خبرگزاری کار ایران

دستور وزیر فرهنگ برای پیگیری چاپ و تکثیر غیرقانونی کتاب‌ها

سیدرضا صالحی امیری دستور برگزاری جلسه با حضور نمایندگان اتحادیه و قوه قضائیه برای پیگیری چاپ و تکثیر غیرقانونی کتاب‌ها را صادر کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا صالحی امیری (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) صبح امروز و همزمان با روز کتابگردی در هفته کتاب سر زدن به کتابفروشی‌ها را از کتابفروشی آگاه که به تازگی محسن بخشی یکی از بنیانگذران خود را از دست داده است، آغاز کرد.

محمود آموزگار، هومان حسن‌پور، فرزین ضرغامی، مجید غلامی جلیسه از جمله اهالی کتاب و نشر هستند که وزیر را در این کتابگردی همراهی می‌کنند.

محمود آموزگاه در کتابفروشی آگاه خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: متاسفانه نیمی از بازار کتاب ما به دست قاچاقچیان کتاب و آنهایی که به صورت غیرقانونی آثار پرفروش ناشران را تکثیر می‌کنند افتاده است و این مساله ضربه اساسی به بازار کتاب و نشر می‌زند.

سیدرضا صالحی امیری نیز دستور برگزاری جلسه با حضور نمایندگان اتحادیه و قوه قضائیه برای پیگیری چاپ و تکثیر غیرقانونی کتاب‌ها را صادر کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین تاکید کرد: باید عزم ملی برای توجه به کتابخوانی را جزم کنیم و کتاب خواندن تبدیل به یک ارزش شود برای این کار مساجد، آموزش و پرورش ، وزارت علوم و حوزه‌های علمیه نیز با وزارت ارشاد همکاری داشته باشند. ایجاد انگیزه و علاقه به کتابخوانی با تبلیغات و فضاسازی برای کتاب‌های خوب میسر می‌شود.

سیدرضا صالحی امیری در ادامه با مراجعه به پاساژ بازار کتاب از کتابفروشی‌های دارالمکتب اسلامیه و انتشارات خجسته نیز بازید کرد.

در ادامه کتابگردی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضورش در کتابفروشی انتشارات اختران، مسئولان این انتشارات و کتابفروشی درباره مشکلاتی که دریافت مجوز در برخی آثارشان به همراه داشته با او درد و دل کردند و وزیر ارشاد نیز درباره تعداد و چگونگی این آثار از آنها سوال پرسید.

مسئولین انتشارات اختران همچنین از عدم اجرایی شدن برداشتن تسهیلات کاغذ و ... خرید کتاب برای کتابخانه‌ها به جای آن گلایه کردند.

در نشر ققنوس نیز مسئولین این انتشارات نگرانی‌های خود را درباره مهیا نبودن زیرساخت‌های نشر الکترونیک و فروش آنلاین با وزیر ارشاد در میان گذاشتند و وزیر پیشنهاد داد با امضای تفاهم نامه و تشکیل یک پایگاه داده‌ای و نرم افزاری از اطلاعات و شماره حساب صد ناشر برتر با موافقت آنها زمینه برای خرید و فروش آنلاین به صورت عمد مهیا شود و بعد از فروش بدون واسطه مبالغ فروخته شده به حساب ناشران واریز گردد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس با مراجعه به پاساژ بازار ایرانیان از کتابفروشی‌هایی که کتاب‌های دست دوم می‌فروشند بازدید کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان بازدیدش از کتابفروشی‌های انقلاب و پیش از مراجعه به راسته کتابفروشی‌های کریمخان در جمع خبرنگاران پرسش‌هایی درباره چرایی پایین بودن سرانه مطالعه در ایران و راهکار وزارت ارشاد برای حل این مساله گفت: حوزه نشر و کتاب ما با مشکلات جدی روبروست و دولت و وزارت ارشاد حل این مشکلات را وظیفه خود می‌داند اولین اقدام ما دراین باره برگزاری جلسه‌ای در هفته آینده با حضور اهالی کتاب و نشر و انجمن های صنفی این حوزه برگزار می‌کنند.

وی افزود: خوشبختانه قدم‌های خوبی حل مشکلات حوزه نشر برداشته شده از جمله آنها حل مشکلات مالیاتی و بیمه فعالین صنعت نشر و کتابفروشی‌هاست تلاش ما بر این است که سایر موانع و نقص موجود را نیز به حد توان برطرف کنیم. منتها در این مسیر نکته اساسی وجود دارد که حل آن تنها در اختیار بنده و وزارت ارشاد نیست. برای بالا بردن سرانه مطالعه در کشور و  با زگشت کتاب به سبد خانوار ایرانی سایر نهادهای فرهنگی از جمله صدا و سیما آموزش و پرورش و ... باید پای کار بیایند. جامعه‌ای که کتاب می‌خواند به آسیب‌های اجتماعی کمتری روبروست و ایران نیز برای عبور از مشکلات فرهنگی باید به کتاب برگردد منتها همانطور که اشاره شد در این مسیر سایر نهادها و مهم‌تر از همه صدا و سیما ، خانواده و آ‌موزش و پرورش نیز می‌توانند کمک کنند.

صالحی امیری سپس مساله قیمت کتاب را موضوعی جدی دانست و گفت: مساله قیمت کتاب جدی است و ما سعی داریم تا با تعامل با ناشران و دیگر نهادهای مربوط یک راه حل مناسب برای آن پیدا کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره گلایه متعدد ناشران از چاپ و تکثیر غیرقانونی کتاب‌هایشان نیز عنوان کرد: مساله قاچاق کتاب را باید به همان اندازه و میزانی که هست مطرح کنیم فربه کردن این مساله بیش از چیزی که وجود خارجی دارد بر خلاف منافع نشر و کتابخوانی است متاسفانه تعداد معدودی از افراد دست به عمل غیراخلاقی می‌زنند و با چاپ و تکثیر غیرقانونی کتاب‌ها سلامت اقتصاد نشر را مختل می‌کنند. در همین راستا بنا داریم با همکاری قوه قضائیه و اتحادیه ناشران این مسا له را پیگیری کنیم با این وجود تاکید می‌کنم که تعداد این افراد سودجو انگشت‌شمار است ولی جلوی همین تعداد نیز باید گرفته شود.

این عضو کابینه دولت یازدهم درباره نگاه وزارت ارشاد تحت امر او به مساله ممیزی گفت:‌ همچون سه سال گذشته در حوزه صدور مجوز و ممیزی‌ها تاکید ما تنها اجرای قانون است و قانون. باید با عملکردن به قانون جلوی برخوردهای سلیقه‌ای و احساسی در حوزه مجوزها اعم از تئاتر کتاب فیلم و موسیقی گرفته شود. در مورد بحث واسطه‌های ممیزی با ناشران نیز با محدودیت‌هایی مواجه هستیم از جمله خود ناشران مطالبی را در مورد پذیرش این وظیفه عنوان می‌کنند که باید به دقت در جلسه مذاکره چند جانبه پیگیری شود.

صالحی در پایان تاکید کرد: یکی از نیازهای امروز ما در حوزه کتاب و کتابخوانی توجه به کتاب‌های دیجیتال و عرصه مجازی به عنوان یک فرصت برای در اختیار قرار دادن آثار مناسب به جامعه است. امروز یکی از نیازهای اساسی دنیا راه‌اندازی کتابخانه‌های موبایلی ا ست که هم دسترسی به کتاب را آسان می‌کند و هم از نظر هزینه به صرفه‌تر است.

کد خبر : ۴۲۹۸۶۵