خبرگزاری کار ایران

روایت یک نقاش از پرنده درون زنان

نخستین نمایشگاه پاییزه گالری مژده، عصر جمعه دوم مهر ماه با نمایش نقاشی‌های سهیلا تمجیدی برپا شد.

به گزارش ایلنا، «زن در آیینه خیال» عنوان تازه‌ترین آثار تمجیدی است که شامل 10 اثر بدون عنوان رنگ روغن بر روی بوم است، او در آثارش که فضایی سورئال دارند، دغدغه‌های اجتماعی که ذهنش را به خود مشغول کرده را مطرح می‌سازد. این آثار که فضایی زنانه را به تصویر می‌کشید در سایزهای بزرگ به روی دیوار گالری مژده رفته و در عین سورئال بودن تلالو رنگ های سرد را در خود دارد.

تمجیدی درباره انتخاب عنوان «زن در آیینه خیال» برای مجموعه آثار تازه‌اش گفت: زنان به واسطه‌ی ساختار فیزیکی و نوع تفکرشان موجودات  پیچیده‌ای هستند. زن به تنهایی یک واژه است اما در کل باید گفت که یک زن ، همسر، مادر، کدبانو و زنی روحانی است و تمام این خصوصیات در او نهفته و مکمل یک مرد است. زن در خلوت خود می‌خواهد به بهترین شکل تمام دغدغه‌های وجودی‌اش را سامان دهی کند و جایی که احساس می‌کند دسترسی به چیزی که می‌خواهد، ندارد رویاپردازی می‌کند. انتخاب عنوان این مجموعه بر همین اساس شکل گرفته است.  

زنان آثار تمجیدی غمگین و تنهااند، هر کدام در قسمتی از بوم در خود فرو رفته‌اند و به نظر می‌رسد در فکر و خیال خود به سر می‌برند، وی در این رابطه گفت: رویاپردازی در بعضی افراد باعث سازندگی ایدئولوژیک برای بقایشان می‌شود و نسبت به فشارهایی که در عرصه‌های مختلف زندگی به آن‌ها تحمیل می‌شود دست به رویاپردازی زده و آن را تعمیم می‌دهند و نوعی پناهندگی  برایشان بوجود می‌آورد.

 در این تابلوها  پرنده‌هایی روی سر و در کنار فیگورها خودنمایی می‌کنند، این پرنده‌ها بیان کننده آماج درونی انسان‌ها هستند و فیگورها به واسطه آن‌ها دغدغه‌های خود را بازگو می‌کنند. این پرنده‌ها نوعی رهایی را در آثار نشان می‌دهند که این رهایی نقطه قوت تفکرات «زن در آیینه خیال» است.

به نظر می‌رسد در بعضی آثار تمجیدی اتفاقاتی در پشت سر فیگورها در حال رخ دادن است و پرنده‌ها روی سر ولای تار موهای  فیگورها نشسته‌اند و فیگورها در حین تنهایی آنقدر فکرشان شلوغ است که هاله‌های مختلفی از تفکرات دورشان را گرفته است، او در این باره گفت: بعضی از این آثار در فضای طبیعت است و پرنده‌ها روی سر و لای موهای فیگورها هستند. فرقی نمی‌کند که یک زن کجا باشد در طبیعت یا بر روی نیمکتی نشسته باشد یک زن در عین تنهایی به خاطر ساختار فکری‌اش تنها نیست و در حال کشف راه حل برای دغدغه‌های فکری‌اش است.

دغدغه‌هایی که وی در آثارش در رابطه با زنان بیان کرده است در خصوص زنان در یک اقلیم خاص نیست، او رویاپردازی را یکی از زیباترین شاخصه‌های هر زنی می‌داند و معتقد است: زن به لحاظ نوع تفکر و ساختار روح اش که از طرف خداوند به او داده شده متفاوت با مردان است و این شاخصه در تمام زن های دنیا سیاه، سفید  و ... مشترک است.

سهیلا تمجیدی متولد 1337 است. او کارشناسی طراحی و نقاشی و فضاسازی انسان و طبیعت از پلی تکنیک برایتون انگلستان  و فارغ‌التحصیل  هنرهای تجسمی – نقاشی از دانشگاه سوره است. وی مدرس دانشگاه علم و فرهنگ در رشته طراحی و نقاشی است. تمجیدی برگزاری بیش از 30 نمایشگاه گروهی و انفرادی در داخل و خارج از ایران و شرکت در بیش از 10 کارگاه آموزشی و نمایشگاهی را در کارنامه هنری خود دارد.  

نمایشگاه نقاشی‌های«زن در آیینه خیال» تا 12 مهرماه 95 در گالری مژده برپا است و علاقمندان می‌توانند  همه روزه (به جز دوشنبه 5 مهرماه گالری تعطیل است) از این نمایشگاه ساعات 16 تا ۲0 در گالری مژده به نشانی سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان ۱۸ شرقی، پلاک۲۷، زنگ یک دیدن نمایند.

کد خبر : ۴۱۳۷۰۹