خبرگزاری کار ایران

برگزاری شب جبار باغچه‌بان در جشنواره تئاتر کودک

شب جبار باغچه‌بان همزمان با برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، شب استاد جبار باغچه‌بان به عنوان اولین هنرمند تئاتر کودک و نوجوان در ایران، شامگاه 25 آذر ماه در تالار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان برگزار می‌شود. 

در این مراسم که در آستانه صد سالگی تئاتر کودک و نوجوان ایران برپا می‌شود، خانواده زنده‌یاد جبار باغچه‌بان و دختر او حضور دارند.

خوانش آثار باغچه‌بان، رونمایی از کتاب معرفی او و برپایی سمینار پژوهشی تئاتر کودک و نوجوان از جمله برنامه‌های این مراسم است که با همکاری بنیاد تئاتر کودک و نوجوان برگزار می‌شود. همچنین در این مراسم از چند چهره باسابقه تئاتر کودک و نوجوان نیز تقدیر خواهد شد و مقالات برگزیده تئاتر کودک و نوجوان معرفی می‌شوند. در این برنامه نشان استاد جبار باغچه‌بان از سوی بنیاد تئاتر کودک و نوجوان به چهره‌های فعال این عرصه اهدا می‌شود.

جمعه گذشته 12 آذر ماه نیز تعدادی از اعضای بنیاد تئاتر کودک و نوجوان و انجمن تئاتر کودک و نوجوان با حضور در آرامگاه شهر ری، بر مزار باغچه‌بان حاضر شدند و به او ادای احترام کردند.

جبار باغچه‌بان نخستین چهره فرهنگی ایران است که سال 1298 اولین تئاتر کودک و نوجوان را در کودکستانی در تبریز اجرا کرد و جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در آستانه صد سالگی این رویداد، شبی را به نام این هنرمند و با گرامیداشت یاد و خاطره او برگزار می‌کند.

جبار باغچه بان بنیان‌گذار نخستین کودکستان و نخستین مدرسه ناشنوایان ایران در تبریز است. او همچنین اولین مؤلف و ناشر کتاب کودک در ایران است.

بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با دبیری شهرام کرمی 21 تا 27 آذر ماه در همدان برگزار می‌شود.

 

معرفی مقالات برگزیده بخش صدسالگی تئاتر کودک

شورای داوری بخش مسابقه مقالهنویسی صدسالگی تئاتر کودک و نوجوان بیست و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان آقایان داوود کیانیان، یدالله وفاداری، مسلم قاسمی، منصور خلج، سیدحسین فداییحسین و منوچهر اکبرلو با ارزیابی آثار شرکت کننده چهار مقاله را بدون اولویت به عنوان آثار برگزیده معرفی کرد.

مقالات برگزیده: "تئاتر کودک و نوجوان در یک دهه جشنواره بینالمللی تئاتر خیابانی مریوان" نوشته کریم خاوری و تحسین مصطفی  از کردستان، "جبار باغچه بان و نمایش خلاق" نوشته مژگان وثوقی از تهران، "تأثیر ادبیات مکتوب کودک و نوجوان بر تئاتر کودک و نوجوان ایران" نوشته احمد بیگلریان از همدان ، "تئاتر کودک در ایران، از نخستین حرکتها تا نخستین نمایشنامه" نوشته نیاز اسماعیل پور از همدان

بخش صدسالگی تئاتر کودک و نوجوان با همکاری بنیاد نمایشی کودک به مناسبت پیشواز صدسالگی تئاتر کودک و نوجوان در ایران و اولین اجرای نمایشی توسط زنده یاد باغچه بان به شکل ویژه درجشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان برگزار خواهد شد. بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان به عنوان یکی از باسابقه ترین رویدادهای تئاتر کشور با دبیری شهرام کرمی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان و اداره کل هنرهای نمایشی و مشارکت استانداری و نهادهای فرهنگی و هنری شهر همدان 22 تا 22 آذرماه با حضور گروه های ایرانی و خارجی برگزار خواهد شد.

کد خبر : ۴۳۴۹۳۱