خبرگزاری کار ایران

یادداشتی به بهانه نمایشگاه مطبوعات؛

دو پاره کردن نمایشگاه مطبوعات به چه قیمتی؟!

شمارش معکوس برای آغاز بازگشایی یک رویداد بزرگ فرهنگی سال بار دیگر در شرف رقم خوردن است، رویدادی که در آن شاهد گردهمایی بزرگی از اهالی رسانه از هر طیف، خط و خطوط سیاسی هستیم که در یک نمایشگاه بزرگ در کنار دیگر همکاران رسانه‌ای شکل می‌گیرد.

شمارش معکوس برای آغاز بازگشایی یک رویداد بزرگ فرهنگی سال بار دیگر در شرف رقم خوردن است، رویدادی که در آن شاهد گردهمایی بزرگی از اهالی رسانه از هر طیف، خط و خطوط سیاسی هستیم که در یک نمایشگاه بزرگ در کنار دیگر همکاران رسانه‌ای شکل می‌گیرد.

و این بار اهالی رسانه با نشریات خود در نمایشگاهی بدون واسطه خود را به مخاطبان عرضه می‌کنند و ارتباطی تنگاتنگ میان علاقمندان به رسانه‌های جمعی و فعالان عرصه خبر را در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات از ۱۴ تا ۲۱ آبان در مصلای بزرگ تهران را شاهد خواهیم بود. مقدمات برگزاری نمایشگاه مطبوعات با پیش ثبت‌نام و ثبت‌نام قطعی و دریافت پول بابت غرفه‌ها انجام شد و نقشه غرفه‌های نمایشگاه برای جانمایی نیز منتشر شده و منتظر انتخاب غرفه توسط خود رسانه‌هاست.

در دوره‌های گذشته به دلیل اهمیتی که سایت‌های خبری که در تولید خبر و تنوع دیدگاه‌هایی که داشتند و همچنین توانایی بالا در جذب مخاطب برای حضور علاقمندان در نمایشگاه مطبوعات همیشه در کنار غرفه‌های روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها بود ولی امسال محل استقرار غرفه‌های بخش سیاسی و اقتصادی سایت‌های خبری تغییر کرده و این چیزی است که ما مدیران مسئول؛ صاحب امتیاز و مدیران سایت‌های خبری سیاسی و اقتصادی را نگران کرده است. انتقال این بخش از غرفه‌ها به طبقه دوم شبستان است جایی که همه ساله، در اختیار ستاد نمایشگاه و مسئولین اجرایی نمایشگاه و همچنین محلی برای برگزاری کارگاه‌های جنبی نمایشگاه مطبوعات بود که توسط ارشاد برای کارهای خود انتخاب شده بود.

اما اینکه سایت‌های گروه سیاسی و اقتصادی در طبقه دوم شبستان باشند نه تنها مشکلات فراوانی را برای این سایت‌ها و مخاطبانش به دنبال دارد بلکه در کاهش حضور علاقمندان برای بازدید از این غرفه‌ها و همچنین سردرگمی و خستگی زیاد مخاطبان را به همراه خواهد داشت، در ضمن نمایشگاه مطبوعات سوای اینکه محلی برای ارتباط رودرو با مخاطبان است محلی برای ارتباط اهالی رسانه و بررسی نقطه نظرات صاحبان افکار و عقاید اساتید و کار‌شناسان رسانه است.

با این برنامه ریزی که معاونت مطبوعاتی و تیم اجرایی نمایشگاه انجام داده است، و استقرار غرفه‌های سیاسی اقتصادی در طبقه دوم شبستان، نمایشگاه مطبوعات را دو تیکه و دو پاره نموده است و علاقمندان و بازدیدکنندگان نمایشگاه را سرگردان می‌کنند.

برنامه‌ریزان و تیم اجرایی نمایشگاه می‌توانند به راحتی می‌توانند برخی از گروه‌بندی‌هایی که در حوزه سیاسی و اقتصادی نیستند را مانند ارشاد استان‌ها، روابط عمومی سازمان‌ها، تشکل‌ها، کارگاه‌ها و گروه علمی و آموزشی که مخاطبان به مراتب کمتر و خارج از گروه روزنامه‌ها، سایت‌های خبری و خبرگزاری‌ها دارند و عمدا «مخاطبانش اهالی رسانه هستند را به شبستان منتقل کنند چون به سابقه دیده شده است گروهای نامبرده شده در بیشتر اوقات نمایشگاه غرفه‌هایشان خالی است و خود در حال بازدید از نمایشگاه هستند و فقط به دلیل اینکه بگویند بودیم در نمایشگاه حاضر شده‌اند.

پیشنهاد ما مدیران مسئول و مدیران سایت‌های خبری این است که تا زمان انتخاب الکترونیکی غرفه به اصلاح نقشه مذکور اقدام کنند تا به امید خدا دومین نمایشگاه مطبوعات در دولت اعتدال حسن روحانی مانند سال گذشته پر بازدید، پر مخاطب و پر بار باشد.

فرحناز قاضی‌پور

مدیرمسئول و صاحب امتیاز پایگاه خبری باز انتخابات

کد خبر : ۴۲۱۳۶۷