خبرگزاری کار ایران

سیدعباس صالحی:

برخوردهای سلیقه‌ای در مجوزهای نشر کمتر شده/اقتصاد نشر برای خروج از احتضار نیازمند شوک است

معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: اگرچه برخوردهای سلیقه‌ای در مجوزها کم شده و مسیر فرآیند مجوزها شفاف‌تر شده اما در مسئله امنیت نشر به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید عباس صالحی طی سخنانی در نشست صمیمی وزیر ارشاد با اهالی نشر، با بیان اینکه صالحی امیری با اهالی نشر و فرهنگ و مسائل مرتبط با این حوزه آشناست، گفت: در این جلسه بحث‌های عمومی حوزه نشر را مطرح می‌کنیم و در نوبت بعدی تخصصی‌تر این موضوعات را دنبال می‌کنیم.

دیوار کم‌اعتمادی بین ناشران و وزارت ارشاد فروریخت

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در ابتدای ورودم به وزارت ارشاد دیوار کم‌اعتمادی یا بی‌اعتمادی بین اهالی نشر و قلم با وزارتخانه بود؛ اظهارکرد: در این دولت شرایطی پدید آمد که این دیوار کم‌اعتمادی به طرف احترام، ارتباط متقابل رفت و امروز نیز به تشریک مساعی متقابل رسیدیم یعنی جامعه نشر کشور و وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی به دنبال راه‌حل‌های مشترکی برای حل این مسائل و دغدغه‌ها هستند.

وی با بیان اینکه این دغدغه‌های مشترک در پنج حوزه خلاصه می‌شوند؛ افزود: اولین دغدغه، اقتصادحوزه نشر است البته صنایع مختلف در شرایط رکود در دوره پساتحریم به سر می‌بریم اما این شرایط برای صنعت نشر مضاعف‌تر است.

صالحی خاطرنشان کرد: صنعت نشر با شوک‌های متعددی در فاصله‌های کوتاه روبرو بود. شوک‌هایی مانند قطع یارانه کاغذ و بودجه دولتی عرصه نشر نه تنها رشد نداشت بلکه با کمتر شدن در مرحله اعتبار یا تخصیص آن مواجه شد. همچنین در این حوزه بازگشت سرمایه بلندمدت است.

او ادامه داد: اقتصاد در حوزه نشر نیازمند شوک است تا از حالت احتضار خارج شود و اگر این شوک وارد نشود این محتضر شرایط خوبی را نخواهد داشت.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد با بیان اینکه اقداماتی در بخش اقتصاد در حال انجام است، گفت: خوشبختانه بهبود توسعه کسب و کار در این حوزه شکل گرفته البته هنوز هم نیازمند کارهای اساسی و جدیدی در این حوزه هستیم ازجمله اینکه هزینه‌های سربالایی صنعت نشر باید کاهش پیدا کند همچنین نیازمند بهبود در حوزه مدیریت منابع مالی و افزایش منابع مالی هستیم.

صالحی با اعلام اینکه حوزه نشر از تسهیلات مالی کمی برخوردار است؛ تصریح کرد: دومین دغدغه دوستان مشترک (اهالی نشر و وزارت ارشاد) امنیت در حوزه نشر است که این حوزه هم مانند اقتصاد نشر هم برای ناشران و هم اهالی قلم بسیار پراهمیت است. اگرچه برخوردهای سلیقه‌ای در مجوزها کم شده و مسیر فرآیند مجوزها شفاف‌تر شده است اما در عین حال ما در مسئله امنیت نشر به نقطه مطلوب نرسیدیم.

او ادامه داد: در حوزه اعطای مجوزها هیات نظارت ساختار قانونمندی پیدا کرده اما بازهم در حوزه نشر برای اعمال سلیقه‌ها نیازمند کارهای جدی‌تری هستیم.

معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد گفت: موضوع قاچاق بحث دیگری در امنیت نشر است که مشکلاتی را در این حوزه ایجاد کرده است و کمیته مشترکی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتحادیه ناشران و ناجا برگزار شده و اقدامات عاجل و رو به جلویی نیز در حال انجام است.

صالحی با اشاره به دغدغه سوم اهالی نشر وقلم گفت: بروکراسی نشر از دیگر مسائل این حوزه است که البته در جهت کاهش بروکراسی اقدامات خوبی صورت گرفته ازجمله اینکه ناشران چه در تهران و چه در استانها می‌توانند از طریق الکترونیک با حوزه نشر کتاب ارتباط برقرار کنند و به ناشران کدهایی داده می‌شود تا بتوانند از طریق آن کارهای خود را از طریق الکترونیکی پیگیری کنند و این کمک می‌کند مراجعه کمتری به اداره کتاب داشته باشند.

صالحی با بیان دغدغه چهارم اهالی نشر فرهنگ کتاب و کتابخوانی است؛ گفت: در حوزه کتاب نیازمندیم تا فرهنگ مطالعه ارتقا پیدا کند در طی این سه سال اقدامات خوبی در بحث گسترش فرهنگ کتابخوانی داشتیم ازجمله طرح پاییزه کتاب، باشگاه کتابخوانی اما بازهم نیازمندیم تا فرهنگ کتاب را ارتقا دهیم.

او ادامه داد: آخرین دغدغه دیپلماسی فرهنگی نشر است فرهنگ مکتوب ما باید در عرصه جهانی نیز دیده شود در حقیقت نباید ذخایر ما و تلاشهای ما در عرصه فرهنگ مکتوب در جغرافیای ایران محدود بماند.

او ادامه داد: در نمایشگاه کتاب تهران اقدامات قابل توجهی صورت گرفته ازجمله دعوت از مهمانان ویژه مانند ایتالیا همچنین ایران در نمایشگاه‌های خارجی حضور متفاوتی داشته است اما همچنان این دغدغه‌ها مهم است چراکه می‌خواهیم حضور فعال‌تری در عرصه جهانی داشتیم.

او در پایان گفت: ما امیدواریم حضور آقای صالحی امیری با توجه به علاقه‌ای که به این حوزه دارند به کمک جامع این حوزه بیایند.

کد خبر : ۴۳۱۰۰۵