خبرگزاری کار ایران

در برنامه هفت مطرح شد؛

فراستی بجای نقد، دعوا می‌کند/ ایستاده در غبار فیلم خوبی نیست

مسعود فراستی نظرش را نسبت به فیلم ایستاده در غبار اینگونه بیان کرد: این فیلم تعداد زیادی از جوایز سینمای ایران را از آن خود کرد در حالی که فیلم خوبی نیست و من احساس می‌کنم جوایز متر و معیاری ندارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ برنامه سینمایی «هفت» شب گذشته میزبان سعید راد بود و این بازیگر کهنه‌کار سینما خاطراتی از کارنامه کاری و دوران ممنوعیت فعالیت خود را با افخمی در میان گذاشت. او همچنین با انتقاد از شیوه نقد فیلم‌ها از سوی مسعود فراستی، از نحوه برخورد با فیلم‌های اصغر فرهادی گلایه کرد. عماد افروغ دیگر مهمان برنامه بود که درباره سینمای جنگ صحبت کرد و در قسمت آخر برنامه، فیلم «ایستاده در غبار» با حضور محمدحسین مهدویان و فراستی نقد شد.

با آغاز برنامه؛ بهروز افخمی توضیحاتی در مورد جشنواره فیلم مقاومت ارائه کرد. او به حواشی‌ای که درباره پوشش ندادن اخبار این جشنواره در برنامه هفت به وجود آمد؛ اشاره کرد و گفت: اختتامیه چهاردهمین جشنواره مقاومت هم اکنون در برج میلاد در حال برگزاری است. اما باتوجه به برخی حواشی توضیحی درخصوص روش برخورد برنامه هفت با جشنواره‌ها باید بدهم. به طور کلی ما بنا نداریم به جشنواره‌های فرعی به غیر از جشنواره فجر بپردازیم. چون تعداد این جشنواره‌ها زیاد است و برنامه هفت هم بنا دارد به طور واقعی به سینمای ایران و پارامترهای موثر در آن بپردازد.

او همچنین در ادامه کنایه‌هایی هم به جشنواره فیلم فجر زد و نظر خود در رابطه با طول مدت این جشنواره را باز هم تکرار کرد: جشنواره فیلم فجر نیز به عنوان رونمایی از چشم‌انداز یک سال سینمای ایران تبدیل شده است. بنده نیز معتقدم این جشنواره باید با هویت سینمای ایران منطبق شود و لذا ما برای تبلیغ سینمای واقعی ایران در این جشنواره برنامه زنده هرشب خواهیم رفت حتی اگر زمان آن به مدت یک ماه افزایش یابد.

سعید راد: دعوا بجای نقد

بعد از گفته‌های اولیه افخمی، سعید راد بازیگر با سابقه سینمای ایران در استودیو حاضر شد و با افخمی گفت‌وگو کرد. او درباره مهاجرت خود به کشور امریکا گفت: من 20 سال در سینما غیبت داشتم، در سینمای ایران بازیگرانی که تنها چند سال غیبت داشتند حذف شده‌اند، اما من چون در خارج از کشور هم با سینما زندگی کردم توانستم در ایران مجددا فعالیت کنم. بعد از بازگشت به ایران هم با کارگردانان بزرگ و سرشناسی کار کردم در ابتدا قرار بود با ناصر تقوایی همکار کنم که این اتفاق میسر نشد و اجازه ساخت فیلم به این کارگردان داده نشد، اما بعد از آن احمدرضا درویش به سراغم آمد و سپس با حاتمی‌کیا کار کردم و حالا هم با کمال تبریزی کار می‌کنم... یکی از مهم ترین دلایلی که توانستم در سینما بمانم این بود که من هیچ وقت ورزش را رها نکردم، چون اگر ورزش را رها می‌کردم، می‌دانستم دیگر در سینما موقعیتی نخواهم داشت.

بازیگر «دوئل» در ادامه از شهاب حسینی و پیمان معادی به عنوان بهترین بازیگران فعلی سینمای ایران نام برد و در رابطه با بازیگران نسل جدید سینمای ایران گفت: بازی شهاب در سوپراستار بسیار متفاوت بود و پیمان معادی هم از بازیگران بسیار خوب سینمای ایران است. اما نمی‌دانم چرا برخی بازیگران جوان و با استعداد ما زود تمام می‌شوند و تلاشی برای بهتر شدن نمی‌کنند.

راد در ادامه به مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: زمانی که می‌دیدم آقای ظریف آنطور با کشورهای 5+1 مذاکره کرد و مذاکرات به نتیجه رسید بسیار لذت بردم چون احساس کردم 6 کشور قدرتمند جلوی ایرانی‌ها زانو زدند. همانگونه که 8 سال جنگ تحمیلی هم برای ما عزتمندانه بود.

سعید راد در ادامه از نحوه نقد کردن فیلم های سینمایی توسط مسعود فراستی انتقاد کرد و گفت: من کلا این شیوه نقد را نمی‌پسندم، چون به نظر من نقد یک مقوله نوشتاری است، ولی اینجا به جای نقد دعوا می‌کنند. من خیلی ناراحت می‌شوم که این گونه از فیلم‌های اصغر فرهادی صحبت شود، چون فرهادی از بهترین فیلمسازان ماست و اینگونه برخوردها با او را نمی‌پسندم.

بازیگر «عقاب‌ها» در ادامه به موضوع ممنوعیت فعالیت خود بعد از انقلاب اشاره کرد: من بازیگری بودم که بعد از انقلاب هفت فیلم پرفروش بازی کردم و اتفاقا محبوبیتم در سینما به بعد از انقلاب بازمی‌گردد، چون پیش از انقلاب تنها معروف بودم. زمانی که ممنوع‌الچهره و ممنوع‌الکار شدم بسیار تعجب کردم چون من آن زمان در اوج توانایی خود بودم.

سعید راد در پایان در مورد تعداد تماشاگرانی که در دهه شصت برای تماشای فیلم «عقاب‌ها» به سینما رفتند؛ گفت: زمانی که با فریدون جیرانی و سیروس الوند صحبت می‌کردم، آنها می‌گفتند اگر تعداد مخاطبان فیلم «عقاب‌ها» را معیار قرار بدهیم، این فیلم با توجه به قیمت بلیت امروز، 52 میلیارد تومان فروخته است.

عماد افروغ: نگاه ترمیمی فیلمساز

عماد افروغ نماینده سابق مجلس که اخیرا به عنوان یکی از اعضای شورای پروانه نمایش ازسوی رییس سازمان سینمایی منصوب شده است شب گذشته با حضور در برنامه هفت به بیان نظرات خود در مورد سینمای جنگ پرداخت.

او در رابطه با لزوم استفاده واژه دفاع مقدس برای فیلم‌های جنگی گفت: به نظرم اشکالی ندارد بعضی مواقع از واژه سینمای جنگ برای فیلم‌های دفاع مقدس استفاده کنیم...ما وقتی از واژه دفاع مقدس استفاده می‌کنیم، به معنای ترس و معذرت خواهی نیست، چون این دفاع ما می‌تواند بسیار طوفانی و کوبنده باشد.

اما بحث باورپذیری قهرمان‌های اصلی فیلم‌های دفاع مقدس یکی از موضوعات مورد بحث عضو جدید شورای پروانه نمایش بود. افروغ درباره ماهیت این فیلم‌ها گفت: در فیلم‌های دفاع مقدسی باید در لابه لای حرکت‌های عادی شخصیت‌های اصلی و قهرمان‌های فیلم‌ها، وجه قدسی آنها نشان داده شود و در کنار آن خطاها و اشتباه‌های شخصیت‌های جنگی هم نمایش داده شود، به گونه‌ای که بتوان پیام‌ها و نمادهای قدسی بودن فیلم‌های جنگی را به طور کامل مشاهده کرد. ابراهیم حاتمی‌کیا یکی از بهترین کارگردانان سینمای جنگ است زیرا فیلم‌های او تنها معطوف به حوادثی که در طول جنگ رخ داده، نمی‌شود و این کارگردان در فیلم‌های خود سرنوشت اشخاصی را که در جنگ شرکت داشتند پیگیری می‌کتد و نشان می‌دهد که یک جانباز بعد از جنگ به چه سرنوشتی دچار شده است.

بعد از پایان یافتن صحبت‌های عماد افروغ، بهروز افخمی با اشاره به اختتامیه جشنواره مقاومت گفت : «سه فیلم «اروند»، «سیانور» و «هیهات» در جشنواره مقاومت نادیده گرفته شدند، در حالی که کارگردانان این سه فیلم از نسل جوان و خوب هستند و من امیدوار هستم که این کارگردانان کار خود را در ادامه به خوبی ادامه دهند.

فراستی: صدا جلوتر از تصویر

با شروع بخش نقد فیلم، «ایستاده در غبار» با حضور مسعود فراستی و محمد حسین مهدویان بررسی شد. مسعود فراستی در ابتدای صحبت‌های خود نظرش را نسبت به این فیلم اینگونه بیان کرد: این فیلم تعداد زیادی از جوایز سینمای ایران را از آن خود کرد در حالی که فیلم خوبی نیست و من احساس می‌کنم که این جوایز متر و معیاری ندارند.

فراستی همچنین به مصاحبه‌های اخیر مهدویان اشاره کرد و گفت: در مصاحبه‌هایی که از تو خواندم واقعا برخی مواقع حرف‌های پرت و پلایی زدی و بحث اسطوره‌زدایی و تقدس‌زدایی از جنگ را مطرح کردی در حالی که اگر از جنگ تقدس‌زدایی گرفته شود، دیگر چیزی از جنگ باقی نخواهد ماند.

مهدویان هم در واکنش به این صحبت فراستی گفت: من هیچ وقت بحث تقدس‌زدایی از جنگ را مطرح نکردم و تمام این صفت‌ها به من نسبت داده شده و از شما هم می‌خواهم این بحث را به من نسبت ندهید، چون ممکن است علیه من پرونده‌سازی شود.

مهدویان در رابطه با عدم استقبال مخاطبان از فیلم‌های ارزشی و دفاع مقدسی هم گفت: یکی از دلایلی که باعث شده مخاطب فیلم‌های جنگی از این سینما زده شوند این است که ما تا حالا نشان دادیم تمام افراد راضی هستند که شهید شوند و یا پایشان را در جنگ از دست بدهند. این اتفاق باعث شده همه چیز برای مردم غیرواقعی باشد.

فراستی در رابطه با کیفیت اولین فیلم مهدویان گفت: در فیلم ایستاده در غبار صدا از تصویر مهمتر است در حالی که در سینما تصویر مهمترین بخش است، اما  در این فیلم صدا از تصویر جلوتر است.

مهدویان در ادامه و در پاسخ به سوال بهروز افخمی در مورد تفاوت‌های فیلم «ایستاده در غبار» و سریال «آخرین روزهای زمستان» گفت: تفاوت «آخرین روزهای زمستان» با «ایستاده در غبار» در این است که در این فیلم نسبت به آن سریال ما با داستان پاره پاره‌تر و متکثرتری روبر هستیم و این تعمدی بوده است.

این گفته مهدویان واکنش فراستی را در پی داشت و او در تایید صحبت‌های مهدویان گفت: با پاره پاره بودن این فیلم موافقم، اما با متکثر بودن آن خیر!» البته این گفته فراستی واکنش افخمی را هم در پی داشت و او از مهدویان خواست که به صحبت‌های فراستی توجه نکند و جواب سوال او را بدهد.

با نزدیک شدن به پایان برنامه هفت بهروز افخمی همچون هفته‌های گذشته رو به دوربین گفت: مخاطبانی که تا این موقع شب بیدار ماندند امیدوارم خوب بخوابند و خواب فیلم‌های کلاسیک رو ببینید و در خواب به این نکته هم فکر کنند که در سینما صدا مهمتر است یا تصویر!

کد خبر : ۴۱۵۳۷۹