خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح شد؛

خاطره خسرو سینایی از آندره وایدا

آندره وایدا کارگردان سر‌شناس لهستانی در سن ۹۰ سالگی درگذشت. خسرو سینایی؛ کارگردان ایرانی وایدا را از نزدیک می‌شناخت.

 خسرو سینایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ با تاثر از خبر درگذشت وایدا گفت: من با آندره وایدا چندبار ملاقات کرده‌ام. او را در لهستان دیدم. او فرد بسیار افتاده و متواضعی بود و سینما را به خوبی می‌شناخت.

سینایی ادامه داد: زمانی که داشتم فیلم مرثیه گمشده را می‌ساختم وایدا از آن استقبال کرد و معتقد بود باید فجایع انسانی دهه‌های گذشته در فیلم‌ها نشان داده شود و یادآوری شود زیرا نظم فعلی جهانی باعث فراموشی این فجایع می‌شود.

سینایی ادامه داد: وایدا معتقد بود نسل‌های حاضر و نسل‌های آینده اگر از این فجایع اطلاع نداشته باشند دچار فراموشی تاریخی می‌شوند و همین مسئله ممکن است باعث شود فجایع گذشته دوباره تکرار شود.

سینایی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی آندره وایدا گفت: وی انسان متفکری بود و اخلاق‌های خاصی داشت به طور مثال با هواپیما هرگز سفر نمی‌کرد.

سینایی وایدا را از پدران جدید سینمای لهستان و اروپا دانست و افزود: وایدا نقش بسیار زیادی در شکل‌گیری سینمای جدید در لهستان و اروپای شرقی داشت. فیلم‌های وی روی کارگرانان بسیاری تاثیرگذار شد و زمانی که خود من در لهستان درس می‌خواندم با دیدن فیلم‌هایش با شکل جدیدی از سینما آشنا شدم.

کارگردان جزیره رنگی ادامه داد: وایدا یکی از ستون‌های اصلی سینمای دنیا بود که جای خالی وی از این پس احساس می‌شود.

کد خبر : ۴۱۸۳۹۱