‌ها برای خانواده‌ها بسیار اهمیت داشته و برای آن هزینه و زمان صرف می‌کنند بنابراین اگر ما به ظرفیت جشنواره تئاتر کودک و نوجوان توجه کرده و تولیدات متناسب با نیاز خانواده‌ها داشته باشیم؛ می‌توانیم شاهد استقبال بیشتر خانواده‌ها از این رویداد تئاتری باشیم.

شفیعی؛ جریان‌سازی برای این ژانر از تئاتر، تقویت بنیه تئاتر کودک و نوجوان و افزایش کار برای این قشر را از اهداف برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان خواند.

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی خاطرنشان کرد: اگر امروز دغدغه توجه به سبک زندگی ایرانی – اسلامی را داریم تئاتر کودک و نوجوان یکی از بهترین جایگاه‌ها برای تحقق این مساله است چراکه مخاطب اول ما بر این تئاتر خانواده‌ها سپس کودکان و خردسالان هستند که تربیت و آموزش درست آنها می‌توانند آینده را تنظیم کنند.

او با تاکید بر اینکه تئاتر کودک و نوجوان ظرفیت بسیار بالایی دارد که نباید از این فرصت به آسانی گذشت، گفت: اجرای تئاترهای مناسب این ژانر بسیار می‌تواند موثر باشد کار خوب با اقبال مواجه می‌شود هر چند ما تاکنون تجربه‌های خوب و بزرگ در حوزه تئاتر و نوجوان در سینمای ایران داشتیم اما این ظرفیت بسیار وجود دارد تا بتوانیم چند نمونه بزرگ در این زمینه بسازیم.

شفیعی؛ حمایت از آثار تئاتری تولید شده در این جشنواره را از اهداف و سیاسیت‌های آن خواند و گفت: برگزاری تور و اجراهای مختلف در سراسر کشور می‌تواند به ایجاد شبکه منسجمی برای تئاتر منجر شود تا از رهگذر آن بتوانیم ارتباطات بین‌المللی را قوی کنیم.

شفیعی همچنین برگزاری متوالی چند دوره از جشنواره کودک و نوجوان را در همدان در ارتقای کیفیت آثار تولیدی این استان موثر خواند و گفت: مخاطبان تئاتر کودک و نوجوان افزایش چشمگیری داشته است.

او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ویژگی‌های بیسیت و سومین دوره این جشنواره گفت: برگزاری مراسم گرامیداشت صدومین سالگرد تولید تئاتر کودک و نوجوان بخش ویژه این دوره از جشنواره است.

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی ادامه داد: اولین نمایشنامه کودک و نوجوان به شکل تئاتر معاصر صد سال پیش توسط جبار باغچه‌بان نگاشته شده و روی صحنه رفته و این اتفاق خوبی است که این سالگرد را در بیست و سومین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان گرامی داشته و نمایشنامه‌های به‌جا مانده از جبار باغچه‌بان را خوانش کنیم.

شفیعی با گلایه‌ای از مسائل پیرامون برگزاری این دوره از جشنواره در همدان گفت: سال‌های اول وقتی این جشنواره در همدان برگزار می‌شد با اقبال بسیار گسترده مدیران استان مواجه بود و همه شرایط به کار گرفته می‌شد که جشنواره در این شهر برگزار شود. احساس می‌کنم امروز بعد از چند سال انگیزه‌های برگزاری و مدیران استانی تنگ‌تر شده است.

او ادامه داد: برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان باعث خرسندی است اما در عین حال حمایت مدیریت عالی استان و استقبال مدیران فرهنگی را می‌طلبد تا این جشنواره را بالنده نگه دارد. امیدوارم سال‌های آینده نگران این نباشیم که برای برگزاری جشنواره در همدان باید چانه‌زنی کنیم.

فاضل عبادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز در این نشست همدان را از استان‌های فرهنگی کشور خواند که در این سال‌ها نام آن با تئاتر کودک و نوجوان عجین شده است و گفت: در تلاشیم که همدان به قطب فعالیت‌های فرهنگی و هنری کودکان تبدیل شود.

او با بیان اینکه جشنواره کودک و نوجوان با تجربه سال‌ها برگزاری در همدان اکنون بومی این استان شده است، گفت: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در بیست و سومین دوره آن از نظر کمیت و کیفیت ارتقا داشته است به طوری که شاهد حضور بیشتر گروه‌های داخلی و خارجی ، برگزاری بخش‌های تخصصی و اثربخشی بیشتر آثار تولیدی هستیم.

عبادی برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را در همدان موجب رشد و توسعه تئاتر این استان خواند و گفت:‌ ما اکنون بالاترین تولید و اجرا را در زمینه تئاتر کودک و نوجوان در کشور داریم به طوری که سالانه حدود 40 نمایش در این ژانر روی صحنه می‌رود و 20 درصد از اثار این دوره از جشنواره مربوط به استان همدان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان تبدیل به یک مطالبه شد و ما اگر بخواهیم هم نمی‌توانیم آن را میزبانی نکنیم. برگزاری این جشنواره در همدان باعث شده از نظر توسعه زیرساخت‌ها روند رو به رشدی داشته باشیم.

 بیست و سومین دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از 22 تا 27 آذر در همدان برگزار می‌شود.

کد خبر : ۴۳۵۲۹۷