خبرگزاری کار ایران

صالحی امیری:

نمی‌توان با محدودیت فرهنگی انتظار جامعه‌ای توسعه یافته و بانشاط داشت/تخریب و انگ‌زنی محصول افول فرهنگی است

مشاور فرهنگی رییس جمهور گفت:‌ نمی‌توان با ایجاد محدودیت‌های فرهنگی و بی‌توجهی به ابعاد فرهنگی توسعه انتظار جامعه‌ای توسعه یافته و بانشاط داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدرضا صالحی در همایش تبیین دستاوردهای فرهنگی دولت با بیان اینکه فرهنگ چهار کارکرد انسجام، هویت آفرینی، شخصیت سازی و سازگاری اجتماعی را با خود همراه دارد، گفت: رسالت اصلی نهادهای فرهنگی تقویت و تداوم اهداف اصلی نظام فرهنگی است.

رییس کتابخانه ملی ادامه داد: به نظرم نظام فرهنگی جمهوری اسلامی به مثابه یک منظومه عمل می‌کند و همه ویژگی‌های منظومه شمسی همچون حرکت و پویایی، نظم و انسجام، هدفمندی و پایداری، و تداوم و استمرار بر منظومه فرهنگی هم حکمفرماست و نهادهای فرهنگی ما اقمار منظومه بزرگی هستند که بر مدار و محور فرهنگ ایرانی - اسلامی حرکت می‌کنند.

وی دولت روحانی در حوزه فرهنگ را یک پیکره واحد و منسجم توصیف کرد و افزود: این اضلاع متنوع و متکثر در کنار هم ترکیبی موزون و منظومه‌ای هدفمند را شکل می‌دهد و با پذیرش اصل تنوع و تکثر نهادهای فرهنگی هدفی واحد را دنبال می‌کنند.

صالحی امیری دغدغه لزوم ارائه تصویری روشن و شفاف از تلاش‌ها و برنامه‌های دولت تدبیر و امید در عرصه فرهنگ و تبیین و تشریح آن با هدف اطلاع و آگاهی نخبگان را حلقه واسط میان دولت و جامعه  و از سرمایه‌های اصلی دولت تدبیر و امید دانست.

مشاور فرهنگی رییس جمهور با طرح این پرسش که چراکه این دولت خود را یک دولت فرهنگی و در تراز تمدن و فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی می داند، اظهارکرد: اساسا پایه‌های شکل‌گیری گفتمان دولت آقای روحانی بر مدار و بستر فرهنگ استوار است و این دولت هر نوع سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و تلاش در جهت ارتقا و پیشرفت جامعه ایران را بدون توجه به ریشه‌های فرهنگی و در نظر گرفتن الزامات توسعه فرهنگی نافرجام و ابتر می‌داند.

وی ادامه داد:‌ پایه‌های گفتمانی این دولت ناظر بر سه اصل گفت وگوی فرهنگی، تنوع فرهنگی و جامعه فرهنگی است و از این رو در پی یافتن زبانی مشترک میان دولت و جامعه می‌باشد و معتقد است که از رهگذر این زبان مشترک می‌تواند مسیر توسعه فرهنگی را هموار و تسهیل کند.

رییس کتابخانه ملی با یبان اینکه مبانی توسعه فرهنگی در اندیشه سیاستگذاران دولت تدبیر و امید مبتنی بر اصولی همچون عقلانیت، عدالت، امنیت، تعامل، گفتگو و سازگاری فرهنگی است، یادآور شد: در این عرصه دولت فرهنگ مدار نقش جوهری مردم را به رسمیت می‌شناسد و اساسا معتقد است گفتمان غالب دولت نباید خارج از گفتمان فرهنگی نخبگان و جامعه باشد. از این رو خوشبختانه دولت و نخبگان در این دوره به درک متقابلی دست یافته‌اند و دولت با تاکید بر عنصر عقلانیت و رعایت قانون و حرکت در چارچوب‌های نظام فرهنگی، مرزهای امنیت زبان، قلم، فکر و اندیشه را به رسمیت شناخته و خود را مدافع حفظ حقوق مترتب بر آن می‌داند. دولت خود را پایبند به ارزش‌های دینی و هویتی می‌داند و وفاداری به مرزهای اخلاقی و ارزشی را به عنوان یک اصل خدشه ناپذیر پذیرفته و از این منظر بین سه عرصه فرهنگ دینی، فرهنگ ملی و فرهنگ رسمی، زبان مشترک ایجاد کرده است.

وی با تاکید براینکه دولت خود را متعهد و وفادار به شعارهایی می‌داند که با طرح آن در ایام رقابت‌های انتخاباتی، توانست اعتماد و اقبال مردم را به دست آورد و از این منظر هیچگاه گفتمان فرهنگی خود را فراموش نخواهد کرد، گفت: گزارش عملکرد دستگاه‌های حاضر در این نشست گواهی بر صدق این ادعا خواهد بود و مردم مشاهده خواهند کرد که بین گفتار و عمل این دولت در عرصه فرهنگ کمترین شکاف و فاصله وجود نداشته، بلکه بیشترین همگرایی، انسجام و پیوستگی وجود دارد. 

صالحی امیری هدف نهایی اقتصاد را تامین رفاه و بهبود ارتقای سطح زندگی عمومی جامعه مطرح کرد و افزود: هدف غایی فرهنگ ساخت انسان با فضیلت، با اخلاق و سازگار می‌باشد؛  هدف غایی اقتصاد، معیشت، اشتغال، توسعه و رونق صنعت و تجارت و بازار است، ولی هدف غایی فرهنگ تربیت و رشد انسان‌های اخلاق مدار، بااراده، خداجو، آینده نگر و امیدوار است. هدف سیاست و جریان‌های سیاسی، رقابت، مشارکت و کسب قدرت است، اما هدف بنیادی فرهنگ ایجاد جامعه‌ای است که در آن انسان‌ها همنوایی، همگرایی، همدردی و نوع دوستی را سرلوحه زندگی خویش قرار دهند.

مشاور فرهنگی رییس جمهور با بیان اینکه براین باوریم که نیاز به فرهنگ همچون نیاز به آب و اکسیژن است، ادامه داد: جامعه را شاید بتوان با محدودیت های اقتصادی اداره کرد، اما نمی‌توان با ایجاد محدودیت‌های فرهنگی و بی‌توجهی به ابعاد فرهنگی توسعه انتظار جامعه‌ای توسعه یافته و بانشاط داشت. خشونت و ناامنی، بداخلاقی و انگ‌زنی، تخریب و انتقام‌جویی، شایعه و فرافکنی همگی محصول شرایط افول فرهنگی است. 

کد خبر : ۴۰۷۵۱۶