خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از وزیر ارشاد به مناسبت هفته کتاب؛

کتاب، اکسیر حیاتبخش جامعه است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آستانه هفته کتاب، طی یادداشتی که برای ستاد خبری بیست و چهارمین دوره هفته کتاب ارسال کرد، کتاب را اکسیر حیاتبخش جامعه دانست.

به گزارش ایلنا، متن یادداشت سیدرضا صالحی امیری به شرح زیر است:

"کتاب محور و عمود خیمه استوار فرهنگ است. کتاب شاخص مهم توسعه است و توسعه پایدار بدون کتاب امکان‌پذیر نیست. کتاب خواندن بر میزان دانایی و آگاهی جامعه می‌افزاید و چنین جامعه‌­ای با شناخت و آگاهی به حل مشکلات خود می‌اندیشد و زودتر نتیجه می‌گیرد. گسترش علم ارتباطات و فناوری‌های روزآمد و تجربه روندهای توسعه کشورها در جهان امروز، موجب شده تا عنصر آگاهی­‌بخشی و دانش‌­افزایی بیش از هر زمان دیگری اهمیت یابد. در این میان نقش آفرینی ایران اسلامی در زمینه آگاهی­‌افزایی، انتظاری دور از ذهن نیست. بویژه که ایران از دیرباز مهد تمدن و فرهنگ بوده و آثار بسیار گرانبها و دانشمندان بزرگی را طی قرون متمادی به عنوان سرمایه فرهنگی به خود دیده است. برای دستیابی به قله­‌های تعالی و توسعه، به جای نگاه تک بعدی به الگوهای توسعه و محوریت اقتصاد در برنامه‌­ریزی­‌ها، باید روح فرهنگ سرشار از فضیلت و معرفت ایرانی- اسلامی را در آن بدمیم و به نقش موثر فرهنگ در پیشبرد برنامه‌ها و تسریع در رسیدن به اهداف مورد نظر توجه داشته باشیم.

سرانه مطالعه یکی از شاخص‌­های مهم توسعه به‌شمار می‌رود، بطوریکه در کشورهای توسعه یافته میزان مطالعه و کتابخوانی از رقم بسیار بالایی برخوردار است. این شاخص در کشور ما با پیشینه و سابقه فرهنگی و تمدنی روشن آن به هیچ وجه در شان این مرز پرگهر نیست. ما ایرانیان که با کتاب آشنایی و انس دیرینه‌ای داشته­‌ایم و پیشینیان ما در ایران باستان، از تمدن‌های پیشتازی بودند که برای نوشتن، خط را اختراع کردند؛ همچنین با پذیرش دینی که مهمترین اعجاز پیامبر آن، کتاب قرآن بود و با وجود مفاخر و بزرگان عرصه اندیشه و فرهنگ از دیرباز تاکنون و پیشتازی ما در تولید علم در قرن­‌های طلایی اسلام در قالب کتاب، وضعیت امروز مطالعه‌­مان تناسب و سنخیتی با این پیشینه ارزشمند ندارد. این یک واقعیت غیرقابل انکار است که از آن زمان که آدمی نوشتن را آموخت و توانست اندیشه‌هایش را در قالب کتاب به دیگران عرضه کند، کتاب­های ما، معرف فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی بوده‌ است. ضرورت حیاتی کتابخوانی در وضعیت کنونی ما، از چنان اهمیتی برخوردار است که برای دستیابی به قله­‌های توسعه هیچ فرصتی را در این مسیر نباید از دست بدهیم. توسعه فردا در گرو آگاهی، مطالعه و خوانش امروز است.

برگزاری هفته کتاب فرصت مغتنمی برای بهره گرفتن از عطر و بوی دل­انگیز فضیلت و دانایی است تا اهالی فضل و دانش و علاق­مندان عرصه فرهنگ چند روزی در این فضای پر رایحه تنفس کنند. از این رو لازم می­‌دانم تا از تمامی دست­اندرکاران این رویداد فرهنگی عظیم در سراسر کشور که گام بلندی در راستای بهبود وضعیت کتابخوانی برمی­‌دارند، صمیمانه قدردانی نمایم و تاکید کنم که رویکرد دولت یازدهم در عرصه فرهنگ بویژه حوزه کتاب تلاش حداکثری برای رونق بخشیدن به این حوزه و کاهش تصدی‌گری­‌های دولت بوده و با سرعت بیشتر ادامه خواهد یافت. چراکه بر این اعتقادیم که گره‌­های فروبسته اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با اکسیر فرهنگ و سرانگشتان کتاب باز خواهد شد."

بیست و چهارمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۴ آبان ماه الی ۱ آذر ۱۳۹۵ در سراسر کشور برگزار می‌شود.

کد خبر : ۴۲۷۶۳۷