خبرگزاری کار ایران

تقوایی: آنچه برایمان خوب است را خراب می‌کنیم

ناصر تقوایی کارگردان سینمایی ایران معتقد است؛ ما هرگاه در جامعه با خطری مواجه می‌شویم به عقب برمی‌گردیم و‌‌ همان چیزهایی را که برایمان خوب است؛ خراب می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ ناصر تقوایی شامگاه امروز شنبه هشتم آبان در موزه سینمای طی سخنانی گفت: در میان هنر‌ها نوشتن وابسته‌ترین هنر به انسان است ولی خیلی از آثار ممکن است از بین بروند و نابود شوند اما به هر حال هنری هست که باقی می‌ماند و سینما برای من به چنین هنری تبدیل شده است. یادم می‌آید اوایل انقلاب که شلوغ شده بود خیلی از فیلم‌ها و دفا‌تر تهیه‌کنندگان به شکل نیمه‌کاره در ارشاد باقی مانده بود و شنیدم عده‌ای جمع شدند که آن‌ها را بسوزانند.

وی ادامه داد: فیلم‌های من هم در میان آن آثار بود و وقتی زنگ زدند که بروم آن‌ها را ببینم متوجه شدم بیشتر آثاری که می‌خواهند بسوزانند فیلم‌های هنرمندانه و روشنفکرانه ماست اما آن‌ها چون آشنا نبودند به نظرشان رسیده بود که این‌ها سوختنی است اما با تلاش زیاد فیلم‌ها را از سوختن نجات دادیم

تقوایی افزود: یک دورانی خطر سینمای ما را تهدید کرده است اما کلاً نمی‌دانم چرا وقتی خطری جامعه ما را تهدید می‌کند به عقب برمی‌گردیم مثل عده‌ای که بار‌ها و بار‌ها خواستند کلنگ بردارند و تخت جمشید را خراب کنند چون فکر می‌کردند این‌طوری یک دوران سلطنتی طولانی در ایران را نابود کرده و کشور را از آن نجات می‌دهند.

کارگردان ناخدا خورشید افزود: حتی اگر کار یک فیلمساز را دوست نداشته باشیم وقتی دیدیم اثری با تهدید مواجه می‌شود باید مثل کار خودمان از آن دفاع کنیم چون به هر حال آن کار هم در جای خود دیده می‌شود و هیچ‌کس حق ندارد به جای کس دیگری تصمیم بگیرد.

وی با اشاره به اینکه اگر تجربه‌های بد نباشد، تجربه‌های خوب ساخته نمی‌شوند، گفت: ما یک ملت فرهنگی هستیم. هرچند ممکن است تیراژ کتابمان پایین باشد اما روشنفکر ایرانی روشنفکر است و هرکسی در ایران خوب کار می‌کند یک ذهنیت روشنفکری دارد اما سیستم برنامه‌ریزی به گونه‌ای است که بدون دردسر و ساده نمی‌شود کار کرد.

در این مراسم بخش‌هایی از فیلمنامه ناخدا خورشید نوشته ناصر تقوایی که در موزه سینما توسط محمد حیدری مدیرعامل موزه سینما به ناصر تقوایی اهدا شد و همچنین سه فیلم از این فیلمساز به نمایش درآمد.

کد خبر : ۴۲۳۷۵۶