خبرگزاری کار ایران

علی جنتی در پاسخ به ایلنا:

فیلم فروشنده را ببینند، بعد قضاوت کنند/هیچ نهاد یا گروهی نمی‌تواند سرخود نمایشگاهی را برهم بزند

وزیر ارشاد تاکید کرد که هیچ نهاد، فرد یا گروهی نمی‌تواند نسبت به برهم زدن یک نمایشگاه سرخود اقدام کند.

علی جنتی در حاشیه مراسم جشنواره هنر که عصر امروز در موزه هنرهای معاصر برگزار می‌شد در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه در ماه‌های اخیر با توجه به نظرات غیر کارشناسانه برخی افراد تعدادی از نمایشگاه‌های تجسمی به تعطیلی کشیده شده یا آثار هنرمندان از روی دیوارهای گالری پایین آورده شده؛ آیا غیر از وزارت ارشاد افراد و دستگاه‌های دیگری متولی این امر هستند یا خیر گفت: من چیزی در این‌باره نمی‌دانم. شاید مواردی به طور استثنا اتفاق افتاده باشد اما به طور معمول کسی نمی‌تواند معترض گالری‌ها شود و این هم مانند بانکی است که احیاناً مورد سرقت قرار گرفته است.

او ادامه داد: اگر تخلفی در گالری‌ها دیده شود باید به وزارت ارشاد اطلاع داده شود تا وزارتخانه که متولی این امر است در این زمینه اقدام کند. هیچ نهاد، فرد یا گروهی نمی‌تواند نسبت به برهم زدن یک نمایشگاه سرخود اقدام کند.

خبرنگاری پرسید در جشن دیروز هنرمندان پیشکسوت از نصرت‌الله وحدت بازیگر فیلم‌های سینمای قبل از انقلاب نیز تقدیر شد با توجه به سابقه‌ای که آقای وحدت دارند چرا انجمن هنرمندان پیشکسوت از او تجلیل کرد و جنتی پاسخ داد: هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران ممکن است در یک مقطع زمانی دچار لغزش‌هایی شوند اما بعداً خود را اصلاح کنند، این دلیل نمی‌شود آنها را نادیده بگیریم.

وزیر ارشاد افزود: بسیاری از بازیگران برجسته کشور همان‌هایی که امروز از آنها تجلیل می‌کنیم اگر سوابق و گذشته تاریخی‌شان بررسی شود مشاهده می‌کنیم آنها نیز زمان قبل از انقلاب در چنین فیلم‌هایی حضور داشتند. آن موقع فضا متفاوت بوده و برنامه‌هایی که اجرا می‌شده در تلویزیون ملی یا سینما با امروز تفاوت داشته اما قطعاً این افراد پس از انقلاب خود را با قوانین جمهوری اسلامی تطبیق داده و ما نمی‌توانیم آنها را دفع کنیم.

او در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه پس از اکران فیلم فروشنده برخی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها نسبت‌های ناروایی به وزیر ارشاد، معاون سینمایی و کارگردان این فیلم دادند. آیا وزارت ارشاد در این زمینه اقدامی انجام می‌دهد یا خیر، افزود: ما در مقابل این سایت‌ها و خبرگزاری‌ها برخوردی نمی‌کنیم و مردم قطعاً پس از تماشای فیلم و احیاناً خواندن اهانت‌های آنها می‌توانند در این‌باره قضاوت کنند.

جنتی درباره استفاده موزه برای برگزاری برخی نمایشگاه‌های انفرادی گفت: برخی افراد تصور می‌کنند موزه شأنیت بالاتری دارد از اینکه نمایشگا‌ه‌های انفرادی در آن برگزار شود اما من معتقدم اگر قرار است چیزی وجاهت داشته باشد این نمایشگاه‌ است که به موزه شأنیت می‌دهد.

ملانوروزی نیز در ادامه سخنان وزیر تاکید کرد: پای تمام آثار عکاسان را آقای اکبر عالمی و حلمی امضا می‌کنند. این افراد مشاوران این دو نمایشگاه هستند. با توجه به اینکه سلیقه‌ها متفاوت است و ما نمی‌توانیم همه سلایق را راضی نگه داریم برخی افراد نسبت به این موضوع اعتراض دارند.

وزیر ارشاد همچنین درباره آثار نمایش داده شده در موزه هنرهای معاصر گفت: یکی از کارهای خوبی که موزه هر از چند گاهی انجام می‌دهد برگزاری نمایشگاه‌های موضوعی است. امروز شاهد حضور آثاری با موضوعیت کویر هستیم. موزه آثاری در زمینه نقاشی و عکاسی از کویر جمع‌آوری کرده که صحنه‌های زیبایی را به نمایش گذاشته و انسان احساس می‌کند خداوند این صحنه‌ها را نقاشی کرده است.

او درباره آثار ارائه شده در این موزه گفت: عکاس چیره‌دستی این صحنه‌ها را انتخاب کرده و به نمایش گذاشته است. آقای جوادی 40 سال است در ایران در این حوزه کار می‌کند و قسمت‌های مختلفی از کویر لوت و دشت مرکزی ایران را عکاسی کرده و مجموعه بسیار ارزشمندی را ایجاد کرده که قابل عرضه در تمام کشورهای دنیاست.

جنتی در پاسخ به این سوال که موزه برای نگهداری این آثار چه تلاشی می‌کند، گفت: این آثار متعلق به اشخاص است و برای موزه نیست اما آثاری که مربوط به موزه است در نهایت دقت نگهداری و حفاظت می‌شود. البته شاید این مجموعه مناسب نباشد اما یکی از کارهایی که ما می‌خواهیم دولت یازدهم به آن اهتمام داشته باشد این است که نسبت به این فضا توجه بیشتری داشته و حمایت‌هایی نیز درباره موزه هنرهای معاصر انجام داشته باشد.

او ادامه داد: حدود یک‌سال پیش مخزن گنجینه را دیدم و معتقدم آثار با دقت فراوانی آنجا نگهداری می‌شود اما متاسفانه جایی برای عرضه و نمایش این آثار نداریم و باید مکانی با سالن‌های مختلف ساخته شود و این آثار در آنجا عرضه شود تا مردم با این آثار آشنا شوند.

جنتی با بیان اینکه بسیاری از کشورهای دنیا تمایل دارند این آثار را به نمایش بگذارند، گفت: بسیاری از موزه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی سراسر دنیا خواستار نمایش آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر هستند. ما نیز باید فضایی برای نمایش این آثار در کشور ایجاد کنیم.

کد خبر : ۴۰۸۲۷۷