خبرگزاری کار ایران

سریر در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

باید فرهنگ موسیقی ارکسترال را در جامعه ایجاد کرد/تولید آثار کیفی برنامه اصلی ارکستر خانه هنرمندان

رهبر ارکستر خانه هنرمندان با بیان اینکه مردم سال‌هاست به موسیقی منوفونیک عادت‌ کرده‌اند، گفت: باید فرهنگ موسیقی ارکسترال را در جامعه ایجاد کنیم تا بتوانیم در عین رشد فکری از طریق این موسیقی بیاموزیم چگونه چند موضوع را در ذهن‌مان حلاجی کنیم.

محمد سریر (رهبر ارکستر سمفونیک خانه هنرمندان ایران) با اشاره به برنامه‌های این ارکستر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، اظهار کرد: در حال حاضر مشغول تمرین هستیم و شکر خدا که همه چیز خیلی خوب پیش می‌رود. امیدواریم بتوانیم برنامه‌های متفاوتی را ارائه کنیم. در حقیقت تلاش داریم ارکستر خانه هنرمندان ایران تداوم کارش را با برنامه‌های با کیفیت تضمین کند.

او ادامه داد: این نوع فعالیت‌های گروهی به زمانی برای همکاری باهم و نزدیک شدن به ریشه‌ها نیاز دارد تا بتواند در همکاری به جایگاهی یگانه برسد که به سطح خوبی که عنوان خانه هنرمندان است؛ دست یابد.

رییس شورای عالی خانه هنرمندان با بیان اینکه مخاطبان موسیقی منوفونیک می‌پسندند یا ارکسترال را؛ تصریح کرد: موسیقی منوفونیک خوشایند مخاطب است و برای تنوع و استفاده می‌تواند خوب باشد درحالیکه موسیقی ارکسترال اندیشه‌ورزی در ابعاد یک اثر را می‌آموزد و برای ذهن مخاطب سازنده است و موسیقی چند صدایی که در موسیقی ارکسترال معنا پیدا می‌کند؛ شنونده را وادار می‌کند به چند موضوع مختلف توجه کند.

سریر با بیان اینکه موسیقی ارکسترال به نوعی یک ورزش فکری است که می‌تواند رشد فکری را به دنبال داشته باشد، گفت: در همه هنرها نیز این موضوع دیده می‌شود و لایه‌های هنری است که معنای اندیشه‌ورزی دارد و هر کسی از ظن و برداشت خود از این لایه‌ها یا از ترکیب این لایه‌ها را دارد.

او خاطرنشان کرد: مردم طی قرن‌ها موسیقی منوفونیک را گوش داده‌اند و عادت به موسیقی ارکسترال ندارند. این فرهنگ را باید کم‌کم وارد کرد تا بتوانیم از فرم چندصدایی در حوزه موسیقی ملی تا جایی که به جان‌مایه‌های موسیقی صدمه وارد نکند؛ استفاده کنیم برای آنکه بتواند ماندگاری در ذهن مخاطب ایجاد کند. در عین حال رشد فکری هم ایجاد کند و ما عادت کنیم به اینکه بتوانیم چند موضوع را در ذهن‌مان حلاجی کنیم.

کد خبر : ۴۳۲۷۸۱