خبرگزاری کار ایران

آغاز به‌کار سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر؛

اتفاقات تئاتری نباید فضا را ملتهب کند و خاموش شود

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آغاز جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر چند ماه پیش از بهمن و با بخش نمایشنامه‌نویسی، گفت: ما به زمان بیشتری از محدوده دوازده روزه جشنواره تئاتر فجر نیازمند بودیم زیرا در یک دوره کوتاه نمی‌شد همه این اتفاقات در کنار هم بیفتند؛ اینکه به صورت کپسولی فضا را ملتهب کنیم و بعد همه چیز خاموش شود. معتقدم برگزاری این بخش از جشنواره در این زمان اتفاق خوبی است که دائم در جریان مباحث حوزه تئاتر قرار بگیریم و آهسته آهسته آن را در مباحث مختلف هنری کشور نهادینه کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با نمایشنامه‌خوانی آثار برگزیده مسابقه نمایشنامه‌نویسی در سالن مشاهیر تئاتر شهر آغاز به کار کرد؛ در این مراسم علی مرادخانی، مهدی شفیعی، سعید اسدی و جمعی از هنرمندان تئاتر حضور داشتند.

علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این برنامه گفت: تئاتر حوزه پرکار و پرمشغله‌ای است که به خصوص در چند سال اخیر از نظر کمی و کیفی رشد کرده وبسیار مورد توجه قرار گرفته و مطالبات زیادی از آن به وجود‌آمده است.

مرادخانی با بیان اینکه تنها در تهران هر شب حدود 90 تا 110 اجرا روی صحنه می‌رود، گفت: این موضوع حاکی از گستره بالای تئاتر است و نشان می‌دهد که برای رسیدگی به همه ابعاد این حوزه باید دقت بیشتری به کار گرفته شود.

او با بیان اینکه تئاتر امروز امکان خوبی پیدا کرده است، گفت: تئاتر در جشنواره‌ها نوع دیگر خود را نشان می‌دهد و با دعوت‌هایی که در آن انجام می‌شود نشان می‌دهد که پتانسیلی وجود دارد که در این سال‌ها کمتر دیده شده است و چقدر می‌توان کارهای خوبی با این ظرفیت ارائه کرد.

مرادخانی با بیان اینکه تئاتر می‌تواند سرفصل و سرآغاز بسیاری از اتفاقات فرهنگی و هنری کشور باشد، گفت: با رویکرد امسال ما بیشترین توجه را به کارهایی که قبلاً انجام شده و پخته شده و کاملاً در دسترس قرار دارد معطوف می کنیم و کمتر به تجربه‌های آنی فکر می‌کنیم امیدوارم که این نوع نگاه در رسانه‌ها هم مورد توجه قرار بگیرد و تحلیل و بررسی شود تا ببینیم این رویکردها برای ارتقای معرفت عمومی چقدر موثر بوده‌اند تا بتوانیم گام‌های بعدی را بهتر برداریم.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت زیادی که این وزارت به تئاتر می‌دهد، گفت: امیدوارم این اهمیت را در اجراها و برنامه‌ها و پیگیری سیاست‌ها هم شاهد باشیم. ما مشکلات زیرساختی زیاد داریم و امیدوارم با گسترده کردن تئاترهای خصوصی به بخشی از این مشکلات پاسخ دهیم.

مرادخانی ادامه داد: آقای شفیعی پیگیر راه‌اندازی موزه تئاتر هستند و مقدمات آن فراهم شده و از سوی دیگر موزه تئاتر عروسکی هم کم کم در حال آماده شدن است  و امیدوارم در بخش پژوهشگاهی بتوانیم این کارها را به خوبی پیش ببریم تا بتوانیم مستندات تئاتر کشور را گرد هم بیاوریم تا بتوانیم در آینده به آن مراجعه کنیم؛ چیزی که ما تاکنون آن را کمتر داشته‌ایم.

وی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را نیز برگی از سند تئاتر کشور خواند که باید باقی بماند که در آینده بتوان به آن مراجعه کرد و اتفاقات تئاتری کشور را در دوره‌های مختلف بررسی کرد.

مرادخانی ادامه داد: این اسناد محتوای تئاتر کشور را شکل می دهند که موضوع مهمی است زیرا ما را به آینده خودمان و به مباحث توسعه فرهنگ و هنر رهنمون خواهد کرد؛ من فکر می‌کنم گام‌هایی که در این زمینه برداشته شده کارهای خوبی بوده است. در این یکی دو سال تحولات خوبی را مشاهده کرده‌ایم برای اینکه بتوانیم کارها را بهتر برنامه‌ریزی کنیم که در گستره زمانی متفاوتی برنامه‌ها ریخته شده است.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آغاز جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر چند ماه پیش از بهمن و با بخش نمایشنامه‌نویسی، گفت: ما به زمان بیشتری از محدوده دوازده روزه جشنواره تئاتر فجر نیازمند بودیم زیرا در یک دوره کوتاه نمی‌شد همه این اتفاقات در کنار هم بیفتند؛ اینکه به صورت کپسولی فضا را ملتهب کنیم و بعد همه چیز خاموش شود. معتقدم برگزاری این بخش از جشنواره در این زمان اتفاق خوبی است که دائم در جریان مباحث حوزه تئاتر قرار بگیریم و آهسته آهسته آن را در مباحث مختلف هنری کشور نهادینه کنیم.

مرادخانی خاطرنشان کرد: من سیاست و رویکرد کلی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تقویت بنیان تئاتر دارد را بیان کردم و خواسته‌هایی که مبنی بر جریان تئاتر و و بالا بردن کیفیت آن وجود دارد که نمود آن را در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شاهد خواهید بود.

وی یادآور شد: خوشحالم که می‌بینم که در سراسر کشور وقتی برنامه‌های تئاتر اجرا می‌شود رویکردها صنفی و حرفه‌ای و مطالبات اساسی است و اگر بتوانیم همین را ادامه دهیم در ادامه اهالی تئاتر می‌توانند مطالبات خود را در جریان کلی به درستی شکل دهند و با اتفاق هم و تعامل تا حد امکان این خواسته‌ها را محقق کنیم.

سعید اسدی دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در مراسم افتتاح این رویداد هنری گفت: رویدادهای این دوره از جشنواره تئاتر فجر از امروز آغاز شده است و همچون روال دوره‌های گذشته اتفاقاتی که باید در طی 12 روز جشنواره رخ دهد از بعضی رویدادهای دیگر مجزا خواهد بود. بخش مسابقه نمایشنامه‌خوانی جشنواره نیز به دلیل نیاز به تمرکز و توجه بیشتر اکنون آغاز به کار کرده است.

وی با بیان اینکه امروز نتیجه کوشش هنرمندان و اشتیاق آنها را در این بخش می‌بینیم؛ گفت: مسابقه نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر فجر این امکان را فراهم می‌کند که جامعه هنری، مخاطبان، تهیه‌کنندگان و کارگردانان تئاتر این آثار را بشنوند و این نمایشنامه‌ها به حوزه اجرا و تولید راه پیدا کرده و از سوی مرکز هنرهای نمایشی مورد حمایت قرار بگیرند.

دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با اشاره به جلسات داوری مسابقه نمایشنامه‌نویسی این دوره از جشنواره گفت: من در دو جلسه داوری این مسابقه حضور داشتم که جلسه اول آن هفت ساعت طول کشید و به بحث و جدل و بررسی آثار رسیده اختصاص داشت و جلسه دوم نیز برای نتیجه‌گیری نهایی اتفاق افتاد که باید از هیات داوران برای به کار بردن دانش و انتخاب آثار برگزیده تشکر کنم.

اسدی ضمن اظهار امیدواری مبنی بر اینکه مسابقه نمایشنامه‌نویسی نویدبخش جشنواره‌ای پرنشاط باشد؛ گفت: حضور هنرمندانی که آثارشان در این مسابقه خوانده خواهد شد را مغتنم می‌دانم و امیدوارم این بخش از جشنواره در آینده میزبان‌آثار بیشتری از سراسر کشور باشد.

وی یادآور شد: معتقدم نتیجه این اتفاق تحویل تئاتر ما خواهد بودکه حال و روزگار تئاتر ما را تغییر داده و موجب کوشش بیشتر ما و افزایش حمایت‌های دولتی و غیردولتی بشود.

کد خبر : ۴۲۸۵۱۷