خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با یک هنرمند خودآموخته مطرح شد؛

آثار هنرمندانه‌ای که بدون ایده خلق می‌شوند

صغری عبداللهی هنرمند خودآموخته‌ای است که از کودکی بدون هیچ آموزشی به انجام فعالیت‌های هنری مشغول بوده. او در نمایشگاه هنرمندان خودآموخته؛ ۱۰ اثر که شامل ۲ تابلو کلاژ و ۸ مجسمه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هنرمندان خودآموخته بدون هیچ آموزشی در زمینه‌های مختلف هنری دست به خلق اثر می‌زنند آثاری که اگرچه هیچ‌کدام از سبک‌های مختلف هنری در آن دیده نمی‌شود اما نشان‌دهنده حس واقعی خالق خود هستند. این روز‌ها نمایشگاهی از آثار این هنرمندان به همت انجمن هنرمندان خودآموخته در خانه هنرمندان ایران برگزار شده است.

علی عزتی با بیان اینکه انجمن هنرمندان خودآموخته به همراه سی هنرمند خودآموخته از بیست و پنجم مهرماه در دو گالری خانه هنرمندان نمایشگاه برگزار کرده‌؛‌ اظهارکرد: این نمایشگاه در قالب آثار حجم و نقاشی است و هر کدام از این آثار سرشار از فرم با توجه به شرایط قومیتی هنرمند به نمایش گذاشته شده‌اند.

او با بیان اینکه این آثار برای فروش نیز عرضه می‌شود، ادامه داد: هدف این نمایشگاه حمایت هرچه بیشتر از این هنرمندان بوده از همین رو از سراسر ایران هنرمندان خودآموخته در این نمایشگاه شرکت‌ کرده‌اند و آثار ارائه شده برتابنده المان‌های بومی و محلی خودشان است.

رئیس انجمن هنرمندان خودآموخته افزود: تلاش کردیم آنچنان که شایسته و بایسته است در ‌‌نهایت امانتداری آثار این عزیزان را به نمایش بگذاریم و از اقبال بسیار خوب عمومی هم برخوردار بوده و فروش آثار نیز مطلوب بوده است.

در این نمایشگاه آثاری از لیمو احمدی، نرگس یاوری، محمد محمد‌زاده، کنیز عباس‌فر، فاطمه محرابی، صغری عبداللهی و بخشی از آثار حسن حاضر مشار پدر هنرمندان خودآموخته نیز در این نمایشگاه وجود دارد.

صغری عبداللهی هنرمند خودآموخته‌ای است که از کودکی بدون هیچ آموزشی به انجام فعالیت‌های هنری مشغول بوده است او در نمایشگاه هنرمندان خودآموخته که در حال حاضر در خانه هنرمندان ایران در حال برگزاری است ۱۰ اثر که شامل ۲ تابلو کلاژ و ۸ مجسمه است.

او با بیان اینکه از مواد بازیافتی در خلق آثارش استفاده می‌کند، گفت: در شش مجسمه این مجموعه از لباس‌های محلی اقوام ایرانی استفاده شده همچنین صورت این عروسک‌ها از سیب است همچنین آثار حجمی که از سیم درست شده است قابلیت حرکت دارند.

این هنرمند خودآموخته ادامه داد: دو اثر تابلو نیز در این مجموعه وجود دارد که با استفاده از روزنامه‌های سوخته درست شده است و گروهی از آدم‌ها را توسط این مجلات و روزنامه‌ها خلق کرده‌ام و قصد داشتم تا بوسیله آن‌ها موضوع جنگ در خاورمیانه را نمایش دهم.

عبداللهی در پاسخ به این سوال که برای خلق آثارش از چه چیزی ایده و الهام می‌گیرد، اظهارکرد: در حقیقت برای خلق آثارم هیچ ایده و تصوری از ابتدا در ذهنم نیست و بدون اینکه بدانم می‌خواهم چه چیزی را خلق کنم کارم را شروع می‌کنم و در ادامه کار ایده‌های متفاوتی به ذهنم می‌رسد و براساس آن کار تکمیل می‌شود.

او با بیان اینکه هیچ آموزشی در زمینه‌های مختلف هنری ندیده‌است، گفت: نمی‌توانم حتی یک خط را بکشم اما از کودکی برای خودم عروسک می‌ساختم و از حدود ۲۰ سال پیش به طور جدی فعالیتم را در زمینه هنر آغاز کردم و نمایشگاه‌های متعددی از جمله موزه هنرهای معاصر حضور داشتم.

این هنرمند خودآموخته درباره تاثیر این نمایشگاه‌ها برای شناخت مردم بیشتر مردم نسبت به این هنرمندان گفت: استقبال مردم از نمایشگاه بسیار خوب بود و از اینکه بدون هیچ آموزشی آثاری را ارائه کردیم بسیار متعجب بودند و می‌گفتند از دیدن این آثار انرژی می‌گیرند.

نمایشگاه هنرمندان خودآموخته تا یکشنبه دوم در خانه هنرمندان ایران ادامه دارد.

4

کد خبر : ۴۲۱۲۲۹