خبرگزاری کار ایران

با حضور وزیر کار و معاون‌فرهنگی ارشاد؛

اختتامیه دومین دوره "نشان دهخدا" برگزار شد

دومین دوره کتاب سال اعضای هیئت‌های علمی دانشگاه‌های سراسر کشور، ویژه‌ی علوم انسانی با عنوان "نشان دهخدا" برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این جشنواره که امروز 25 آبان‌ماه در محل دانشگاه علوم اجتماعی به همت انتشارات علمی و فرهنگی برپا ‌شد، وضعیت و کیفیت آثار مولفان و فعالان رشته‌های مختلف علوم انسانی مورد بررسی و داوری قرار گرفت.

در آغاز این جشنواره، مدیرعامل "انتشارات علمی و فرهنگی"، فعالان عرصه قلم را قهرمانان فرهنگی نامید و گفت: کسانی که تلاش می‌کنند ذره‌ذره چیزی بیافرینند قهرمانان فرهنگی‌اند. همه می‌دانیم امروزه کمتر کسی دست به قلم می‌برد.

مسعود کوثری ادامه داد: در جامعه‌ای که روز به روز بزرگتر و متلاطم‌تر می‌شود به سختی می‌توان کسی را ترغیب به نشستن و نوشتن کرد. امیدواریم جشنواره "نشان دهخدا" بتواند مایه ‌دلگرمی مولفان و پژوهشگران باشد.

وی در ادامه افزود: ابتدا قرار بود این جشنواره هر سه سال یک‌بار برگزار شود اما با توجه به آثار ارسالی تصمیم بر این شد که آثار به‌صورت سالیانه بررسی شود. از مجموعه 423 اثر ارسال شده 23 اثر به مرحله بالاتر راه‌یافته و داوران از این بین 12 اثر را انتخاب و به دبیرخانه معرفی کردند. از این تعداد 3 کتاب برگزیده و 9 کتاب شایسته تقدیر شناخته شدند.

همچنین غلامرضا غفاری ریاست دانشکده علوم اجتماعی نیز ضمن تشکر از انتشارات علمی و فرهنگی و وزارتخانه‌های مرتبط گفت: وضعیت اهالی‌قلم خیلی مثبت نیست اما این دست جشنواره‌ها فرصتی فراهم می‌کند که عاملان این عرصه به خود ببالند و فرهنگ نوشتن را که به عنوان مهمترین فعالیت فرهنگی از آن یاد می‌شود، گسترش دهند.

در ادامه این مراسم، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با بیان اینکه خوشبخت‌ام در هفته کتاب این مناسبت ارزشمند در محفل اساتید و فرهیختگان حضور دارم، گفت: اگر رسانه‌های مختلف را در نظر بگیریم و آن را به نسبت اندیشه و تفکر مقایسه کنیم هیچ رسانه‌ای به اندازه کتاب با این حوزه رابطه کامل ندارد. وزن و چگالی اندیشه در حوزه کتاب نمود بیشتری پیدا می‌کند و شاید دلیل آن‌که معجزه پیامبر(ص) کتاب است نیز همین باشد.

سید عباس صالحی با اشاره به آمار‌های نشر در سال‌جاری گفت: به عنوان بخشی از جامعه بشری، جامعه ما به‌خصوص بعد از انقلاب در تکاپو برای ارتقای فرهنگ بوده است. امسال 40 هزار کتاب به چاپ رسیده که علاوه بر سطح کمی خوب از آمایش موضوعی متوازی درحوزه‌های مختلف هم برخوردار بوده است.

در ادامه اسماعیل آذر نیز با قرائت اشعاری از بزرگان شعر جهان در تاکید بر ارزش فرهنگ‌آفرینان و اهالی قلم گفت: امروز دورانی است که در آن همه دکترند مگر اینکه عکس آن ثابت شود.

این استاد دانشگاه و پژوهشگر ادامه داد: من شاهدم افراد بسیاری از شهر‌های دور و نزدیک، شهر‌هایی که هیچ جان علمی ندارند به دانشگاه‌ها می‌آیند و متاسفانه وزارت‌علوم هم بدون دقت نظر آنها را تایید می‌کند. مقاله می‌سازند و درست می‌کنند، کتاب‌ها هم که به همین صورت با پول ساخته می‌شود. امیدوارم بالاخره این کار متوقف شود.

وی متذکر شد: دکتر شدن یا کتاب و مقاله نوشتن به این شکل ضربه‌ها و آسیب‌های جبران‌ناپذیری در سرزمین فرهنگی ما به‌جا خواهد گذاشت.

همچنین محمد مهدی حیدریان عضو مؤسسه توسعه فرهنگ و هنر نیز در سخنانی با اشاره به سخنان سید رضا صالحی‌امیری در جشنواره نخست نشان دهخدا و در سمت رئیس کتابخانه ملی گفت: صالحی‌امیری سال قبل پشت همین تریبون به الزام رسیدگی به معاش فرهنگیان و قلم به‌دستان تاکید کرد. امید دارم اکنون که در مسند ریاست وزارت ارشاد قرار دارند راهی برای کم کردن اشتغال فکری عالمان و فرهنگ‌آفرینان بیابند.  

سپس کریم خانی، سرپرست دبیرخانه‌ی جشنواره نشان دهخدا با قرائت بیانیه داوران این جشنواره گفت: دو نکته را باید مد نظر داشت. نخست آن‌که روند گزینش و داوری نشان داد عرصه رقابت در رشته‌هایی که بیش از دیگران بومی‌اند، نزدیک‌تر و شدید‌تر بوده است. گر‌چه این حکم قطعی و مطلق نیست.

 وی متذکر شد: به نظر می‌رسد کمبود تالیفات ارزنده در حوزه‌هایی نمایان‌تر است که تعداد آثار ترجمه‌ای در آنها بیشتر است. در‌حالی‌که بنابر باور غالب، فزونی ادبیات ترجمه در یک حوزه باید راه را برای نوآوری و تولید فکر هموار‌تر کند؛ از این رو داوران قصد دارند ضمن دعوت از اندیشمندان به آسیب‌شناسی این حوزه، عرصه تالیف را نیز مورد توجه بیشتری قرار دهند.

در پایان مراسم آثار برگزیده معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند.

کد خبر : ۴۲۹۴۱۱