خبرگزاری کار ایران

بهمن پورمند در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

بخش خصوصی صنعت چاپ فقط ماشین‌‌های دست دوم می‌خرد/ ادامه مشکلات مالیاتی چاپخانه‌ها

به گفته بهمن پورمند عملا هنوز هیج نتیجه خاصی از قول‌های وزارت ارشاد و معاونت فرهنگی برای حل مشکلات مالیاتی چاپخانه‌ها حاصل نشده است.

بهمن پورمند (عضو هیئت مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در توضیح آخرین نتایج پیگیری حل مشکلات مالیاتی چاپخانه‌ها از سوی وزرات ارشاد گفت: اتحادیه چاپ برای حل مشکلات ناشی از مالیات و ارزش افزوده جلساتی را با حضور تمام روسای چاپخانه‌های کشور و همین‌طور مسئولین ارشاد ترتیب داد. اگرچه خود جناب وزیر علی‌رغم قول قبلی به دلیل مشغله کاری نتوانستند در این جلسه حضور داشته باشند اما آقایان صالحی (معاون فرهنگی وزیر ارشاد) و برازش (مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) در جلسه مذکور شرکت کردند. نهایتا هم بعد از شنیدین دغدغه‌ها و مسائلی که این مشکل بر سر راه چاپخانه‌‌ها گذاشته است دستورات لازم برای پیگیری را داده‌اند. گویا این پیگیری همچنان ادامه دارد و عملا هنوز هیج نتیجه خاصی از قول‌های وزارت ارشاد و معاونت فرهنگی در این‌باره حاصل نشده است.

پورمند ادامه داد: وزیر دستور‌ات لازم برای حل  این مشکل را صادر کرده ولی مهم نتیجه و بازخورد است که تاکنون چیزی در اینباره شاهد نبوده‌ایم. هنوز هم برای چاپخانه‌ای که 20میلیون تومان هم بدهکاری دارد، مبلغ جریمه‌ 50میلیون تومانی صادر می‌کنند. انتظار داریم دستور آقای وزیر برای حل مشکلات مالیاتی چاپخانه‌ها با جدیت بیشتری پیگیری شود تا به مرحله عمل هم برسد. به دلیل همین مشکلات مالیاتی اکثر چاپخانه‌های ما رونق کاری ندارند و گرفتن سفارش هم به دلیل پایین ماندن دستمزدها توجیه کاری ندارند. البته در این میان از رقابت‌های ناسالم بین چاپخانه‌ها هم نباید چشم‌پوشی کرد.

رئیس سابق اتحادیه چاپخانه‌دارن همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی وضعیت به روزرسانی ماشین‌آلات چاپی یادآور شد: من و خیلی از همکاران در نمایشگاه دروپا حضور داشتیم اما قیمت‌ها برای تهیه ماشین‌آلات جدید چاپی بسیار برای ارزش پولی ما بالا بود. وقتی یک یورو، 4000 تومان شده است در مبالغ بالای ماشین‌ها چاپی بسیار خودش را نشان می‌دهد. درواقع عملا خرید یا نوسازی ناوگان چاپی کشور در توان چاپخانه‌های متوسط و معمولی که بخش اعظم چاپخانه‌های ما را تشکیل می‌دهند؛ نیست. چاپخانه‌های بزرگ و عموما دولتی البته هم راحت ماشین‌های چاپی جدید تهیه می‌کنند و هم به دلیل به‌روز بودن سخت‌افزار بخش اصلی سفارشات را به خود اختصاص می‌دهند. معدود چاپخانه‌های خصوصی که در نمایشگاه دروپا توانستند اقدام به نوسازی ماشین‌‌های خود کنند هم بیشتر ماشین‌های دست‌دوم خریداری کرده‌اند.

پورمند درباره نیاز به فراهم شدن امکانی برای استفاده چاپخانه‌ها از بسته‌های حمایتی وزارت صنعت و معدن که دیروز (شنبه سیزدهم) طی نامه‌هایی از سوی اتحادیه‌های چاپ سراسر کشور از وزیر ارشاد درخواست شد نیز اطهار داشت: سالیان سال است دیگر این موضوع هستیم که صنعت چاپ به دلیل ماهیت حرفه‌ای که دارد باید حتما به نوعی زیر پوشش وزارت صنعت و تسهیلات مربوطه قرار بگیرد. درست است که بخشی از فعالیت در صنعت چاپ به نوعی فعالیت فرهنگی محسوب می‌شود و باید نظارت‌های فرهنگی لازم نیز مدنظر باشد اما واقعیت این است که بخش اعظم حوزه‌های مرتبط با حرفه چاپ صنعتی هستند. منتها یکی از مواردی که چاپخانه‌ها برای الحاق به بخش صنعت با آن مواجه هستند، تاکید وزارت صنعت در فاصله 120کیلومتری کارگاه‌های صنعتی از شهر است. بارها در جلساتی که در همین رابطه برگزار شده توضیح داده‌‌ایم که صنعت چاپ و فعالیت چاپخانه‌ها به قدری با زندگی عمومی و روزمره جامعه گره خورده که حتما چاپخانه‌ها باید در داخل شهر و در دسترس باشند. این در دسترس بودن از نظر تمام جوانب فرهنگی، سیاسی و حتی امنیتی نیاز است.

کد خبر : ۴۰۷۸۵۴