خبرگزاری کار ایران

به مناسبت هفتم آذرماه روز نیروی دریایی منتشر می‌شود

خاطرات یکی از طراحان عملیات دریایی مروارید

خاطرات یکی از طراحان عملیات دریایی مروارید، به مناسبت هفتم آذرماه روز نیروی دریایی منتشر می‌شود.

به گزارش ایلنا، «راز مروارید» خاطرات (ناخدا دوم سعید کیوان شکوهی) یکی از طراحان و فرماندهان نیروی دریایی درعملیات مهم (مروارید) است که توسط مونس عبدی زاده گردآوری و در انتشارات سوره مهر مراحل آماده سازی را سپری می‌کند.

در سپیده دم هفتم آذر 1359 در یک درگیری شدید، قهرمانان نیروی دریایی ارتش بهمراه خلبانان شجاع نیروی هوایی ماموریت داشتند تا در عملیاتی بزرگ(مروارید) هدف‌های دریایی عراق را در منطقه عملیاتی خلیج فارس منهدم نمایند.

در این نبرد هفت ناوچه مدرن و اژدرافکن عراقی به قعر دریا فرستاده شدند؛ همچنین چند فروند ناو، تعدادی هواپیما و هلیکوپتر توسط ناوچه پیکان نابود شدند؛ با اجرای موفقیت‏آمیز عملیات مروارید سکوهای نفتی البکر و الامیه برای اولین بار به دست پرسنل نیروی دریایی ایران افتاند.

عبدی‌زاده خاطر نگار این اثر ، درباره کتاب گفت: این خاطرات به دوران دانشجویی تا زمان بازنشستگی (ناخدا دوم سعید کیوان شکوهی) اختصاص دارد که عمده خاطرات به عملیات مراوارید اشاره دارد.

وی ادامه داد: آقای کیوان شکوهی یکی از فرماندهان و طراحان عملیات مروارید بود که نقش اساسی را در پیشبرد این عملیات داشت. همچنین در این اثر به فرماندهان دیگر نیروی دریایی حاضر در عملیات مروارید خصوصا شهید همتی پرداخته شده است.

این نویسنده افزود: در بیش از بیست ساعت گفت و گو با ایشان سعی کرده ام وقایع را بدون کم و کاست در خاطرات بگنجانم،همچنین بخاطر کمی خاطرات فرماندهان نیروی دریایی به نظر می‌رسد این خاطرات برای مخاطبان جذاب باشد.

کتاب «تکاوران نیروی دریایی در خرمشهر» که پیش از این توسط سوره مهر منتشر بود بعنوان نخستین اثری مطرح است که در آن خاطرات تکاوران نیروی دریایی پس از سال روایت شده است. ناخدا هوشنگ صمدی راوی کتاب(تکاوران نیروی دریایی خرمشهر) فرمانده گردان تکاوران در خرمشهر و فرمانده یک گردان 600 نفره بود که طی 34 روز مقاومت جانانه برای نجات خرمشهر فقط 270 نفرشان زنده ماندند و از این ره حماسه‌ی بی نظیری را رقم زدند.

کد خبر : ۴۳۲۸۲۵