خبرگزاری کار ایران

از هک شدن سایت جشنواره تا پرواز درناها بر فراز خانه هنرمندان+عکس

هیچ قانونی در اسلام نداریم که اجازه دهد زن، کودک و هر فردی را کشت مبنای این اسلام چیست؟ نسبت این افراد با اسلام چیست؟ کدام اسلام اجازه می‌دهد که اینگونه آدم‌کشی شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، همزمان با روز جهانی صلح؛ عصر دیروز (سه‌شنبه سی‌ام شهریور) سومین دوره جشنواره «درناهای کاغذی» (سیمرغ شمایید) در کنار جشن اهدای نشان صلح در چهارمین جشنواره «هنر برای صلح» در خانه هنرمندان ایران با حضور علی مرادخانی (معاون امور هنری وزارت ارشاد)، مجید رجبی معمار (مدیرعامل خانه هنرمندان)، محمد سریر (عضو شورایعالی خانه هنرمندان)، احمد مسجدجامعی، محمدرضا تابش، نصراله افجعه‌ای، علی شیرازی، قباد شیوا، ایران درودی، هانا کامکار، شیوا مطلبی، محمد فرهود و ... برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که در محوطه باز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شد؛ زهره بحرالعلومی عضو موسسه سرزمین کاغذی و مجری جشنواره درناهای کاغذی با توضیحاتی درباره این مراسم گفت: درنا سمبل روز جهانی صلح است و به داستان معروف ساداکو ساساکی برمی‌گردد. هنگامی که بمب به هیروشیما برخورد کرد توسط موج حاصل از انفجار به بیرون از پنجرهٔ خانه‌اش پرتاب شد اما زنده ماند. او به دلیل قرار گرفتن در معرض تشعشعات اتمی به بیماری لوسمی مبتلا شد و به بیمارستان صلیب سرخ در نزدیکی محل زندگیش منتقل شد و بالاخره در فوریهٔ ۱۹۵۵ بیماری او تشخیص داده و بستری شد.

او ادامه داد: ساداکو در دوران بیماری هیچ گاه امیدش را از دست نداد و براساس یک افسانه ژاپنی که می‌گوید اگر هزار درنای کاغذی بسازید به آرزوی خود می‌رسید شروع به ساخت درنا کرد اما فقط توانست ۶۴۴ درنا بسازد. پس از مرگش دوستانش شروع کردند به ساخت درنای کاغذی تا این عدد را به هزار برسانند و بعد نامه‌ای درباره این موضوع به سازمان ملل ارسال کردند و از آن پس درنا نماد صلح در جهان شد.

بحرالعلومی با بیان اینکه ما امروز در اینجا جمع شدیم تا روز جهانی صلح را گرامی بداریم؛ گفت: تصمیم گرفتیم در کنار باقی کشورهای دنیا که هر سال در روز جهانی صلح هزار درنا می‌سازند، این جشنواره را راه بیندازیم اما از آنجا که ما ایرانیان مردم صلح‌طلبی هستیم ساخت هزار سیمرغ را با توجه به افسانه ایرانی سیمرغ به ساخت سی هزار درنا تغییر دادیم.

در ادامه نیز با اجرای موسیقی زنده و توزیع بادکنک‌هایی که درنا به آنها متصل شده بود؛ بین مردم و خواندن دعای صلح و آرزوی جهانی شدن صلح از مردم خواسته شد تا بادکنک‌ها را در آسمان رها کنند.

هنر برای صلح ترجمان آیین‌های الهی است

در ادامه مراسم که در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شد؛ مجید رجبی معمار با بیان اینکه از زمانی که بشر سکونت گاه دائمی برای زندگی انتخاب کرد و پس از آن با رشد نیازها و ایجاد تمدن‌ها مسیر تعالی را در پیش گرفت آنچه بیش از همه موجب آزار نسل انسان شد زیاده‌خواهی در اشکال گوناگون بود که ثمر آن چیزی نبود جز درگیری و جنگ.

او با بیان اینکه اولین نزاع‌ها برای حفظ حریم‌ها بود؛ افزود: افزون‌طلبی‌های خاک و آب و منابع دلایل دیگر جنگ‌های نسل‌های پیشین بود و امروز نیز برای بدست آوردن هر چیزی جدل ایجاد می کنند و در این میانه با فروش سلاح و مهمات مردم جهان را در رعب و وحشت نگاه می دارند تا از این طریق بر دارایی های خویش بیفزایند غافل از اینکه آرامش آنچه از دست می‌رود آرامش رسولان است که تمام رسولان الهی بر اهمیت ان اصرار داشتند.

مدیرعامل خانه هنرمندان ادامه داد: صلح واژه‌ای است که برای بسیاری از مردم جهان آرزویی محال است. از این روست که هنر برای صلح اهمیتی مضاعف می‌یابد.

رجبی معمار تصریح کرد: هنرمندان به عنوان پیش قراول عرصه فرهنگ نامرادی‌ها را جار می‌زنند تا وجدان‌های خفته را بیدار کنند هنر برای صلح مشروع‌ترین مطالبه جهان است که هنرمندان پرچمدار آن هستند.

او بیان کرد: هنر برای صلح ترجمان آیین‌های الهی است که مروج زندگی سالم ابنای بشر است و جهان را عاری از خشونت و فقر می‌کند و آوای مردم مظلوم است.

دغدغه صلح؛ دغدغه مقدسی است

در ادامه این مراسم علی مرادخانی (معاون امور هنری وزارت ارشاد اسلامی) با بیان اینکه صلح همیشه با تضادها و تناقض‌هایی همراه بوده؛ اظهار کرد: نشان دادن چهره ظلم که با زیبایی‌های صلح تفاوت دارد کمک می‌کند به اینکه متوجه شویم در جامعه چقدر جای صلح خالی‌ست و چقدر در این زمینه با کمبود مواجه هستیم و چگونه باید به موضوع صلح در جامعه بنگریم.

او افزود: صلح موضوع بسیار مهمی است و باتوجه به اینکه چهار دوره از این مجموعه فعالیت‌ها می‌گذرد لازم است فراتر از گذشته به این موضوع نگاه شود.

معاون امور هنری با طرح یک پیشنهاد خاطرنشان کرد: موضوعی به نام صلح و برگزاری نمایشگاه‌های این چنینی می‌طلبد تا از هنرمندان آزاداندیش دعوت کنیم تا ما را در این زمینه یاری کنند.

مرادخانی با بیان اینکه برگزاری چنین رویدادی در ایران دور از اتنظار هم نیست، تصریح کرد: ما سالهای سال برای بدست آوردن صلح، مهربانی تلاش کردیم و متاسفانه ناگهان گرفتار جنگ شدیم از همین رو ملت ایران تلاش مضاعفی داشت تا به این فضای مهرآمیز برسد و به همین دلیل با تمام وجود پدیده صلح را درک می‌کنیم.

او با بیان اینکه وجود پدیده صلح در جهان بسیار مهم است؛ تاکید کرد: لازم است تا چنین  پدیده‌ای در جهان رخ بنماید تا مردم دنیا از لذت داشتن چنین فضایی برخوردار باشند. و این موضوع تنها با حمایت و ورود شایسته هنرمندان در این زمینه امکان‌پذیر است آنچنان که در گذشته نیز در سراسر جهان فعال بودند.

معاون امور هنری با تاکید بر اینکه قطعا آثار هنرمندان در زمینه صلح برای آیندگان نیز باقی خواهد ماند، بیان کرد: مرکز هنرهای تجسمی معاونت هنری این آمادگی را دارد با همکاری دوستان این جشنواره در ابعاد گسترده‌تر برگزار شود.

مرادخانی ادامه داد: امیدوارم آنچه را که در دنیای امروز وظیفه خود می‌دانیم با همکاری هم و با رسیدن به یک تفاهم مشترک بین خانه هنرمندان، مرکز هنرهای تجسمی و مسئولان برگزارکننده جشنواره هنر برای صلح اقدامات بیشتری در این زمینه انجام دهیم.

معاون امور هنری گفت: صلح دغدغه مقدسی است و همه باید به هر نحوی که می‌توانیم کمک کنیم تا باشکوه‌تر و بهتر  برگزار شود.

مخاطب صلح قدرتمندان نیستند

احمد مسجدجامعی با بیان اینکه روز گفتگوی تمدن‌ها و روز صلح تقریبا باهم همزمان هستند، اظهار کرد: هر چه بتوانیم به ساحت گفتگو نزدیک شویم از جنگ فاصله می‌گیریم. حرکت موسسه سرزمین کاغذی و حرکت این درناها که توسط سی هزار نفر ساخته شده نشان می‌دهد مخاطب صلح قدرتمندان نیستند چراکه مخاطب هنر قدرتمندان و سیاسیون نیست البته ممکن است زمانی بین قدرت و سیاست رابطه برقرار شود اما قطعا گذراست.

او ادامه داد: مخاطب هنر مردم هستند و آنچه که به فضای ذهنی و فکری عموم جامعه راه پیدا می‌کند می‌تواند بر رفتار اهل سیاست و قدرت تاثیر گذار باشد. صلح در حوزه سیاسی معنای محدودی دارد و سیاستمداران صلح را با مرز و قدرت تعریف می‌کنند یعنی عطف به قدرت دارد و منشا جنگ است.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به مبنای شکل گیری روز صلح در جهان گفت: کشته شدن انسان معنا و مفهوم قدرت در دوره جدید است که حد ومرزی ندارد و به طور مداوم در حال گسترش و ما آن را در منطقه نیز می‌بینیم.

مسجدجامعی با بیان این قدرت‌طلبی در منطقه  را گاهی با اسامی مقدس مانند دارالسلام و دارالکفر می‌نامند، خاطرنشان کرد: هیچ قانونی در اسلام نداریم که اجازه دهد زن، کودک و هر فردی را کشت مبنای این اسلام چیست؟ نسبت این افراد با اسلام چیست؟ کدام اسلام اجازه می‌دهد که اینگونه آدم‌کشی شود.

او افزود: آنچه که ما امروز در منطقه می‌بینیم چیزی نیست جز قدرت و هر چه می‌بیند را می‌خواهد و قصد دارد خود را گسترش دهد در این شرایط ایده‌ائولوژی  واسلام نیز در خدمت قدرت قرار می‌گیرد چراکه صاحبان قدرت به دنبال افکار عمومی هستند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه با نگاهی به تاریخ می‌بینیم که اقوام خونخوار دوام و بقایی نداشتند؛ گفت: قدرت‌طلبی در فضای روانی، اجتماعی و عمومی کشور ما رشد نمی‌کند و اینکه ما بلافاصله به ولایت امیر مومنان متصل می‌شویم موضوع عجیبی نیست چراکه درکشوری هستیم که هیچ سابقه بت‌پرستی ندارد.

مسجدجامعی با بیان اینکه تاریخ نشان می‌دهد ایرانیان قوم موحدی بودند، تصریح کرد: این مسئله از روح انسانیت نشات می‌گیرد و به آن انسان فطری می‌گوییم انسان فطری ذاتا صلح‌طلب است اینکه ما در فضای تاریخی کشورمان صلح را به شیوه‌های مختلف داریم و مکتبی در کشور ما متولد می‌شود که از درون آن حاقظ، سعدی و... بیرون می‌آیند و همه این افراد به نوعی صلح را بیان می‌کنند به این دلیل است که صلح در ذات آنها وجود دارد چراکه اگر صلح در ذات آدم وجود نداشته باشد در بیرون نیز تجلی نخواهد داشت.

او با بیان اینکه منشا صلح در ذات فرهنگ ایرانی است گفت: فرهنگ صلح بیش از آنچه بیرونی باشد درونی است فرهنگ صلح دو سویه است اگر صلح نباشد جنگ است.

عضو شورای شهر افزود: اگر می خواهیم وارد حوزه تاثیر گذاری در سطح عمومی شود باید تک تک افراد به این مسئله بیندیشند و شرایط گفتگو با خود، خانواده، دوست و محیط کار را فراهم کنید و در حقیقت مفهوم این گفتگو این است که باید در جامعه یک رفتار مدنی و تربیت مدنی را در جامعه گسترش دهیم و اگر این تربیت و رفتار مدنی شکل بگیرد می‌توانیم قدم‌های بلندی را در جهت صلح برداریم و فرهنگ ایرانی جوهره و گوهر آن با صلح، دوستی، محبت و عشق همخوانی دارد و این امر مهمی است که جامعه فرهنگ و هنر ما آن را آغاز کرده و نقطه عطف و تفاوت فرهنگ و تمدن ماست با فرهنگ و تمدن‌های دیگری که در دنیا وجود دارد و ما باید زمینه رشد این هویت ایرانی را فراهم کنیم چراکه این هویت می‌تواند ملاک و معیاری برای صلح و دوستی باشد.

پوسترهای جشنواره هنر برای صلح کارت‌پستال می‌شوند

فریدون فربد دبیر چهارمین جشنواره هنر برای صلح نیز طی سخنانی اظهار داشت: ما هر سال از هنرمندان برای حضور در این رویداد دعوت می‌کنیم که امسال ۱۴۰ هنرمند به ما اثر دادند. امسال از شهرستان‌ها کارهای زیادی به جشنواره رسیده و برای اولین بار از هنرمندی غیر ایرانی در جشنواره اثر داریم که یک عکاس افغانستانی به اسم رادا اکبر است.

او ادامه داد: پوسترهای بخش گرافیک جشنواره هنر برای صلح برای اولین بار در تاریخ پوستر ایران در یونیسف ثبت و به صورت کارت پستال ارائه خواهد شد.

در شب افتتاحیه هک شدیم

مجید آهنگ مدیر جشنواره «درناهای کاغذی» (سیمرغ شمایید) درباره برپایی این جشنواره اینکه این روزها همزمان با برپایی جشنواره «هنر برای صلح» در خانه هنرمندان ایران برپاست با اشاره به پیشینه این جشنواره به خبرنگار ایلنا گفت: این سومین دوره جشنواره سیمرغ شمایید است که امسال در خانه هنرمندان برگزار می‌شود دو دوره قبلی این جشنواره را در برج میلاد در سال‌های گذشته برگزار کردیم.

او با بیان اینکه ما در موسسه خود که به ترویج هنر خلاق «اوریگامی» می‌پردازیم، خاطرنشان کرد: تصمیم گرفتیم در کنار باقی کشورهای دنیا که هر سال در روز جهانی صلح به ساخت هزار درنا می‌پردازند این جشنواره را راه بیندازیم اما از آنجا که ما ایرانیان مردم صلح طلبی هستیم ساخت هزار سیمرغ را با توجه به افسانه ایرانی سیمرغ به ساخت سی هزار درنا تغییر دادیم و شعارمان در این جشنواره را «سیمرغ شمایید-یگانه شوید» انتخاب کردیم.

دبیر جشنواره «درناهای کاغذی» (سیمرغ شمایید) افزود: ما سال‌هاست روی هنر اوریگامی کار می‌کنیم که نوعی کاردستی است که شما اشکالی را با کاغذ و با هر دو دست می‌سازید. وقتی یک کار هنری با دو دست انجام می‌دهید در واقع هر دو نیم کره مغز شما فعال می‌شود و اگر شما ۵ تا ۷ دقیقه زمان برای ساخت چند درنا بگذارید به نوعی آرامش درونی می‌رسید. شعار ما هم این است که ابتدا باید با خودتان به صلح برسید. امسال هم حرف اصلی ما در این جشنواره این است که این درناها را به کسانی هدیه بدهید که دوستشان دارید.

وی درباره شیوه اجرایی این جشنواره نیز توضیح داد: ما در صفحه مجازی خود فراخوانی دادیم و هر کس اعلام آمادگی می‌کرد ما برای او ۱۲ کاغذ مخصوص ساخت درنا می‌فرستادیم که ۱۱ برگ دست خودشان می‌ماند تا درناهایی را که با آن می‌سازند به دیگران هدیه بدهند و باید یک درنا را همراه با آرزویی که داشتند برای ما می‌فرستادند.

آهنگ با بیان اینکه بعضی ها با صلح مشکل دارند گفت: صفحه موسسه سرزمین کاغذی که برگزار کننده این مراسم است در شب افتتاحیه این پروژه هک شد در حالی که ارتباط چهارساله در پروژه سیمرغ شماری از این شبکه مجازی بود و تمام حس مردم و اتفاقات خوبی که در این صفحه مردم برای ما ارسال کرده بودند با مشکل روبرو شد.

او با گله از این رفتار گفت: اگر می‌خواهیم بدانیم در کاری که انجام می‌دهیم موفق هستیم باید دو موضوع را بدانیم که اگر از کار ما کپی کردند همچنین اگر در کاری که انجام می‌دهیم با حاشیه روبرو شدیم قطعا در آن موفق بودیم.

دبیر جشنواره «درناهای کاغذی» با بیان اینکه در مدت سه سال برگزاری این جشنواره هیچ کمک و حمایتی از سوی دولت به ما نشده، اظهارکرد: وقتی سایت ما در شب افتتاحیه هک می‌شود مشخص است که هدفی وجود دارد که قصد دارد ما این کار را انجام ندهیم.

کبوتران صلح به نماد جنگ تبدیل شده‌اند

در ادامه قباد شیوا که برای اهدای نشان شیوا به طراح بهترین پوستر جشنواره روی صحنه رفته بود؛ طی سخنان کوتاهی اظهار کرد: گلایه‌ای دارم از هنرمندانی که این پوسترها را طراحی کردند چراکه ما از هنرمندان طراح گرافیک ایرانی بیش از این انتظار داریم.

او ادامه داد: متاسفانه ما هنوز هم بدنبال کبوتران هستیم که بهترین نوع آن در دنیا وجود دارد و لزومی ندارد ما دوباره روی آن کار کنیم.

این هنرمند با بیان اینکه بعضی کارها بیشتر نماد جنگ بود تا صلح گفت: تا کی قرار است از غرب تقلید کنیم اما در میان آثار کاری بود که توجه‌ام را به لحاظ رنگ و ایده جدید و تصوری از صلح جذب کرد و آن اثر نظمی را در لوبیا سبز با نوشته لاتین صلح بود نشان می‌داد و این نگاه جدیدی به صلح است البته ایده یک نگاه جدیدی است اما کنتراستی که در کار وجود دارد و حالت افقی و عمودی نوشته و طراحی بیشتر برای جنگ استفاده می‌شود. پیشنهاد می‌دهم هر دو یعنی نوشته و طراحی در یک جهت و به صورت افقی باشند.

نشان شیوا برای اولین بار در جشنواره هنر برای صلح به علیرضا وکیلی برجویی اهداشد. همچنین نشان عالی هنر برای صلح به مژده طباطبایی، ایران درودی، فاطمه معتمد آریا، نصراله افجعه ای و محمد فرهود اهدا شد.

افتخار می‌کنم هموطن شما هستم

ایران درودی پس از دریافت نشان عالی صلح برای هنر در سخنان کوتاهی گفت: افتخار می‌کنم که هموطن شما هستم و امیدوارم همیشه در صلح باشید در این حرکت چیزی جز عشق نمی‌بینم. عشق که مظهر صلح است از همین رو بسیار منقلب هستم.

پیام تصویری فاطمه معتمدآریا نیز در ادامه مراسم پخش شد.

در پایان نیز هنرمندان در کنار برگزارکنندگان دو جشنواره «هنر برای صلح» و «درناهای کاغذی» عکس یادگاری انداختند.

کد خبر : ۴۱۲۵۱۷