خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با یک هنرمند شهرستانی مطرح شد؛

ارشاد در شهرستان‌ها سلیقه‌ای عمل می‌کند/ وضعیت نامشخص برای بیمه هنرمندان

هادی پیروی با بیان اینکه وضعیت بیمه هنرمندان در شهرستان‌ها مشخص نیست، ‌ گفت: برگزاری بی‌ینال و جشنواره‌ها در شهرستان‌ها به ذوق و سلیقه سازمان‌های دولتی، غیردولتی و ارگان‌ها برمی‌گردد. گرچه در شهرستان‌هایی مثل کاشان، مشهد، کیش و... شاهد سمپوزیوم‌هایی هستیم اما در بسیاری از شهرستان‌های دیگر اتفاقی در زمینه هنرهای تجسمی صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هنرهای تجسمی جز گنجینه‌ها و ظرفیت‌های بالقوه استان‌ها محسوب می‌شود که ظرفیت‌های فراوانی را حتی در زمینه گردشگری در شهرستان‌ها ایجاد کند با این وجود در بسیاری از شهرستان‌ها این ظرفیت بالقوه در زمینه هنرهای تجسمی به صورت بالفعل درنمی‌آید و در بیشتر موارد مسئولان اداره کل ارشاد در شهرستان‌ها سلیقه‌ای عمل می‌کنند.

هادی پیروی (هنرمند مجسمه‌ساز) با اشاره به اینکه بخش بزرگی از هنرمندان تجسمی در کشور را هنرمندان شهرستانی تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: آمار دانشجویان هنرهای تجسمی دانشکده‌های اصلی در کشور نشان می‌دهد جمعیت زیادی در شهرستان‌ها در این رشته‌ها مشغول به تحصیل هستند. درحالی‌که فضای فعالیت بسیار کمتر و غیرجدی‌تری نسبت به تهران در شهرستان‌ها برای هنرمندان تجسمی وجود دارد.

او ادامه داد: هنرمندان تجسمی مجبورند مدام به تهران رفت و آمد داشته باشند. البته وضعیت هنرمندان تجسمی در شهرهایی مانند مشهد، اصفهان، تبریز به مراتب بهتر از دیگر شهرستان‌هاست و متاسفانه در بسیاری از شهرهای فعالیت هنرمندان تجسمی به صفر می‌رسد.

این هنرمند با بیان اینکه بعضی از شهرستان‌ها مهد هنرهای تجسمی هستند، تصریح کرد: به دلیل حضور پررنگ‌ دانشجویان هنر و فراگیری تخصصی هنر؛ هر ساله بخش عمده‌ای از برندگان بی‌ینال‌ها و سمپوزیوم‌ها را هنرمندان شهرستانی تشکیل می‌دهند و در سمپوزیوم‌های مجسمه‌سازی در تهران و تبریز چهره‌های شاخص شهرستانی بیش از هنرمندان تهرانی حضور دارند.

پیروی خاطرنشان کرد: هرساله تعداد زیادی سمپوزیوم و بی‌ینال در برخی از شهرستان‌ها برگزار می‌شود اما بازهم نمی‌توان گفت این بی‌ینال‌ها در مقایسه با آنچه در تهران برگزار می‌شود؛ برابری می‌کند و از‌‌ همان اهمیت برخوردار است چراکه امکانات بهتر، دانشگاه‌های بر‌تر و توجه به هنرهای تجسمی در تهران بیشتر و متمرکز است همچنین گالری‌های بر‌تر اقتصاد هنر پویا‌تر باعث می‌شود تمرکز اتفاقات هنری و البته نه هنرمندان شاخص در تهران بیشتر از شهرستان‌ها باشد.

او با بیان اینکه دفا‌تر انجمن‌های تجسمی در شهرستان‌ها فعال نیست، تصریح کرد: یکی از مشکلات هنرمندان تجسمی در شهرستان‌ها با وجود پتانسیل موجود ازجمله هنرمندان بزرگ و کیفیت مطلوب آثار آن‌ها؛ نبود مدیریت قوی است و ارگان‌ها و نهاد‌ها به هنرهای تجسمی در شهرستان‌ها اهمیت نمی‌دهند، متاسفانه در اکثر شهرستان‌ها انجمن‌ها غیرفعال یا محدود هستند.

این هنرمند ادامه داد: فعالیت انجمن‌ها در شهرستان‌ها خلاصه می‌شود به برگزاری کلاس‌هایی برای هنرجویان و اغلب هنرمندان در شهرستان‌ها انفرادی عمل می‌کنند و جایی برای گردهم‌آیی این هنرمندان وجود ندارد البته سازمان‌های مربوطه کمبود بودجه را دلیل این امر می‌دانند. اگرچه هنرمندان مطرح شهرستانی در شهرهای خود فعالیت می‌کنند اما عضو انجمن‌ها در تهران هستند و به طور مثال در مشهد هنرمندان بزرگی در عرصه‌های گرافیک، مجسمه‌سازی و... هستند که یکدیگر را نمی‌شناسند و ارتباط کمی باهم دارند.

پیروی درباره رویکرد اداره کل وزارت ارشاد در شهرستان‌ها نسبت به هنرهای تجسمی و امکاناتی که ازسوی این ارگان در اختیار هنرمندان تجسمی قرار داده می‌شود؛ توضیح داد: اولویت اداره کل ارشاد در شهرستان مشهد، تئا‌تر است و هنرمندان تجسمی از سوی ارشاد هیچ حمایتی نمی‌شود و غالب فعالیت‌هایی که در این شهرستان در حوزه هنرهای تجسمی برگزار می‌شود توسط مدیریت امور هنری شهرداری و مراکز خصوصی صورت می‌گیرد.

او همچنین درباره فعالیت‌ گالری‌ها در شهرستان‌ها گفت: متاسفانه بجز چند گالری بقیه گالری‌ها در شهرستان‌ها فعال نیستند و هنرمندان شهرستانی ترجیح می‌دهند در تهران آثار خودشان را به نمایش بگذارند. و تقریبا تمام هنرمندان شهرستانی در شهرهای مشهد، اصفهان، شیراز در دو سال گذشته در تهران نمایشگاه داشته‌اند.

پیروی با اشاره به اینکه وضعیت بیمه هنرمندان در شهرستان‌ها مشخص نیست؛ اظهار کرد: بیمه هنرمندان در شهرستان‌ها منتفی و معلق است البته درباره هنرمندان پیشکسوت اطلاعی ندارم اما وقتی هنرمندان جوان‌ از اداره ارشاد مطالبه بیمه می‌کنند از کمبود بودجه می‌گویند.

این هنرمند در پایان با تاکید براینکه در شهرستان‌ها اداره کل ارشاد به صورت سلیقه‌ای رفتار می‌کند، گفت: برگزاری بی‌ینال و جشنواره‌ها در شهرستان‌ها به ذوق و سلیقه سازمان‌های دولتی، غیردولتی و ارگان‌ها برمی‌گردد. گرچه در شهرستان‌هایی مثل کاشان، مشهد، کیش و... شاهد سمپوزیوم‌هایی هستیم اما در بسیاری از شهرستان‌های دیگر اتفاقی در زمینه هنرهای تجسمی رخ نداده و درواقع می‌توانیم بگوییم مدیریت شهر‌ها در زمینه هنرهای تجسمی در شهرهای مختلف متفاوت و سلیقه‌ای است.

کد خبر : ۴۲۳۸۶۷