خبرگزاری کار ایران

تطبیق «اودیپ» و «رستم و سهراب» در یک رمان

سلمان امین درباره‌ رمان تازه‌ی خود گفت: ما در فرهنگ خودمان رستم و سهراب را داریم و اودیپ، در فرهنگ غرب است. تطبیق این دو اسطوره و افسانه، دستمایه‌ی نوشتن یک رمان شد.

سلمان امین (نویسنده) در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ با اشاره‌ به تازه‌ترین اثر خود که کارهای نهایی آن انجام شده و در انتظار مجوز است، گفت: «پدر کشتگی» نام رمانی است که نشر ققنوس به زودی آن را منتشر خواهد کرد.

او با اشاره به اینکه «پدر کشتگی» دارای یک نگاه تاریخی است؛ بیان کرد: تم اصلی داستان، از پسرکشیِ داستان رستم و سهراب آمده است. ماجرای کتاب به این صورت است که مادر پسر هنگام زایمان از دنیا می‌رود و پدرش نمی‌تواند این مسئله را بپذیرد و در واقع پسر را مقصر مرگ همسرش می‌داند.

این نویسنده ادامه داد: با بزرگتر شدن پسر آن‌ها دچار مشکل و بحران می‌شوند. در روانشناسی از این مسئله با عنوان «عقده‌ی اودیپ» یاد می‌کنند. ما در فرهنگ خودمان رستم و سهراب را داریم و اودیپ، در فرهنگ غرب است. تطبیق این دو اسطوره  افسانه، دستمایه‌ی نوشتن این رمان شد.

نویسنده‌ی کتاب «قلعه مرغی؛ روزگار هرمی» بیان کرد: من برای نگارش داستان، همیشه نگاه تاریخی داشته‌ام و این کتاب هم دارای چنین نگاهی است. «اودیپ» در افسانه‌های غربی، پسری است که پدر خود را می‌کشد. در شرق هم ما پدری داریم که پسر خود را می‌کشد. این دو داستان برایم بسیار جذاب بود.

امین در اشاره به مدت زمانی که رمان را نوشته است؛ گفت: من شیوه‌ای برای نوشتن دارم و آن بدین‌گونه است که مدت‌های زیاد درباره‌ی کار فکر می‌کنم و به جمع‌آوری یادداشت می‌پردازم. من برای این رمان چیزی نزدیک به دو سال فکر می‌کردم، مطالعه می‌کردم و یادداشت برمی‌داشتم.

او ادامه داد: از  روزی که شروع به نگارش آن کردم، چیزی نزدیک بیست و یک روز طول کشید. این رمان سیصدوبیست صفحه است که در دو فصل تألیف شده. فصل اول بازگویی مشکلاتو سرگذشت و رسیدن این کودک به جوانی است و فصل دوم درباره‌ی فروپاشی جسمی این شخص است.

کد خبر : ۴۱۳۷۵۶