خبرگزاری کار ایران

بازار کتاب در پایان مهرماه؛

سهم حداکثری جوجو مویز در داستان‌خوانی ایرانی‌ها/ بازگشت آنا گاوالدا با «با هم بودن»/ سرو رمانی خوشمزه درباره یک آشپزخانه

سه رمان چاپ پاییز با نام‌های‌ «با هم بودن»، «یک بعلاوه یک» و «آشپزخانه شیشه‌ای» در همین چند هفته جای خود را میان کتاب‌های پرفروش باز کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فهرست کتاب‌های پرفروش کتابفروشی‌ها و برخی شهر کتاب‌های تهران از ۲۴ مهرماه تا ۲۹ مهرماه و در آخرین روزهای مهرماه هم داستان‌ها و رمان‌های جدید به خود می‌بیند و هم چندتایی از آثار داستانی که در روزهای داغ تابستان با ورودشان به کتابفروشی‌ها تحرکی به لیست پرفروش‌ها داده بودند، همچنان مورد توجه کتابخوان‌ها قرار دارند. کتابفروشی‌ها هم منتظرند با رسیدن کتاب‌های تازه چاپ پاییزی پیشخوان‌ها و ویترین‌هایی پروپیمان برای آبان‌ماه کتابخوان‌ها تدارک ببیند.

بر اساس این گزارش، سه رمان چاپ پاییز با نام‌های‌ «با هم بودن» آنا گاوالدا با ترجمه خجسته کیهان که در سال ۲۰۰۴ با نام اصلی «با هم بودن، فقط همین» در فرانسه منتشر شده و فیلمی نیز به همین نام در سال ۲۰۰۷ براساس کتاب ساخته شده و با هم بودن را نه صرفا یک رابطه عاشقانه بلکه یک رابطه انسانی نیز معرفی می‌کند، «یک بعلاوه یک» نوشته جوجو مویز که زندگی یک زن تنها به اسم «جس توماس» و دختر نابغه‌اش و پسر بچه‌اس که با وجود تمام مشکلات خود به سرپرستی قبول کرده را روایت می‌کند و رمانی خوشمزه با نام «آشپزخانه شیشه‌ای» از لیندا فرانسیس‌لی که می‌گوید عشق، قدرت بخشش و خانواده می‌تواند یک آشپزخانه را هم به پناهگاه تبدیل کند در همین چند هفته جای خود را میان کتاب‌های پرفروش باز کرده‌اند.

همچنین دهمین رمان بلند اروهان پاموک به نام «زنی با موهای قرمز» که در بستر دو افسانه مهم شرق و غرب یعنی «رستم و سهراب» فردوسی (کشتن فرزند) و «اودیپ شهریار» سوفوکل (کشتن پدر) اتفاق می‌افتد و روابط بین پدران و پسران، حکمرانی و فردی آزاد بودن را با توجه به تمدن‌های مختلف شرح می‌دهد، ترجمه مهنوش عدالت از رمان «شیر سیاه» الیف شافاک که به زبان طنز چگونگی گذر از مراحل مختلف زندگی یک زن، تعادل و هماهنگی میان نقش‌های مختلفی که زنان از آغاز زندگی تا مرگ بر عهده دارند را از زبان یکی از بزرگ‌ترین و مشهور‌ترین نویسندگان زن معاصر روایت می‌کند و نخستین رمان فیونا بارتن با نام «بیوه» که روایتی است از زندگی و دنیای ذهنی زنی که همسر خود را در یک حادثه تصادف در ابتدای داستان از دست می‌دهد و گویای حقایقی هستند بر اساس دیده‌ها و شنیده‌های بارتن که به عنوان یک خبرنگار بین‌المللی با نشریاتی مثل دیلی تلگراف و دیلی میل نیز همکاری داشته است، از جمله داستان‌های خارجی حاضر در لیست پرفروش‌ها از ابتدای فصل پاییز هستند.

علاوه بر این‌ها «مردی به نام اوه» نوشته فردریک بَکمن با ترجمه فرناز تیمورازف که به عنوان پرفروش‌ترین رمان این روزهای سوئد شناخته می‌شود و حتی روزنامه «اشپیگل» درباره‌اش نوشته است «کسی که از این رمان خوشش نیاید، بهتر است اصلاً هیچ کتابی نخواند.»، رمان «هواخواه» نوشته‌ ویتتان نوین نویسنده آمریکایی-ویتنامی با ترجمه فرانک معنوی که جایزهٔ پولیتزر سال ۲۰۱۶ و چندین جایزه ادبی دیگر مثل جایزه بهترین رمان تخیلی، جایزه ادگار، جایزه سن‌تر و مدال کارنیج و و جایزه آسیایی آمریکایی در ادبیات داستانی از انجمن کتابداران آسیایی‌امریکایی را نیز از آن خود کرده نیز دیگر داستان‌های تقریبا تازه چاپ حاضر در لیست پرفروش‌های دهه سوم مهرماه هستند.

رمان‌های «پروژه رزی» نوشته گریم سیمسون نویسنده، فیلمنامه‌نویس و نمایشنامه نویس استرالیایی متولد نیوزیلند که در سال ۲۰۱۲ جایزه ویکتورین استرالیا را در بخش اثر منتشر نشده به خود اختصاص داد و پس از انتشار نیز به یک اثر پرفروش بین‌المللی تبدیل شد در کنار ترجمه مهسا ابهری از رمان «چنین پسران دلیری» پاتریک مودیانو که تجربه مفاهیمی مثل زندگی، شجاعت و... را از دید پسران یک شبانه‌روزی دهه شصت میلادی روایت می‌کند هم دیگر آثار پرفروش در آخرین هفته مهرماه هستند.

البته رمان «دفتر یادداشت قرمز» آنتوان لورِن، نویسنده، روزنامه‌نگار، فیلمنامه‌نویس و کلکسیونر عتیقه فرانسوی که تبه نوعی روایتی از تجربیات شخصی نویسنده از زمانی که دستیار یک فروشنده عتیقه بوده و حتی امتیاز ساخت فیلمی از روی آن به تلویزیون فرانسه هم واگذار شده است، رمان «سال خرگوش» نوشته آرتو پاسیلینا با ترجمه فرناز تیمورازف که به از زبان بک روزنامه‌نگار عاصی از زندگی شهری و روزمرگی‌های آن، نگاهی کنایه‌آمیز به روح فنلاند دارد و روایت داستانی لنا اندرشون سوئدی از یک عشق مخرب که تمام روح و هویت یک زن را خراش می‌دهد و تمام اعتماد به نفسش را در مقابل شریک احساسی‌اش از او می‌گیرد یا‌‌‌ همان «تصرف عدوانی؛ داستانی درباره عشق» هم در روزهای انتهایی مهرماه همچنان فروش خوبی داشته‌اند.

ترجمه پیمان خاکسار و سپاس ریوندی از رمان «هیاهوی زمان» جولین بارنز، نویسنده مشهور انگلیسی که در سال ۲۰۱۶ منتشر شده و درواقع داستانی است بر اساس زندگی دمیتری شاستاکوویچ، آهنگساز مشهور روس، و رابطه او با حکومت شوروی در دوران استالین و خروشچف و چاپ ششم تازه‌ترین اثر جی. کی‌. رولینگ از مجموعه داستان‌های هری‌ پا‌تر یا‌‌ همان «هری پا‌تر و فرزند نفرین شده» با ترجمه ویدا اسلامیه که کمتر از یک ماه از انتشار جهانی به کتابفروشی‌های تهران وارد شده نیز اگرچه تا حدودی از تب و تاب اولیه در جذب مخاطب افتاده‌اند اما هنوز هم آنقدری خواهان داشته‌اند که از لیست کتاب‌های پرفروش خط نخورند.

البته رمان «پس از تو» نوشته جوجو مویز نویسنده و روزنامه‌نگار انگلیسی به گفته ناشر این نویسنده در ادامه رمان «من پیش از تو» خلق شده است و خود رمان «من پیش از تو» هم دیگر داستان‌های خارجی هستند که چندین ماه است جایگاه خوبی در لیست پرفروش‌ها داشته‌ و دارند.

رمان‌هایی مثل «ملت عشق» الیف شافاک و «پاییز فصل آخر زمستان است» نسیم مرعشی نیز که از پاییز و زمستان سال گذشته جزو کتاب‌های پرمخاطب شناخته می‌شوند، در آخرین روزهای مهرماه دوباره سرو کله‌شان در لیست پرفروش‌ها پیدا شد.

 «خانه‌ای از آن دیگری» محبوبه موسوی با دو داستان «خانه‌ای از آن دیگری»، «لنگه‌کفش‌ها» در کنار داستان «کنج بهشت» از تکین حمزه‌لو هم نمایندگی ادبیات ایران را در لیست پرفروش‌های هفته چهارم مهرماه بر عهده داشتند.

کتاب «نوشتن با تنفس آغاز می‌شود» نوشته لرن هرینگ که می‌خواهد به خواننده بگوبد برخلاف آنچه همه فکر می‌کنند نوشتن با اندیشه است، نوشتن با اندیشه نیست که به دست می‌آید و «نوشتن عمیق» از بدن ما، از نفس ما و... نشات می‌گیرد نیز اثر تخصصی حوزه ادبیات و نقد ادبی فارسی پرخوانندهٔ ده روز پایانی مهرماه هستند.

 «مقبره دار و مرگ» از توماسمان و با ترجمه محمود حسینی‌زاد که ۱۴ نمایش‌نامه آلمانی از جمله «مقبره‌دار» فرانتس کافکا و «مرگ» توماسمان را شامل می‌شود هم آثار نمایشی خارجی پرخواننده در این هفته معرفی شد.

در کنار این‌ها کتاب «تروما‏‫: نگاهی نقادانه به تحولات فرهنگی - سیاسی ۱۳۹۴ - ۱۳۸۸ از منظر سینمای اصغر فرهادی» نوشته سید مجید حسینی و زانیار ابراهیمی به همراه تازه‌ترین اثر مازیار اسلامی با نام «بوطیقای گستت، سینمای اصغر فرهادی» که به تازگی توسط نشر چشمه و در زیر مجموعه آثاز مطالعات سینمایی این ناشر منتشر شده است هم آثار پرطرفدار در بخش سینما معرفی می‌شوند.

نخستین مجلد از مجموعۀ «تاریخ آلمان در قرن بیستم» با نام «دموکراسی بدون دموکرات‌ها؟ سیاست داخلی جمهوری وایمار» از هندریک تس و کتاب «بی‌دولتی،دولت، آرمان شهر» نوشتهٔ رابرت نوزیک که می‌خواهد به این پرسش پاسخ بدهد که دولت و دولتمردان چه کارهایی را مجازند انجام بدهند و می‌گوید دولت کمینه یعنی دولتی که تنها کارکردهای محدود اعمال قرارداد‌ها، محافظت از مردم در برابر زور، دزدی و کلاه‌برداری و... را بر عهده دارد، دولت موجه است نیز آثار سیاسی - اجتماعی حاضر در لیست پرفروش‌های هفته چهارم مهرماه هستند.

همچنین کتابی از لارنس اسوندسن با نام «فلسفهٔ ملال» که می‌کوشد به چرایی و چیستی ملال بپردازد و ترجمه کمال پولادی از کتاب «فلسفه و سیاست واقعی» نوشتهٔ ریموند گوس استاد فلسفه‌ی دانشگاه کمبریج که با روشی «واقع‌گرا» به بسط و تایید نوعی از فلسفهٔ سیاسی در نقطهٔ مقابل نگرش «اول اخلاق» پرداخته و درواقع شرح کنفرانس سال ۲۰۰۷ او در آتن است. نیز چراغ حوزه فلسفه را در لیست پرفروش‌های پایان اولین ماه پاییز روشن نگاه داشته‌اند.

بر اساس این گزارش ناشرانی چون بیدگل، هرمس، مرکز، هیرمند و ثالث بیشترین آثار را در فهرست این‌ هفته‌ پرفروش‌‌ترین کتاب‌های کتابفروشی‌های تهران داشته‌اند.

 

کتاب‌های پرفروش مهرماه
ردیف عنوان کتاب نام نویسنده/ مترجم ناشر قیمت (تومان) درباره کتاب
1 با هم بودن آنا گاوالدا/ خجسته کیهان پارسه 35000 روایتی از باهم بودن از منظر یک رابطه انسانی

 

2 یک بعلاوه یک جوجو مویز/ مریم فتاحی آموت 37000 داستان زندگی  یک زن تنها به اسم «جس توماس» و دختر نابغه‌اش
3 آشپزخانه شیشه‌ای لیندا فرانسیس‌لی/ فیروزه مهرزاد هیرمند 26000 یک داستان خوشمزه که می‌گوید عشق آشپزخانه‌ را هم پناهگاه می‌کند
4 فلسفه و سیاست واقعی ریموند گوس/ کاوه پولادی مرکز 10500 شرح کنفرانس سال ۲۰۰۷ ریموند گوس در آتن
5 بی‌دولتی،دولت، آرمان شهر رابرت نوزیک/ محسن رنجبر مرکز 37500 نویسنده می‌خواهد به این پرسش پاسخ بدهد که دولت و دولتمردان چه کارهایی را مجازند انجام بدهند
6 سال خرگوش آرتو پاسیلینا/ فرناز تیمورازف کتابسرای نیک 12500 اعتراض‌های یک روزنامه‌نگار عاصی به زندگی شهری و روزمرگی‌های آن
7 زنی با موهای قرمز اورهان پاموک/ رویا پورمناف هونار 18000 داستانی در در بستر دو افسانه «رستم و سهراب» فردوسی و «اودیپ شهریار» سوفوکل
8 شیر سیاه الیف شافاک/ مهرنوش عدالت ری‌را 24000 روایت طنز چگونگی گذر از مراحل مختلف زندگی یک زن از آغاز زندگی تا مرگ
9 تروما‏‫: نگاهی نقادانه به تحولات فرهنگی-سیاسی ۱۳۹۴ - ۱۳۸۸ از منظر سینمای اصغر فرهادی نوشته سیدمجید حسینی/ زانیار ابراهیمی ثالث 18000 بررسی تحولات فرهنگی-سیاسی ۱۳۹۴ - ۱۳۸۸
10 مردی به نام اوه فردریک بَکمن/ فرناز تیمورازف نشر نون 23000 پرفروش‌ترین رمان این روزهای سوئد
کد خبر : ۴۲۰۶۷۰