خبرگزاری کار ایران

موشک عمل نکرده آمریکایی در صحن علنی مجلس

قسمت جدید «تاریخ شفاهی ایران» تصاویری از سخنرانی نماینده وقت مردم جهرم در سال 59 در مجلس را روی آنتن می‌برد که در آن موشک عمل نکرده آمریکایی برای نمایندگان به نمایش گذاشته می‌شود.

به گزارش ایلنا، مجموعه «تاریخ شفاهی ایران» به تهیه‌کنندگی سیدمهدی مویدی که از هفته گذشته جلسات علنی مجلس شورای اسلامی در روزهای آغازین تجاوز رژیم بعث عراق علیه ایران را روی آنتن برده، امروز سخنرانی علی محمد بشارتی نماینده وقت مردم جهرم را برای پخش آماده کرده است.

بشارتی در 17 مهر 59 از طرف کمیسیون امور دفاعی وقت مجلس به خوزستان اعزام می‌شود و از شهرهای جنگ زده دزفول، اندیمشک، شوش، اهواز و خرمشهر و جبهه‌های مختلف بازدید به عمل می‌آورد.

او در صحن علنی مجلس روحیه پرنسل ارتش به ویژه نیروی هوایی را خوب گزارش می‌کند و از به اسارت درآمدن خلبان عراقی توسط نیروهای خودی نام می‌برد. خلبانی که با هواپیمای جنگی خود بدون اصابت گلوله ضدهوایی از ترس، سقوط کرده بود.

بشارتی به نقل از خلبانان مستقر در پایگاه شهید وحدتی تأکید می‌کند که به مردم و تمام دنیا بگویید که خلبان‌های جمهوری اسلامی ایران رکورد جدیدی را ایجاد کرده‌اند. به این ترتیب که یکی از خلبان‌های شرافتمند ارتش که مامور شده بود یک پل را در عراق بزند سه بار حمله می‌کند و چون می‌بیند اتومبیل‌های شخصی رفت و آمد می‌کنند برای بار چهارم موفق می‌شود آن پل را منهدم کند ولی در راه برگشت بنزین تمام می‌کند و روی زمین زراعی فرود می‌آید که در دنیا بی‌سابقه است.

این نماینده مجلس یادآور می‌شود: در خوزستان میگ‌های عراقی را دیدیم که مسلح به بمب‌های آمریکایی بود. تانک‌های انگیسی، زیردریایی‌های فرانسوی و هلی کوپترهای ایتالیایی نشان می‌داد که ما با دنیا در حال جنگیم نه با عراق!

وی در بخش پایانی سخنرانی‌اش در سال 59 از این موضوع نام می برد که در پالایشگاه نفت آبادان از 10 موشکی که انداخته شد به لطف خدا 9 تای آن عمل نکرد.

بشارتی دو موشک عمل نکرده را به صحن علنی مجلس می‌آورد و به نمایندگان نشان می‌دهد. این موشک‌ها آمریکایی و روسی بوده و هر دو به پالایشگاه آبادان شلیک شده بود اما عمل نکرده بود.

«تاریخ شفاهی ایران» چهارشنبه هفتم مهر ماه ساعت 19 از شبکه مستند سیما روی آنتن می‌رود و پنجشنبه هشتم مهر ماه ساعت 11 بازپخش می‌شود.

کد خبر : ۴۱۴۸۰۲