خبرگزاری کار ایران

مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه در گفت‌وگو با ایلنا:

نگران وضعیت تولید در سازمان هستیم/ تولیدات غیرقابل پخش برخی شبکه‌ها فقط بودجه را مصرف کرد

بنده به سیستم قبلی نقد دارم. در بسیاری از شبکه‌ها کارهای غیرقابل پخشی تولید شد که بودجه را مصرف می‌کرد. به خاطر گستردگی و حجم بالای تولیدات آن روز؛ عده‌ای که در مبانی سینما و فیلم‌سازی و ساخت و تولید فیلم‌های تلویزیونی مشکل داشتند؛ وارد این عرصه شدند که نه توانستند آثار خوبی تولید کنند و نه برنامه‌ریزی‌ها با رونق تولید فیلم عملی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ از یکی دو دهه گذشته تلویزیون با اجرای سیاست ساخت تله‌فیلم تعداد زیادی از جوانان را وارد این حیطه کرد که شاید نه زمان ورود آن‌ها بود و نه تله‌فیلم‌ها حرفی برای گفتن داشتند. سیاست جایگزین این تولید هنگفت هنرتجربه است که شاید بخش بسیار کوچکی از بازارهای موردنیاز جوانان علاقمند به ساخت فیلم را پوشش داده است. مهدی روشن‌روان (مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما) می‌گوید: می‌شد این جوانان با ریسک کمتری وارد عرصه کارگردانی بشوند، تجربه کسب کنند و کم‌کم وارد حیطه سریال‌سازی شوند.

مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه؛ درباره موج بیکاری‌ جوانان وارد شده به عرصه فیلمسازی که با ساخت تله‌فیلم‌ها وارد بازار تولید فیلم و سریال شده‌اند؛ می‌گوید: میزان بیکاری این عده بستگی به شغل‌هایی دارد که آنها برای آینده خود انتخاب کرده‌اند. مثلا بازیگر‌ها می‌توانند به هر حال در سریال‌ها یا فیلم‌های  سینمایی مشغول به کار شوند و چرخه اقتصادی و معیشت آنها به شیوه قبل گردش داشته باشد اما درباره بخشی که وارد حوزه فیلمسازی شدند و اتفاقا جوان‌‌هایی هستند که با امید فراوان کار ساخت فیلم و تله‌فیلم را شروع کردند؛ من هم با شما موافقم. می‌شد آنها با ریسک کمتری وارد عرصه کارگردانی بشوند، تجربه کسب کنند و کم‌کم وارد حیطه سریال یا فیلمسازی شوند. گرچه امروز با بالا رفتن تولید سریال شاید بتوان امید داشت تعدادی از همین جوانان وارد بازار کار شوند و این خود یک راهبرد است.

روشن‌روان درباره سیاست‌گذاری‌های غلط گذشته تلویزیون در تولید انبوه تله‌فیلم بدون آنکه به بازار مخاطب فکر کند و برنامه‌ریزی درباره سرنوشت بودجه سازمان داشته باشد؛ نیز می‌گوید: این صحبت را قبول دارم. تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری درست در این زمینه باید توسط مدیران ارشد سازمان صورت می‌گرفت چراکه خیلی از موارد ازجمله تعریف کد بودجه باید درنظر گرفته شود. 

وی با بیان این مطلب که؛ البته در ساختار جدید سیمافیلم، تله‌فیلم پیش‌بینی شده که به صورت متمرکز فیلم‌های تلویزیونی تولید شود اما نه به گستردگی که در گذشته وجود داشت؛ به کیفیت پایین بسیاری از فیلم‌های تولیدی نیز اشاره کرده و می‌گوید: بنده به سیستم قبلی نقد دارم. در بسیاری از شبکه‌ها کارهای غیرقابل پخشی تولید شد که فقط بودجه را مصرف می‌کرد. به خاطر گستردگی و حجم بالای تولیدات آن روز؛ عده‌ای که در مبانی سینما و فیلم‌سازی و ساخت و تولید فیلم‌های تلویزیونی مشکل داشتند؛ وارد این عرصه شدند که نه توانستند آثار خوبی تولید کنند و نه برنامه‌ریزی‌ها با رونق تولید فیلم عملی شد.

مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه در ادامه می‌گوید: وقتی به بسیاری از فیلم‌های تولید شده در این دوره نگاه می‌کنیم؛ می‌بینیم نگاه سهل‌انگارانه‌ای در تولید این تله‌فیلم‌ها وجود داشته. حتی فیلمسازان سعی می‌کردند کار‌ها را ۱۰ یا ۱۵ روزه ببندند بی‌آنکه کیفیت آثار مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به حجم بالای تولید تله‌فیلم در سال‌های اخیر می‌گوید: یادم هست چند سال پیش تعهد سیمافیلم برای تولید تله‌فیلم؛ ۲۰۰ فیلم در سال بود. تازه این تعداد تنها به سیمافیلم اختصاص داشت و درکنار آن؛ مراکز استان‌ها و شبکه‌های سراسری خود تعداد بالایی تولید تله‌فیلم داشتند. یعنی یک حجم سرسام‌آوری که بودجه‌ای بسیار زیادی از سازمان مصرف می‌کرد. حجمی که تولیدش سرسام‌آور بود اما خروجی‌اش نزدیک به هیچ.

روشن‌روان ادامه می‌دهد: زمانی وضعیت سازمان و کشور در شرایط خوبی بود. بهای هر بشکه نفت ۱۲۰ دلار بود. شاید در آن زمان صرف چنین هزینه‌هایی قابل توجیه بود اما امروز؛ در شرایطی که سازمان در وضعیت دشوار مالی قرار دارد و حتی سریال‌های نوروزی هنوز تامین اعتبار نشده‌اند و ما به شدت نگران وضعیت تولید در سازمان هستیم؛ اولویت سازمان فعلا سریال است که بنظر من هم درست است چون سریال مخاطب ثابت می‌آورد. امروز در سازمان؛ ساخت فیلم تلویزیونی در اولویت دوم قرار دارد.

وی درباره چند و چون تخصیص بودجه برای تله‌فیلم برای سال آینده نیز می‌گوید: تغییر مدیریت سازمان در اواسط سال انجام شد اما بودجه از سال قبل بسته شده است. مدیریت جدید برای سال آینده حتما ساخت تله‌فیلم را در دستور کار خواهد داشت.

این مدیر در رسانه ملی اشاره‌ای هم به برخوردهای سلیقه‌ای مدیران در حوزه سیاست‌گذاری کرده و می‌گوید: در اینجا بحث سلیقه مطرح نیست بلکه بحث اولویت‌بندی است. اولویت اول به سمت جذب مخاطب ثابت است. سریال است که می‌تواند مخاطب ثابت را پای تلویزیون بنشاند. تله‌فیلم نمی‌تواند مخاطب را هر شب جذب تلویزیون کند. تمام شبکه‌های معتبر دنیا هم سریال دارند. پس اگر بودجه‌ای داشته باشید که بخواهید با آن تولید کنید باید اولویت‌ها را درنظر بگیرید.

به اعتقاد وی؛ مدیران سازمان به چشم‌انداز سال‌های آینده برای رسانه ملی؛ نگاه صفروصدی دارند. او می‌گوید: من تصمیم‌گیرنده‌ی سیاست‌های کلی برنامه‌سازی نیستم و فقط جزو مدیران اجرایی هستم. سطح نیروهای مدیریتی در سازمان طبقه‌بندی شده و البته قطعا با ما هم مشورت می‌شود اما تصمیم و سیاست‌های کلی سازمان با ایشان است. هرتصمیمی هم گرفته شود؛ ما اجرا خواهیم کرد.

روشن‌روان درباره احتمال ورود نیروهای تازه نفس به سازمان نیز می‌گوید: قطعا ورود نیروهای تازه نفس به سازمان ضرورت دارد. به هرحال وقتی ورود نیرو متوقف شود؛ تبعات زیادی دارد. یکی اینکه وقتی سن‌ها بالا برود، توان و انرژی‌ها تحلیل می‌رود. دوم اینکه رکود؛ فساد می‌آورد. قطعا باید نیروهای جدید وارد شوند.

وی ادامه می‌دهد: بعضی‌ می‌گویند چرا نیروهای جدید به سریال‌ها وارد نمی‌شود. نمی‌شود یک شبه کست کل سریال را براساس نیروهای تازه نفس بست. نیروهای جدید ممکن است تحصیلات مربوطه را داشته باشند اما مطمئنا صرف تحصیلات کافی نیست. برای مثال هدایت مالی یک پروژه کار ساده‌ای نیست که بشود آن‌ را به یک تازه‌کار داد. زمان هم مساله مهمی است. مثلا جوانی که فیلم کوتاه می‌سازد برای ساخت یک فیلم؛ یک سال زمان می‌گذارد. این جوان قطعا تجربه هدایت یک سریال را ندارد و اگر این سریال ۴، ۵ میلیاردی بخوابد؛ دیگر بلند نمی‌شود. نیاز هست که این دوستان تجربه کسب کنند و بعد به پروژه‌ها وارد شوند. آنها باید در تعدادی کار دستیاری کنند تا کم‌کم به شرایط تولید برسند. نمی‌شود یکباره بدنه تلویزیون را جوان کرد.

روشن‌روان در پایان درباره طرح‌های رسیده به شبکه سه می‌گوید: وقتی طرح‌ها را می‌خوانیم ضعف‌های زیادی در آنها دیده می‌شود. نویسندگان جدید بیشتر از روی سریال‌های دیگر متن می‌نویسند یا از کلیشه‌های داخلی استفاده می‌کنند. متن‌های رسیده خیلی ارژینال نیستند. انتخاب سوژه، شخصیت‌پردازی، خلاقیت و ... در خلا شکل نمی‌گیرد یعنی باید دامنه زندگی بالا برود تا به خلق منجر شود.

کد خبر : ۴۳۲۸۶۱