خبرگزاری کار ایران

سیدعباس صالحی:

بیش از۱۰ هزار عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس چاپ شده است

معاون فرهنگی وزیر ارشاد، کتاب را از اولین رسانه‌هایی دانست که به کمک انتشار داده‌های ایام دفاع مقدس آمده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس عصر امروز با حضور  سردار نقدی، سردار سلامی، سیدعباس صالحی، امیر مسعود شهرام‌نیا و جمعی از مسئولان کشوری و لشکری برگزار شد.

سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم ضمن تبریک هفته دفاع مقدس گفت: هفته دفاع مقدس برای ما هفته خاصی به شمار می‌آید که در مقابل نامگذاری هفته‌های مختلف و متنوع در کشور جایگاه ویژه‌ای دارد. این هفته طعم خاص و رایحه منحصر به فردی دارد و قطعا قابل مقایسه با هیچ هفته‌ای نیست. هفته دفاع مقدس هفته بازگشت به خود ملی و جامعه انقلاب اسلامی ایران است که در طی ۸ سال به نمایش گذاشته شد.

وی افزود: ملت ایران طی هشت سال دفاع مقدس نشان داد چگونه می توان به یک خود اجتماعی و متحد و آرمانی رسید. از طرف دیگر دفاع مقدس ارزش‌های انسانی را پررنگ کرد. جنگ‌ها معمولا با عبارات منفی مثل کینه و مرگ شناخته می‌شوند اما دفاع مقدس ما با واژه‌هایی به طعم ملکوت به خاطر آورده می شود . همچنین همه جنگ ها شکاف اجتماعی بین سطوح مختلف جامعه به وجود می آورد اما دفاع مقدس ما نمایه‌ای بود از یک انسجام اجتماعی و ملی که زن و مرد، پیر و جوان، روستایی و شهری با هم همسو شدند .

صالحی تاکید کرد: این اتفاق نادر نه برای ایران بلکه برای بشریت است که در طولانی ترین جنگ قرن بیستم بعد از جنگ ویتنام و آمریکا ملت ما انسجام اجتماعی را به ملت نشان داد و مسلمان و غیر مسلمان در کنار یکدیگر از کشور دفاع کردند.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد سپس کتاب را یکی از اولین رسانه‌هایی دانست که به کمک دفاع مقدس آمده‌اند و گفت: اولین رسانه و یکی از رسانه‌های مهمی که به سرعت به کمک دفاع مقدس آمد، کتاب بود. تاکنون از۱۰ هزار عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس چاپ شده که رقم قابل توجهی است. آثار ادبی دفاع مقدس امروزه جایگاه خود را با عنوان یک ژانر و گونه ادبی که حتی قابلیت ترجمه شدن به سایر زبان‌ها را دارد. اگر ادبیات دفاع مقدس در پایه اول نهادی کوچک بود امروز شجره طیبیه تنومندی در حوزه مختلف داستان، رمان، شعر و حتی پژوهش است.

او ادامه داد: خوشبختانه بخش تخصصی آثار دفاع مقدس چه در حوزه پژوهش و چه انتشار دایره المعارف ها نیز رشد خوبی داشتند و وزارت ارشاد نیز وظیفه خود می‌داند در حوزه‌های مختلف از جمله برگزاری نمایشگاه کتاب از این میراث گرانبها حمایت و حفاظت کند . در همین راستا سال ۹۴ و ۹۵ بیش از۵/ ۱ میلیارد تومان در حوزه فرهنگ مکتوب دفاع مقدس صرف شد.هزینه ای که سود اجتماعی جامعه ایران را در پی دارد.

صالحی با ابراز امیدواری از اینکه جریان مکتوب حوزه دفاع مقدس روند رو به رشد خود را ادامه دهد، گفت: بی‌تردید جریان مکتوب دفاع مقدس امروز یکی از سبک های مهم ادبیات کشورماست که می تواند بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد. نقدهای سازنده و منصفانه در آثار مکتوب حوزه دفاع مقدس منجمله نشست های جنبی که در همین نمایشگاه برگزار می شود می تواند به این ائتلاف کمک کند. هر موضوعی هرچقدر مقدس و مهم با نقد می توان اعتلای آن را دنبال کرد در همین راستا توجه ویژه به فرم و قالب ادبیات دفاع مقدس می‌تواند موضوع تحلیل و پژوهش های مختلف باشد.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد در پایان تاکید کرد: چند سالی است ناشران دفاع مقدس در نمایشگاههای خارجی نیز مثل فرانکفوت و مسکو حضور دارند. این حرکت رو به جلویی است که باعث شده تعداد ۱۰ الی ۲۰ ناشر حوزه دفاع مقدس اکنون تا ۱۰۰ ناشر اضافه شوند در کنار این ها شکل گیری جریان ها و نهادهای صنفی مجموعه ناشران دفاع مقدس آینده درخشانی را پیش روی ناشران این حوزه قرار می دهد.

کد خبر : ۴۱۳۵۱۱