خبرگزاری کار ایران

برنامه‌هاى چهارمین جشن آکادمى سمندریان از زبان حمید لبخنده

عضو هیات موسس آکادمی سمندریان برنامه‌های چهارمین دوره جشن سالانه این آکادمی را تشریح کرد.

حمید لبخنده در گفتگو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: سه دوره قبلی جشن سالانه آکادمى استاد سمندریان که مؤسس آن خانم هما روستاست، براساس اساسنامه، در اردیبهشت ماه مقارن با تولد استاد سمندریان برگزار می‌شد اما امسال به صورت استثنا به دلیل درگذشت خانم هما روستا موفق نشدیم این جشن را طبق روال دوره‌های پیش برگزار کنیم.

 لبخنده تشریح کرد: طبق هماهنگی‌های اعضای هیات موسس تصمیم گرفتیم امسال، چهارمین دوره جشن را مهرماه، در سالروز تولد خانم هما روستا برگزار کنیم؛ البته سالروز تولد و درگذشت خانم روستا چهار مهر است اما این جشن کمی زودتر، یعنی روز دوم مهر برگزار می‌شود. البته امسال این جابجایی استثناست و از دوره‌های آینده به روال قبلی بازمی‌گردد.

او با بیان برنامه‌های چهارمین جشن آکادمی استاد سمندریان گفت: برنامه جشن هر سال شامل خواندن بیانیه آکادمی بود که توسط خانم هما روستا انجام شده و پس از تقدیم نشان به برگزیدگان آکادمی مراسم شام دورهمی برگزار می‌شد اما امسال یک برنامه ویژه نیز قرار است اتفاق بیفتد.

عضو هیات موسس آکادمی سمندریان ادامه داد: امسال فکر کردیم نمایشنامه «بازی استریندبرگ» که آقای سمندریان دو بار و در دو زمان دور از هم اجرا کرده است؛ توسط محمودرضا رحیمی که یکی از شاگردان قدیمی ایشان بوده و امروز از اساتید خوب تئاتر و آکادمی سمندریان است به شیوه پرفورمنس اجرا شود.

لبخنده با بیان اینکه امسال، در کنار برنامه‌های دوره‌های پیشین قرار است این نمایش هم اجرا شود، گفت: این پرفورمنس شامل همخوانی و کرال خواهد بود و 25 نفر در آن بازی می‌کنند که همگی از دانش آموختگان مدرسه سمندریان هستند.

این هنرمند تئاتر و تلویزیون ادامه داد: البته «بازی استریندبرگ» سه پرسوناژ بیشتر ندارد و این پرفورمنس مشابه اجرایی نیست که آقای سمندریان آن را در دو نوبت انجام داد؛ بلکه اجرایی نو و مدرن است که با هم‌آوایی و موسیقی همراه است و یکی دیگر از شاگردان قدیمی استاد سمندریان یعنی آقای شفقی‌نژاد که اکنون رهبر موسیقی است؛ در این زمینه کمک زیادی می‌کند.

لبخنده همچنین یادآور شد: از تاملات آقای احمد ساعتچیان هم استفاده خواهد شد چون ایشان از بازیگران دور دوم اجرای این نمایش به کارگردانی حمید سمندریان بود و قاعدتا به او در این نمایش نزدیک‌تر بوده و در مورد اجرای این اثر می‌تواند بیشتر تفکرات او را توضیح دهد.

لبخنده با تاکید بر اینکه آکادمی و آموزشگاه استاد سمندریان همچنان فعال است، اظهار امیدواری کرد نام و یاد این هنرمند و همسرش هما روستا جاودانه بوده و با ادامه فعالیت این آکادمی تداوم داشته باشد.

کد خبر : ۴۱۲۴۹۵