خبرگزاری کار ایران

شیراز شخصیت‌ اصلی رمان شد

رمان «تقویم تصادفی» نوشته بهاره ارشدریاحی توسط انتشارات «مروارید» به بازار نشر راه یافت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رمان «تقویم تصادفی» روایتی از بلوغ فکری و جسمی دختر جوانی به نام «ترمه» است که برای اولین بار شهر زادگاهش را ترک کرده و برای تحصیل به دانشگاه شیراز می‌رود. شهر در این رمان یکی از شخصیت‌های اصلی است؛ خیابان‌ها و کوچه‌ها و آدم‌هایش، «حافظیه» و درخت‌های بهارنارنجش، دانشگاه و دختر و پسرهای جوانش که تشنه‌درس و عشق و تجربه‌اند، همه و همه ترمه را هل می‌دهند به راهی با حصارهای بلند در دوطرفش؛ یا باید تا آخر راه برود، یا سرش را برگرداند و مثل همسر لوط مجسمه‌ای از نمک شود. این شهر گاهی نوازشش می‌کند و گاهی بی‌رحمانه می‌رنجاندش.

ترمه در سفری در زمان و مکان، تقویمی تصادفی از گذشته، حال و آینده‌اش را ورق می‌زند. ورق می‌زند بی آن‌که خطشان بزند. ما هم با او به زندگی‌اش سرک می‌کشیم: از هفت سالگی تا بیست و چندسالگی‌اش. همراه با او می‌خندیم، می‌ترسیم، گریه می‌کنیم، کابوس می‌بینیم، هذیان می‌گوییم، زمین می‌خوریم، می‌شکنیم، می‌ایستیم و بی آن‌که او باشیم زندگی جدیدی را کشف می‌کنیم.

نویسنده جایی درباره این رمان گفته است:

«زندگیِ چندگانه داشتن ساده نیست؛ باید ترمه باشی و دانسته، راه را اشتباه بروی. مژگان باشی و درد بکشی. ترلان باشی و تمام عمر، حرف‌هایت را بریزی توی خودت. سعید باشی و خودت را گم کرده باشی. شهرزاد باشی و رازهایت را از خودت هم پنهان کنی...  باید همه‌ی این‌ها باشی و از همه‌شان دور شوی تا بتوانی بنویسی‌شان. باید به جای تک تک‌شان زندگی کنی، نفس بکشی و احساس کنی، بی آن‌که قضاوت کنی یا دفاع...  »

رمان «تقویم تصادفی» نوشته بهاره ارشدریاحی در 334 صفحه و به قیمت 20هزارتومان توسط انتشارات «مروارید» به بازار نشر عرضه شده است.

بهاره ارشدریاحی متولد ۱۳۶۴، نویسنده، منتقد ادبی و روزنامه‌نگار؛ فعالیت ادبی خود را به طور جدی از سال ۸۰ آغاز کرد. داستان‌های کوتاهش در جشنواره‌های ادبی مختلفی مانند صادق هدایت، بلقیس، حیرت، شمسه، حیات و... مقام کسب کردند.

وی داوری جشنواره‌های ادبی، تدریس داستان‌نویسی، روزنامه‌نگاری و نقد ادبی را نیز تجربه کرده است. نخستین مجموعه داستان کوتاهش با عنوان «لیتیوم کربنات» در سال ۹۲ توسط انتشارات «بوتیمار» منتشر شد. «تقویم تصادفی» اولین رمان او است.

کد خبر : ۴۱۲۵۲۵