خبرگزاری کار ایران

سارا سالار در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

وقتش نیست به زور سراغ راوی "مرد" بروم

سارا سالار می‌گوید راوی رمانی که حول محور نوجوانان می‌نویسد را تغییر داده است.

سارا سالار (نویسنده) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره وضعیت نگارش و انتشار آخرین رمانش که حول محور نوجوانان روایت می‌شود؛ گفت: کار جدیدی را که مشغول نگارش آن هستم تقریبا یک سالی هست شروع کرده‌ام. ابتدا تصمیم داشتم راوی یک پسر پانزده ساله باشد، پسری که در آستانه بلوغ است. می‌خواستم از زبان خود پسر شرایط متناقض این نسل را در این سن و سال در خانواده و جامعه بیان کنم. اما بعد از تقریبا یک سال و نوشتن تقریبا نصف رمان تصمیم گرفتم راوی را عوض کنم. داستان همان داستان است اما  دیگر پسر خودش اتفاقات را تعریف نمی‌کند، بلکه مادر پسر داستان را روایت می‌کند. زبان این رای به نظرم صادقانه‌تر و واقعی‌تر از آب درمی‌آید. وقتی راوی داستان پسر بود احساس می‌کردم در حال ساختن داستان هستم اما الان احساس می‌کنم داستان در حال خلق شدن است. به هر حال نوشتن با یک راوی پسر پانزده ساله تحربه‌ایی بود که به من نشان داد هنوز وقتش نیست به زور سراغ راوی مرد بروم. هر وقت وقتش شد باید این کار را بکنم. 

او پیش‌تر در توضیح انگیزه‌ی نگارشی حول محور نوجوانان نیز به ایلنا گفته بود: راوی این داستان یک پسر ۱۵-۱۴ ساله است که دوران بلوغ را می‌گذراند. باتوجه به اینکه نسل نوجوان امروز در راه رشد معمولا با تناقضات فراوانی روبرو هستند، مثل انواع مختلف واکنش و رفتارهایی که در خانه، مدرسه، جمع دوستان و… به‌ناچار از خود نشان می‌دهند، خیلی دوست داشتم به این مسئله بپردازم و دغدغه‌های این نسل را در قالب داستان مطرح کنم. درنهایت همین تناقضات اجباری هستند که باعث می‌شود که آن‌ها در آینده انسان‌های متناقضی شوند

وی افزود: از دو تا رمان قبلی‌‌ام هم «احتمالا گم شده‌ام» که دو سال توقیف بود آزاد شده اما این‌بار رمان «هست یا نیستی چند ماهی است توقیف شده که آن هم به امید خدا آزاد خواهد شد. امیدوار باشیم بهتر از این است که ناامید باشیم.

این نویسنده پیش‌تر نیز درباره اصلاحیه آخرین رمانش یعنی «هست یا نیست» بعد از چهار نوبت چاپ به ایلنا گفته بود: به نظرم این عدد چهار برای من عدد مناسبی نیست. کار قبلی یعنی «احتمالا گم شده‌ام» هم وقتی به نوبت چاپ چهارم رسید کلا ممنوع‌الچاپ اعلام شد. واقعا برایم عجیب است که چطور یک اثر بعد از چندین بار انتشار بصورتی اصلاح شود که نویسنده ترجیح بدهد از خیر انتشار مجدد آن بگذرد. فکر می‌کنم وقتی نوبت چاپ‌ها بالا می‌رود مخصوصا برای برخی آثار سخت‌گیری‌های بیشتری اعمال می‌کنند. البته قصد دارم برای پیگیری و حل این مساله اقدام کنم چون فکر می‌کنم با صحبت کردن و گفتگو خیلی از سوتفاهم‌ها برطرف شود.

کد خبر : ۴۳۴۷۱۳