خبرگزاری کار ایران

در نشست جشنواره موسیقی کلاسیک مطرح شد؛

موسیقی جدی و هنری برایمان مهم است/ تمام سلایق دعوت شده‌اند

نشست رسانه‌ای نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک صبح امروز یکشنبه 14 آذرماه با حضور امیر مردانه دبیر جشنواره، وصال عربزاده عضو شورای سیاستگذاری و امیر شریفی عضو هیئت موسس جشنواره موسیقی کلاسیک در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای این مراسم امیر شریفی با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک اظهار کرد: در اردیبهشت ماه سال جاری به همراه آقای عرب‌زاده طرحی را به دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آقای صالحی ارائه دادیم. براساس این طرح ظرفیت‌های گسترده موسیقی کلاسیک ایرانی این امکان را دارد تا در فستیوال مستقل و تخصصی ارائه شود. در سالیان قبل حضور پیشکسوتان در عرصه موسیقی کلاسیک در جشنواره فجر بسیار پررنگ بود از طرف دیگر جشنواره جوان موسیقی را داشتیم که برای جوانان برگزار می‌شد. در این میان نسل میانه موسیقی که بیشترین بار اجرایی ، آموزشی و جریان‌سازی‌هایی در عرصه موسیقی دارند خالی بود. از همین رو تصمیم گرفتیم تا با برگزاری جشنواره‌ای مستقل برای این افراد بتوانیم از ایده‌ها و به نوعی موسیقی این نسل استفاده کنیم.

ورود بخش رقابتی در جشنواره از سال آینده

او با بیان اینکه دفتر موسیقی از این طرح استقبال کرد؛ ادامه داد: در ابتدا باید موسسه‌ای را ثبت می‌کردیم تا بار حقوقی این جشنواره را برعهده بگیرند از همین رو از میان موسسه‌های موسیقی؛ موسسه موسیقی ساز و آواز را که در حوزه نشر و پخش موسیقی کلاسیک ایرانی سالیان سال است خدمت می‌کند انتخاب کردیم. در ادامه نیز امیر مردانه مدیر موسسه ساز و آواز به جمع ما اضافه شدند و ما سعی کردیم جریان مثبتی راه‌اندازی کنیم.

در ادامه این نشست؛ امیر مردانه با بیان اینکه از اوایل کار همراه این پروژه شدم؛ اظهار کرد: در روند شکل‌گیری جشنواره سعی کردیم به ظرفیت‌هایی که می‌تواند به هویت موسیقی ایرانی کمک کند بیشتر توجه کنیم. ما روزهای ابتدایی درگیر تصویب اساسنامه‌ای بودیم و بالاخره پس از جلسات مداوم با دیگر مدیران اصلی موسیقی بخش رقابتی نیز وارد جشنواره شد که به نظرم در عین اینکه جذاب است بسیار سخت است همچنین بخش پژوهشی در کنار بخش رقابتی وارد شد و ما طرح تفصیلی در این باره نوشتیم و به دفتر موسیقی ارائه کردیم.

او ادامه داد: از زمان آغاز کار تا برگزاری جشنواره فرصت اندکی در اختیار داشتیم از همین رو بحث رقابتی که باید با اعلام فراخوان همراه می‌بود به جشنواره امسال نرسید اما با توجه به اینکه در طرح اساسنامه ما موجود است قطعا این اتفاق در سال آینده صورت خواهد گرفت.

محوریت جشنواره موسیقی هنری و جدی است

سپس وصال عربزاده با بیان اینکه این جشنواره در حقیقت دربرگیرنده ژانری از موسیقی ایرانی است که هنری و جدی تلقی می‌شود، تصریح کرد: در این جشنواره از موسیقی دستگاهی یا موسیقی دوره‌های گذشته مانند دوره قاجار، استفاده شده. به طور مجموع هدف ما ورود موسیقی است که خاصیت هنری داشته باشد بنابراین در انتخاب نوازندگان و گروه‌ها این مورد بیش از دیگر موارد مطرح بوده است اما ما ادعا نداریم که همه افرادی که در موسیقی کلاسیک ایرانی مشغول فعالیت هستند را جذب کردیم چراکه به دلیل محدودیت‌های زمانی که داشتیم تنها توانستیم بخشی از این افراد را جذب این جشنواره کنیم.

او ادامه داد: در ادامه کار شورای هنری از افراد صاحب روش و صاحب سبک تشکیل شد، در این شورا از هر ساز یک نماینده وجود دارد و تمامی نظرات و انتخاب‌هایی که صورت گرفته براساس آرا و نظرات این شورا بوده است. ما می‌توانیم ادعا کنیم این جشنواره دارای سلایق و نکته نظرهای شخصی است و مهمترین نقطه قوت این جشنواره این است که از تمامی سلایق موجود موسیقی دعوت شده است. نقطه مشترک اعضای شورای هنری تکثر هنری و احترام گذاشتن به همه سلایق در هنر موسیقی است.

موسیقی هنری؛ موسیقی است که دارای منابع مکتوب است

در ادامه شریفی نیز درباره انتخاب بازی کلاسیک توضیح داد: واژه کلاسیک به معنای پرداختن به دوره موسیقی کلاسیک جهان نیست بلکه تعریفی است که از موسیقی کلاسیک می‌توانیم ارائه کنیم در حقیقت جنسی از موسیقی است که دارای مبانی مشخص بوده و به باطن موسیقی هنری ایرانی رجوع می‌کند. موسیقی‌ای که در مد، وزن و آهنگسازی صاحب منابع مکتوب است و در عمل نیز براساس منابع مکتوب اجرا شده است. این موسیقی هنری بوده و غیر آن چیزی است که برای توده مردم نواخته می‌شده و دارای مبانی نظری و آموزشی مشخصی است.

او ادامه داد: هر فردی که امروز به این اجناس موسیقی جدی و هنری رجوع کند و براساس آن مبانی موسیقی چه در قالب تکنوازی، چه در قالب آهنگسازی و اجرای گروهی کار می‌کنند در این فستیوال دعوت شده است. طبیعی است که سلیقه متخصصین و ذوق و قریحه آن‌ها روش‌های مختلفی را در این حوزه به نسبت گسترده انتخاب می‌کنند اما ما در این میان افرادی را انتخاب کردیم که با ساخت‌ها و چارچوب‌های اصلی موسیقی ایرانی توجه دارند.

در ادامه مردانه با اشاره به اینکه بخش جنبی جشنواره به علت کمبود زمان دچار سردرگمی شده؛ گفت: برای برگزاری یک جشنواره نیاز به زمان مناسب است تا برنامه‌های آن با دقت و در زمان مقرر پیش برود اما ما متاسفانه با کمبود وقت زیادی در این جشنواره مواجه بودیم و زمانی که جدول جشنواره بسته شده بود از طرف فرهنگسرای بهمن به ما پشنهاد دادند که سالن‌هایی را برای برخی اجراها در اختیار این جشنواره قرار می‌دهند. ما برای فعال کردن این بخش سعی کردیم براساس ارزیابی‌های انجام شده گروه‌هایی را انتخاب کنیم اما به دلیل اینکه قرار شد در این فرهنگسرا از آقای بهرام ساعد تجلیل شود عنوان این بخش را بخش جنبی جشنواره گذاشتیم. قطعا در سال‌های بعدی و در صورت ادامه این جشنواره این سردرگمی در بخش جنبی وجود نخواهد داشت.

عربزاده نیز با اشاره به نوع مخاطبان این جشنواره تصریح کرد: مخاطب موسیقی ایرانی همیشه بوده، هست و خواهد بود اما شاید کم باشد چراکه این بخش از موسیقی برای نخبگان جامعه است و آنها به این فرمت هنر بیشتر توجه دارند بنابراین طبیعی است در فستیوال‌هایی که به صورت جدی برگزار می‌شود شما مخاطبان تکراری می‌بینید اما همین مخاطبان هستند که حمایت کننده‌اند اما خوب است که توده عام‌تری از مردم را در این جشنواره‌ها شاهد باشیم.

تخفیف دانشجویی برای حضور در جشنواره

مردانه نیز با اشاره به قیمت‌های ارائه شده برای بلیت این جشنواره گفت: جشنواره موسیقی کلاسیک دارای هر سأنس سه بخش است که شامل تکنوازی با محوریت ساز ، ساز و آواز با محوریت آواز و گروه‌نوازی با محوریت ساز یا آواز است. قیمت بلیت کمتر از 40 هزار تومان و بالکن 30 هزار تومان تعیین شده است دانشجویان نیز می‌توانند با ارسال عکس کارت خود به شماره تلگرام جشنواره از تخفیف دانشجویی استفاده کنند.

شریف در پایان این نشست خبری با اشاره به اینکه این جشنواره به نسل میانی موسیقی پرداخته است،‌ گفت: سعی کردیم در این جشنواره از حضور پیشکسوتان نیز بهره ببریم اما متاسفانه به دلیل اینکه برخی از آن‌ها برای جشنواره موسیقی فجر دعوت شده‌ بودند، دعوت ما را رد کردند اگر چه حضور آن‌ها به لحاظ معنوی برای ما بسیار مغتنم است اما مسائلی مانند کمبود وقت اجازه نداد تا از آن‌ها استفاده کنیم البته در صورت تداوم جشنواره از پیشکسوتان نیز استفاده کنیم.

نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک از روز جمعه 19 آذر به مدت یک هفته برگزار می‌شود.

کد خبر : ۴۳۴۴۳۹