خبرگزاری کار ایران

داود فتحعلی‌بیگی با «سایه تو سایه» به محراب می‌رود

داود فتحعلی‌بیگی از اجرای نمایش جدید خود به‌نام «سایه تو سایه» در تالار محراب خبر داد.

داود فتحعلی‌بیگی (نویسنده و کارگردان) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، گفت: «سایه تو سایه» از آثاری است که آن را براساس یکی از نمایشنامه‌های کارلو گولدونی نوشته‌ام.

فتحعلی‌بیگی ادامه داد: این متن نمایشی در واقع آداپته سیاه‌بازی از یکی از نمایشنامه‌های کارلو گولدونی، نمایشنامه‌نویس ایتالیایی است که پس از ماه صفر، در تالار محراب روی صحنه می‌رود.

این نویسنده و کارگردان با اشاره به اجرای نمایش «انسانم آرزوست» که مدتی پیش در تماشاخانه سنگلج روی صحنه رفته بود، گفت: پیش از اجرای این نمایش، پنج سال بود که کار نمایشی نکرده بودم و دوست دارم اگر شرایطی پیش بیاید دوباره «انسانم آرزوست» را که نمایشی سیاه‌بازی است، روی صحنه ببرم.

فتحعلی‌بیگی با اشاره به اهمیت نمایش‌های سنتی و ایرانی و خطری که آن را تهدید می‌کند، گفت: ما بسیاری از پیشکسوتانمان را در نمایش‌های سنتی و آیینی از دست داده‌ایم و از آن رو که این آیین‌ها در گذشته به صورت سینه به سینه و شفاهی آموزش داده می‌شد ؛ اساتید کمی داریم که در قید حیات باشند لذا تا دیر نشده باید از دانش و آموخته‌های این اساتید استفاده کرد.

این نویسنده و پژوهشگر تئا‌تر با بیان اینکه «امروز در دانشکده‌های تئا‌تر چند واحد بیشتر در رابطه با نمایش‌های ایرانی صحبت نمی‌شود» گفت: همین مقدار هم حکم درس انشا را دارد و هرکسی می‌تواند سر این کلاس‌ها حاضر بشود یا نه. این در حالی است که نمایش‌های آیینی حوزه گسترده و حائز اهمیتی است.

فتحعلی‌بیگی با تاکید بر اینکه «نباید بگذاریم این هنر کهن و معنوی دستخوش انحراف شود» گفت: بخشی از هویت فرهنگی ما به این میراث معنوی بازمی‌گردد؛ باید در زمینه نمایش‌های آیینی و سنتی که بخش مهمی از فرهنگ و هنر ملی و ایرانی خودمان است توجه بیشتری داشته باشیم.

کد خبر : ۴۳۳۱۵۶