در موسیقی یا دنبال شهرتند یا منافع اقتصادی/خانوادهها باید ایران را نجات دهند+تصاویر
مراسم رونمایی از آلبوم دستامو دریاب با حضور محمد سریر، غلامحسین امیرخانی، محمدعلی بهمنی، کوروش انوش و علیرضا بدیع عصر دیروز سهشنبه ۲۳ شهریور در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد سریر در ابتدای این نشست با اشاره به آشنایی خود با کوروش انوش اظها کرد: حدود 6 سال پیش از طریق یکی از دوستان؛ کوروش انوش مراجعهای به من داشت که آن دیدار باب آشنایی ما شد. در آن دیدار مشاورههایی به انوش درباره کاری که میخواست ارائه دادم و از آنجا که فرصت نداشتم نتوانستم در این کار با او همکاری داشته باشم.
او با بیان اینکه انوش مدتی را که در ایران نبود تمام جوانب این کار را مورد بررسی قرار داد، گفت: این اثر با یک تجربه و تدبیر ممتد چند ساله آماده شده است و به نظرم بسیار عالی است چراکه ممکن است تجربههای اولیه خیلی کیفی نباشند.
رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران تصریح کرد: اصولا ترانهسازی در ایران با توجه به تحولات و تغییراتی که در این چند ساله داشته نیازمند این است که بحث بزرگ و اساسی درباره آن صورت گیرد. در حقیقت موسیقی در این چند ساله با چالشهای بسیاری روبرو شده و راهها مشخص نیست و مبهم است و افرادی که وارد این کار میشوند در نهایت سرگردان میشوند و در رسیدن به اهداف خود با مشکل روبرو میشوند یا اصلا به آن هدف نمیرسند.
سریر با تاکید براینکه باید موسیقی ایران از دو وجه بررسی شود، ادامه داد: باید از لحاظ شعر و موسیقی ارزیابیهایی انجام شود و اگر حتی عمقی این جریان بررسی نمیشود حداقل نگاهی گذرا بر آن داشته باشیم چراکه واقعیت این است که بدنه موسیقی شنیداری ما که مردم از آن استفاده میکنند و اتفاقا همین ترانههاست مخدوش و بلاتکلیف است و هیچکس نمیداند دارد چه کاری انجام میدهد.
او با اظهار تاسف از اینکه در عرصه موسیقی اغلب به دنبال شهرت هستند، خاطرنشان کرد: در این راه یا به دنبال شهرت یا به دنبال منافع اقتصادی هستند و عملا از کار هنری هیچ خبری نیست و از آن منحرف میشوند و با توجه به این مسائل دوره کاری آنها عملا کوتاه است و با ناکامی مواجه میشوند.
او درباره آلبوم «دستامو دریاب» نیز گفت: کاری که کوروش انوش در این آلبوم ارائه داده به عقیده من متکی به تجربیات او در خارج از کشور و هم تجربیاتی است که در ایران داشتهاند و براساس بینش و دانش حوزه موسیقی علمی است و در عین حال نگاهی به جاذبههایی که در کشور ما و در میان مردم ما برای موسیقی است؛ داشتهاند.
سریر با بیان اینکه موسیقی ریتمها و تحرکات درونی دارد، تصریح کرد: از آنجا که کوروش انوش از نسل جوان است قاعدتا انتظار داریم موسیقی که ارائه میکند مناسب برای نسل جوان باشد و قطعا عجیب خواهد بود اگر فرد جوانی موسیقی آرامی را ارائه دهد و اگر اینگونه باشد به نظر میآید که قاعدتا مشکلی دارد چراکه اصولا ذهنیاتش با سنش منطبق نیست. اما در این کار آثار به وسیله آهنگسازان مختلف و کسانی که آشنا به تنظیم ارکستر بودند؛ انجام شده است.
او ادامه داد: این کار از همان ابتدا با فاز دراماتیک موسیقیایی نیز همراه بوده است چراکه تکصداییها در این نوع موسیقی در ذهن نمیماند. بیشتر قطعات این اثر توسط امید حجت کار شده است این آهنگساز با نسل جوان به خوبی آشنایی دارد و آثارش تاریخ مصرف ندارد و این مسئله بسیار مهم است.
سریر درباره اشعار به کار رفته در این آلبوم نیز توضیح داد: باتوجه به اینکه آقای محمدعلی بهمنی در این آلبوم همکاری داشتند قطعا ترانههای به کار رفته در این آلبوم براساس یک متر و میزان مشخص و پایه محکمی پیش رفته است و این مسئله را باید به فال نیک گرفت. همچنین افشین یداللهی و علیرضا بدیع از دیگر ترانهسراهای این مجموعه هستند.
او با اینکه ارتباط معنایی خاصی بین همه قطعات وجود دارد، گفت: در این آشفته بازار آثار کلامی که معمولا حضور برای هنر نوع اثری منع و قاعدهای ندارد و همه چیز تولید میشود و باعث تنزل کارها و پایینآوردن و برهم زدن سلیقهها شده است و امروز ما نسبت به یک دهه گذشته بسیار سخت میتوانیم درباره موسیقی نظرخواهی کنیم چراکه از آن الگوهای براساس منطق بوده است؛ دور میشویم.
سریر افزود: در آلبوم دستامو دریاب یک جریان جدیدی چه در کلام و چه در تنظیمها وجود دارد و به نوعی هدفمندی خاصی در آنها دیده میشود برخلاف اغلب آثاری که تولید میشود و به گونهای است که فقط در همان لحظه مخاطب از آن لذت میبرد و تمام میشود.
او با تاکید براینکه تنظیم آلبوم بسیار مهم است، اظهارکرد: متاسفانه در ایران تنظیم بسیار معمولی گرفته میشود چراکه در کشور ما تنظیم با ابزارهای محدودی انجام میشود به همین دلیل است که همه کارهایی که ارائه میشود به یک شکل است و همه با یک ترتیب پیش میرود. اما آثاری که در این آلبوم تنظیم شده؛ بسیار متفاوت و تاثیرگذار بوده و از نظر موسیقیایی بسیار کیفی است.
ناگفتههایی درباره خلیجفارس در آلبوم «دستامو دریاب»
محمدعلی بهمنی در ادامه این نشست با بیان اینکه به دلیل جراحی نمیتواند صحبت کند، اظهار کرد: آشناییام با کوروش انوش به سالهای اخیر مربوط میشود. از همان دیدار اول مجاب شخصیت و رفتار اخلاقی او شدم و این دلیلی شد برای حضور مختصر در این آلبوم البته از همان ابتدا علاقهمند بودم دوستان شاعر دیگر نیز بتوانند در این آلبوم حضور داشته باشید و خوشبختانه این اتفاق افتاد و آقای انوش با پیگیری و شناخت توانست از میان شاعران آثار بسیار عالی انتخاب شدند.
او با اشاره به قطعه آخر این آلبوم گفت: قطعه آخر نگاه جدیدی نسبت به خلیجفارس دارد و این اثر نشان میدهد ناگفتههای بسیاری درباره این خلیج است که در این شعر بیان شدهاست.
این شاعر با بیان اینکه حدود دو دهه است اکبر آزاد را میشناسد، درباره او توضیح داد: آزاد سابقه ارزشمندی در ترانهسرایی دارد و در این چند دهه طراوت و قدرت نفوذ کلام او همچنان باقیست.
خانوادهها باید ایران را نجات دهند
غلامحسین امیرخانی رییس انجمن خوشنویسان نیز با اشاره به اینکه اصالت خانواده در زندگی افراد بسیار تاثیرگذار است، گفت: خانواده کوروش باعث شدند تا او خود را بشناسد و قدم به قدم رشد پیدا کند و در عرصه موسیقی تاثیرگذار باشد.
او با تاکید بر نقش خانواده در تربیت فرزندان تصریح کرد: اگر خانواده به نقش خود در تربیت فرزند توجه کند قطعا این موضوع باعث نجات ما خواهد شد در حقیقت این خانوادهها هستند که باید به داد مملکت ما برسند و از همان سنین کودکی بچهها را با مثنوی، شاهنامه و حافظ آشنا کنند تا دیگر شاهد تنزل سلیقهها در جامعه نباشیم.
کوروش انوش نیز با بیان اینکه به خوبی قادر نیست فارسی صحبت کند، با یادی از محمدرضا لطفی، مصطفی پورتراب وعباس کیارستمی اظهار کرد: سالیان سال در غربت فکر میکردم به عنوان یک ایرانی چگونه میتوانم دین خود را به مردم، هنر فاخر ایران و ایرانزمین ادا کنم. سعی کردم آنچه را که در توان داشتم یادگرفته بودم ارایه دهم تا از این طریق دین خود را ادا کرده باشم.
او با بیان اینکه فرصتهای زیادی برایش در خارج از کشور فراهم بوده، خاطرنشان کرد: از آنجا که هرچه دارم از ایران، مردم آن و فرهنگ و تمدن ایرانیست به خودم اجازه ندادم و نخواهم داد تا رفتاری را انجام دهم که شایسته این مردم نباشد. از آنجا که خداوند همه انسانها را با عشق آفریده آرامش، دوستی و عشق ورزیدن را به مخلوقات خود هدیه داده است من نیز سعی کردم با آرامش و عشق در عمر کوتاهم زندگی کنم.
امیدوارم صدای مردم ایران را به خارج از مرزها برسانم
این هنرمند با بیان اینکه شکل گرفتن این اثر موسیقیایی بهطور قطع از وجود اساتید بزرگ ادب و هنر ایران بوده، تصریح کرد: سعی کردم قسمتهایی از زندگیام را به صورت موسیقی و با کلام ارایه دهم. در اولین دیدارم با آقای سریر او به من گفت؛ کسی که قله اورست را فتح میکند قطعا میتواند قله دماوند را فتح کند اما این امر نیازمند تلاش بسیار است، این جمله برای من بسیار تاثیرگذار بود.
او با تاکید براینکه خداوند انسان را در رسیدن به اهدافش یاری میکند, گفت: سپاس از خدا که امشب یکی از آرزوهایم برآورده شد همیشه دوست داشتم اگر قرار است کاری انجام دهم شروع آن از ایران باشد.
انوش درباره آلبوم دستامو دریاب نیز توضیح داد: این آلبوم که پیام صلح، دوستی و عشق ورزیدن را نشر میدهد از یازده قطعه تشکیل شده و این آلبوم را به مردم کشورم هدیه میکنم.
او با اشاره به اشعار محمدعلی بهمنی در این آلبوم گفت: این اشعار احساس من و افرادی مانند من درباره صلح است و سعی کردم این پیام را در قالب یک موسیقی منتقل کنم. همچنین این آلبوم را به موزه صلح هدیه میکنم و امیدوارم توانسته باشم صدای مردم ایران را از این طریق به خارج از مرزها برسانم.
او با تشکر از حمایتهای خانوادهاش اظهارکرد: اگر نقصی در آلبوم است از سوی من بوده چراکه همه دوستان سعی کردند تا بهترین را ارایه دهند. همچنین امیدوارم مردم برای ارتقای موسیقی و هنر و ادبیات ایران گام بردارند.
در ادامه نیز محمد سریر با اشاره به آرامش انوش گفت: آرامشی که در حالات و بیان انوش است آموزنده بوده و بخشی از این آرامش مربوط نوع تربیت اوست و بخش دیگر آن مربوط به این است که در ایران و شتابزدگی آن نیستند مدتی که در اینجا بمانند کلامشان با فشار و شتابزده خواهد شد.
علیرضا بدیع شاعر قطعاتی از آلبوم دستامو دریاب نیز طی سخنانی اظهار کرد: در این آشفته بازار موسیقی که از همه طرف فضای فرهنگی کشور چه در موسیقی سنتی و چه در پاپ و ... مورد هجمه قرار گرفته انتشار آلبومی با این وزانت اتفاق بسیار خوبی بود.
در ادامه این نشست انوش در پاسخ به سوالی مبنی براینکه مشکلات پیش روی آلبوم چه بوده و آیا با ممیزی روبرو شدید، گفت: برای تولید یک اثر موسیقیایی عوامل متعددی موثر است. قطعا به دلیل بعد مسافت مشکلاتی وجود داشته و از آنجا که من از لحاظ زمانی و محیطی دور بودم شاید برایم قدری سخت تا بدان چه نوع اثری و موسیقی میتواند مطلوب این محیط باشد اما از آنجا که موضوع عشق در میان بود نه تنها زمان، محیط و دیگر مشکلات باعث نشد تا از هم دور باشیم و این عشق بود که همه چیز را بهم نزدیک کرد و این اثر را بوجود آورد. البته من درباره ممیزی نه چیزی را دیدم و نه شنیدهام قطعا اگر هم زمانی با این مشکلات روبرو شوم اساتید میتوانند این کار را تشخیص دهند.
سریر نیز در پاسخ به همین سوال گفت: کارهایی که با یک منطق معمول و متعارفی است قاعدتا در وزارت ارشاد نیز با مشکل مواجه نخواهد شد. عموم آثاری که در ارشاد عرضه میشود غیرحرفهایست به همین دلیل با مشکل روبرو میشود و این مشکلات ممکن است در حوزه تلفیق کلام، بافت قطعه و آوازها رخ بنماید. در اروپا به این شیوه رسیدهاند که بازار تکلیف را تعیین میکند اما در اینجا به دلیل اینکه موسیقی یک زوایا و مباحثی دارد که به نظر برخی افراد در جامعه ممکن است زوایای منفی پیدا کند یا تاثیرات منفی داشته باشد.
بدیع همچنین درباره این سوال گفت: با توجه به اینکه ۹۰ درصد آلبومهای موسیقی به دلیل اشعار رد میشوند انوش به دلیل سلیقه و مشاوره استاد بهمنی با کسانی کار کردند که این شاعران آشنا به رسانه، سلیقه ارشاد، صداوسیما هستند از همین رو در ارشاد با مشکلات ممیزی روبرو نشدند.
در ادامه این برنامه انوش درباره فعالیتهایش در خارج از کشور گفت: دوازده سال است که در ارکستر سمفونیک سوئیس مشغول فعالیت هستم. کنسرتهایی در سطح اروپا برگزار کردیم و قرار است به زودی توری را در آمریکا اجرا کنیم. همچنین قطعاتی به زبان فرانسه و لاتین منتشر میشود.
او درباره آهنگسازی و تنظیم آلبوم «دستامو دریاب» نیز افزود: آهنگسازی تمام قطعات به جز قطعه شش برعهده خودم بوده است و تنظیم آهنگها توسط آقایان امید حجت، امیرحسین سمیعی و محمود میرزایی انجام شده است. البته کار مشترکی نیز با الیاس شیرزاد را اجرا کردیم که متاسفانه به این آلبوم نرسید.
جنبه اقتصادی موسیقی برایم اهمیتی ندارد
این آهنگساز در پاسخ به این سوال که انتشار تک آهنگ بعد اقتصادی بهتری دارد آیا قصد انتشار تک آهنگ دارد یا نه؟ گفت: هیچگاه در موسیقی به جنبه مالی و اقتصادی آن توجهی نداشتم چراکه وقتی مسائل اقتصادی و بیزینس با فضای موسیقی آمیخته میشود قطعا نگاه انسان و آن چیزی که از خود میخواهد دور میشود. برای یک اثر موسیقیایی مطمئنا همه چیز باید در کنار هم باشد تا آن چیزی که در ذهن است انجام شود و من اعتقادی به تک ترک برای استفاده از جنبه اقتصادی آن ندارم.
انوش درباره فعالیتهای اقتصادی خود نیز گفت: در حال حاضر در سوئیس شرکت مهندسی ساخت قطعات پزشکی فعالیت میکنم و درآمدم از این طریق تامین میشود همچنین از ارکستر ملی آنجا حقوق دریافت میکنم در نهایت اگر این منبع درآمد را نداشتم هیچگاه قصد نداشتم از طریق موسیقی امرار معاش کنم چراکه معتقدم هنر را باید از دید هنر دید.
او درباره برگزاری کنسرت در ایران تصریح کرد: بعد از سفر به اروپا و برگزاری تور در آنجا قطعا در ایران نیز برنامههای خاص دیگری به همراه اجرای کنسرت خواهم داشت.
این آهنگساز در پاسخ به این سوال که باتوجه به اینکه فارسی خوب نمیداند اشعار را بر چه اساسی انتخاب کرده، خاطرنشان کرد: اثر موسیقیایی و به طور اخص کلام قسمتهایی از زندگی من است به طور مثال قطعه صلح که ترانه آن از آقای بهمنی است به تمام خاطرات من قبل از مهاجرت از ایران برمیگردد. وقتی این کلام را از آقای بهمنی دریافت کردم در مراحل اول برایم کمی سخت بود اما بعد با تمرین توانستم آن را اجرا کنم و سعی کردم ملودی بسازم که شایسته این کلام باشد.
بدیع نیز در پاسخ به همین سوال گفت: شیوه همکاری با آقای انوش به این صورت بود که در ابتدا فضای کار ترسیم میشد و با اپلیکیشنهای موبایل کلماتی را که میپسندیدند برایم میفرستادند، به طور خلاصه بسامد و توقع ذهنی خود را برای من ارسال میکردند و میخواستند در فضای ترانه از این کلمات استفاده شود و این مسئله باعث میشد با ذهنیت او بیشتر آشنا شوم چراکه من قبل از این کار همکاری و شناختی از آقای انوش نداشتم و سلیقه ذهنی او را به درستی نمیدانستم اما این کار باعث میشد آنچه که در پس ذهن اوست به راحتی بدانم و متوجه شوم و زمانی که شعر نوشته میشد برای او ارسال میکردم و پس از رفت و آمدهای مجازی، کار نهایی میشد.
آلبوم «دستامو دریاب» به آهنگسازی، تهیهکنندگی و با صدای «کوروش انوش» به سبک موسیقی پاپ و کلاسیک؛ با نظارت «محمد سریر» و با غزلهایی از «محمد علی بهمنی»، «اکبر آزاد»، «افشین یدالهی»، «علیرضا بدیع»، «سامیه سلیمی» و «پرستو رشیدی» چندی قبل، با مدیریت «صدرالدین حسینخانی» توسط مؤسسه «نغمه سرای روژین» و توسط پخش «هنر شهر» منتشر شد. تمام عواید حاصل از فروش این آلبوم نیز صرف امور خیریه میشود.