خبرگزاری کار ایران

پایان‌بخش بی‌ینال ونیز با موسیقی ایرانی

موسیقی ایرانی پایان‌بخش شصتمین دوره بی‌ینال موسیقی ونیز بود.

به گزارش ایلنا، اختتامیه بی‌ینال شصتم ونیز روز گذشته در حالی با موسیقی ایران برگزار شد که پائولو باراتا (رئیس کل بی‌ینال ونیز)، ایوان فدله (آهنگساز، دبیر موسیقی بی‌ینال)، کلدیو آمبروزینی (مدیر هنری و رهبر اکس نوو آنسامبل)، ایرج صهبایی (آهنگساز، رهبر ارکس‌تر) و چند نفر از آهنگسازان، مدیران و استادان کنسرواتوارهای موسیقی ایتالیا در کنار بسیاری از تماشاگران، میزبان این اجرا‌ها بودند.

برنامه اجرایی نمایندگان موسیقی ایران در این بی‌ینال که عنوان «موسیقی ایران از گذشته تا امروز» را داشت، در دو بخش اجرا شد؛ در قسمت اول «دیوِرتیمنتو آنسامبل» به رهبری سندرو گُرلی روی صحنه آمد و با حضور میلاد محمدی سولیست تار، قطعه «صبا» برای تار و آنسامبل ساخته علیرضا فرهنگ را اجرا و در ادامه با حضور سامان صمیمی نوازنده کمانچه، کنسرتو کمانچه ساخته مهدی خیامی برای کمانچه و آنسامبل و با حضور کارن کیهانی نوازنده سنتور قطعه «نقطه‌ای بود و دگر هیچ نبود» اثر کارن کیهانی برای سنتور و آنسامبل را اجرا کرد.

بعد از پایان این بخش، میلاد محمدی سولیست تار، اجرای قطعه «صبا» با آنسامبل «دیوِرتیمنتو» را راهی جدید برای استفاده از تکینک‌های تار دانست و محمدرضا رئیسی نوازنده سازهای کوبه‌ای نیز برای حضور دوباره ایران در چنین رویدادی اظهار امیدواری کرد.

بخش دوم این برنامه به اجرای گروه موسیقی «مهرآیین» اختصاص داشت به‌طوری که با حضور سامان صمیمی (کمانچه)، میلاد محمدی (تار)، محمدرضا رییسی (سازهای کوبه‌ای) و کارن کیهانی (سرپرست گروه و نوازندهٔ سنتور) موسیقی دستگاهی ایرانی شامل آثاری از درویش‌خان و رضا محجوبی اجرا شد که با استقبال بسیار زیاد مدیران بی‌ینال و مخاطبان روبه‌رو شد، ایوان فدله - دبیر شتصمین بی‌ینال ونیز - نیز در حاشیه این اجرا‌ها، ضمن دیدار با نوازندگان و آهنگسازان کشور ما، اجرای موسیقی ایران را یکی از بهترین کنسرت‌های بی‌ینال ونیز دانست و از اجرای موفق نوازندگان قدردانی کرد.

کارن کیهانی آهنگساز و نوازنده سنتور نیز در حاشیه این اجرا، گفت: یکی از ویژگی‌های این کنسرت، استفاده نکردن از سیستم صوتی بود که امری رایج در اجرای آثاری با سازهای ایرانی نیست، به‌طوری که ما توانستیم از قابلیت‌های صوتی ساز‌هایمان در مقابل آنسامبلی شامل سازهای کلاسیک استفاده کنیم. همچنین در بخش موسیقی دستگاهی نیز بدون استفاده از میکروفن به اجرا پرداختیم که این موضوع با استقبال زیادی از سوی متخصصان حاضر در سالن و حتی تماشاگران روبه‌رو شد.

سامان صمیمی نوازنده کمانچه نیز بعد از اجرای گروه مهرآیین در بی‌ینال موسیقی ونیز، اظهار کرد: حضور موزیسین‌ها و آهنگسازان ایرانی در بی‌ینال ونیز اتفاق بزرگ تاریخی برای هنر موسیقی ایران است.

وی ادامه داد: در همراهی با گروه موسیقی «مهرآیین» با اجرای آثاری از قدما توانستیم رویکرد جدیدی درباره قابلیت‌های سازی داشته باشیم به‌طوری که برای اولین‌بار بدون استفاده از سیستم صوتی به اجرا پرداختیم که امیدوارم این موضوع قدم اولی باشد برای این‌که بدانیم سازهای ما چه قابلیت‌هایی می‌تواند داشته باشد.

صمیمی اضافه کرد: امیدوارم حضور ایران برای اولین‌بار در بی‌ینال موسیقی ونیز قدم خیری برای موسیقی ایران باشد و بتواند شروعی باشد که دیگر موزیسین‌ها و نوازندگان ایرانی نیز راه پیدا کنند و ایران از این به بعد حضور پررنگی در این فستیوال داشته باشد.

در پایان اجرای پروژه موسیقی ایران در شتصمین بی‌ینال موسیقی ونیز، هنرمندان، استادان آکادمی‌های موسیقی و مخاطبان این کنسرت، با نوازندگان و آهنگسازان ایرانی دیدار و گفت‌وگو کردند.

براساس این گزارش، نمایندگان موسیقی ایران در بی‌ینال ونیز، ٢۶ مهرماه با حضور در فستیوال اپرتو ایتالیا، پروژهٔ «موسیقی ایران از گذشته تا امروز» را در شهر رجواِمیلیای ایتالیا اجرا خواهند کرد.

کد خبر : ۴۱۹۹۶۱