خبرگزاری کار ایران

تجلیل از محمدرضا شجریان در همایش مولانا/ ساخت سمفونی مولانا کلید می‌خورد

خسروی آواز ایران در چهارمین همایش نکوداشت مولانا تجلیل می‌شود.

به گزارش ایلنا، نشست خبری چهارمین همایش نکوداشت مولانا توسط موسسه فرهنگی، هنری موزه فرش رسام عرب‌زاده با عنوان مولانا فرش ایران، امروز در موزه فرش رسام عرب‌زاده برگزار شد.

سعید محمدزاد اکبری مدیر مسئول سلسله نکوداشت بین المللی مولانا گفت: امسال براساس نظر هیئت داوران خسرو آواز ایران و استاد محمدرضا شجریان تجلیل خواهد شد همچنین درضمن این برگزاری از چندین چهره هنری چون محسن چاوشی (هنرمند معاصر) به دلیل اجرای نماهنگ زیبایی که در ارتباط با شعرهای مولانا است، تجلیل خواهد شد.

اکبری با اشاره به دوره‌های پیشین این همایش گفت: سه دوره گذشته این همایش در سال های 89، 92 و 93 برگزار شد که در هر دوره با 10عنوان با موضوع (مولانا) تندیس و لوح سپاس‌هایی اهدا شد.

او ادامه داد: این موضوع‌ها شامل مولوی شناسی، تحقیق، تالیف، هنر موسیقی، شعر و ادبیات، انتشارات نمونه و انجمن‌داری است؛ همچنین از دوره سوم این نکوداشت عنوان بانوی منتخب هم به آن اضافه شده است که براساس نظرات هیئت داوران که متشکل از هفت مولوی شناس و هنرمند است هرساله عناوین مورد نظر بررسی و تندیس ویژه نکوداشت اهدا می‌شود.

اکبری با اشاره به اینکه هرساله این نکوداشت با هدف تجلیل از یک شخصیت برجسته علمی فرهنگی، فلسفی عرفانی و مرتبط با مولانا برگزار می‌شود، اظهار داشت: نخستین سال برگزاری از دکتر حسین الهی قمشه‌ای و دومین سال از مقام هنری شهرام ناظری و سومین سال از حسین علیزاده تجلیل شد.

مدیر مسئول سلسله نکوداشت بین المللی مولانا یادآور شد: سال گذشته تجلیل و اهدا تندیس در بحث بانوی منتخب به  مهدیه الهی قمشه‌ای تعلق گرفت.

اکبری با اشاره به مهمانان چهارمین دوره این همایش گفت: در این نشست مهمانان ویژه خارجی از ترکیه (دکتر ناجی مدیر موزه مولانا درقونیه)، پرفسور عدنان مولوی شناس و  چهره برجسته مولوی شناس دکتر اردووان ارولی (رییس موزه مولانا در قونیه)، همچنین خانم اسلین چلپی آخرین نواده مولانا و دبیر منطقه ای یونسکو حضور می‌یابند.

اکبری با بیان اینکه در خصوص رشته عرفان کاربردی با چندین دانشگاه علمی و کاربردی  وارد مصاحبه شدیم، یادآور شد: با توجه به استعداد نهفته در جامعه عرفانی، فلسفی در کشور مقرر است با برنامه‌ریزی و هدایت این رشته را در تمامی مقاطع تحصیلی راه اندازی کنیم.

وی در پایان  خاطر نشان کرد: سمفونی مولانا طی مذاکراتی که با چندین موزیسین و موسیقدان داشتیم امید است بتوانیم در 6 ماه آینده بتوانیم این پروژه را آغاز کنیم .

نکوداشت مولانا به عنوان یار مولاناپژوهان وارد صحنه شده است

پروفسور حسین باهر، مولانا پژوه و دبیر کل این همایش گفت: در مورد مولانا و مثنوی صحبت کردن خیلی سخت است؛ من حدود 10 سال است که در تحصیل و ترجمه‌ام را منحصر به مولانا کرده‌ام.

وی اظهار داشت: راه حل تمام مشکلات رفتاری را می‌توانید در مثنوی پیدا کنید. بعضی دوستان در همسایگی ما به خصوص ترکیه استفاده شکلی از مولانا کردند، اما او دوست داشت کسانی محتوای کار او را متوجه شوند و مسایلی که از آن بیرون می‌آید که همگان فهم آن را ندارند. اگر کسی را می خواهی بشناسی باید اثر او را بشناسی! بنابراین تصور می‌کنم وظیفه بزرگی برعهده ما ایرانیان است.

باهر ادامه داد: مولانا از 14 سالگی درایران نبوده و بعد از خداحافظی با عطار مجبور به یک هجرت اجباری شده است . او تا 40 سالگی از کل معارف انسانی عصر خود آگاه بود و بعد از 40 سالگی در دیدار با شمس تحولاتی در او به وجود آمد و از همین جا است که عرفان در کار او مطرح می‌شود. او از شریعت می‌گذرد و پله پله تا ملاقات خدا می‌رود.

دبیر همایش ادامه داد: نکوداشت مولانا به عنوان یار و مددکار مولاناپژوهان وارد صحنه شده است. می‌خواهیم از این طریق مولاناپژوهان را به بشریت معرفی کنیم ما در این زمینه مشکلاتی داریم ولی خوشبختانه در این چهار سال استقبال خوبی شده است.

وی در پایان اظهار داشت: مولانا نه ایرانی، نه ترکی، نه افغان و... نیست بلکه یک انسان کامل جهانی و متعلق به کائنات است. داستان‌های مولانا متعلق به صلح جهانی است و به صلح جهانی منتج می‌شود.

کد خبر : ۴۱۴۵۷۵