خبرگزاری کار ایران

این نمایش برگرفته از تاریخ مبارزه‌های سازمان‌های چپ در ایران است

نمایش «قدم زدن با اسب» نوشته و کار مسعود شاه‌محمدی این روزها با بازی علی عسکری و پریا وزیری در سالن ارغنون به صحنه می‌رود.

به گزارش ایلنا، «قدم زدن با اسب» نخستین تجربه مسعود شاه‌محمدی کارگردان سینما و تلویزیون در حوزه تئاتر است که از 26 شهریورماه ساعت 21 در سالن ارغنون روی صحنه می‌رود.

داستان نمایش در باره زن ومرد چریکی است که در سال 54 در یک خانه تیمی به صورت چشم بسته زندگی می‌کنند. آن دو به وسیله رفقای سازمان دستگیر و زندانی شده و منتظر محاکمه هستند. جرم آنها این است: خیانت به خلق و رفتارهای سخیف به خاطر ابراز عشق.

مسعود شامحمدی با ارائه توضیحاتی در مورد شکل‌گیری متن این اثر گفت: دو سال پیش این متن به عنوان فیلمنامه نوشته شد و قرار بود که بر اساس آن فیلم سینمایی ساخته شود؛ اما تاکنون امکان آن ایجاد نشده است؛ بنابراین تصمیم گرفتم آن را برای صحنه تنظیم و بازنویسی کنم.

نویسنده و کارگردان سریال تلویزیونی «خرده ستمگران» ادامه داد: داستان این اثر برگرفته از تاریخ مبارزه‌های سازمان‌های چپ در ایران است. باز آفرینی قسمتی از زندگی مردان و زنانی که طی آن سال‌های پر آشوب در خانه‌های تیمی به صورت مخفی زندگی می‌کردند.

شامحمدی با اشاره به ویژگی‌های ساختاری و محتوایی این اثر اظهار کرد: ویژگی ساختاری اجرای این نمایش، آنست که کمی تئاتر و کمی فیلم است؛ یعنی اینکه هم زمان با اجرا، بر روی پرده نمایشی که کنار صحنه قرار دارد فیلمی از قصه‌ای که قهرمانان نمایش آن را تعریف می‌کنند ، پخش می‌شود.

او افزود: از نظر محتوایی هم باید گفت این کار نه به تاریخ که به روح و جان آن زنان و مردان پرداخته است. زنان و مردانی که با سیانوری در زیر دندان و اسلحه‌ای در دست با مرگ بیشتر آشنا بودند تا با زندگی.

این کارگردان تئاتر در بخش دیگری از سخنان خود در مورد شیوه‌های اجرایی این نمایش و اینکه آیا با توجه به داستان نمایش که چشمان شخصیت‌ها بسته است بنابراین بازی بازیگران چگونه خواهد بود، توضیح داد: آنها چشم بسته نیستند، بلکه در یک خانه تیمی به صورت چشم بسته زندگی می‌کنند. مفهوم چشم بسته بودن این است که افراد حاضر در یک خانه تیمی نباید همدیگر را ببیند و شناسایی کنند. به همین خاطر اگر فضا به اندازه کافی وجود نداشت که هرکدام در یک اتاق باشند، پرده‌ای وسط اتاق می‌کشیدند و بدون اینکه همدیگر را ببیند با هم زندگی می‌کردند. به این عمل چشم بسته زندگی کردن می‌گویند.

او عنوان کرد: صحنه این نمایش خیلی ساده طراحی شده است. در صحنه فقط دو جعبه شیشه‌ای است که تداعی کننده زندان است و یک بوم نقاشی که روی سه پایه قرار داد و فیلم کار روی آن پخش می‌شود. 

نمایش "قدم زدن با اسب" نوشته و کار مسعود شامحمدی از 26 شهریور تا 20 مهرماه ساعت 21 در سالن ارغنون واقع در خیابان حافظ، نوفل لوشاتو، بعد چهارراه رازی، نرسیده به خیابان ولیعصر، کوچه زیبا، پلاک ۱ به صحنه می‌رود.

کد خبر : ۴۱۲۹۷۵