خبرگزاری کار ایران

علی جنتی:

دولت یازدهم تنوع فرهنگی و هنری را پذیرفته/حاکم بودن تنها یک سلیقه مردود است

وزیر ارشاد بازگشت پویایی و نشاط به حوزه فرهنگ و هنر را از مهم‌ترین دستاوردهای فرهنگی دولت یازدهم خواند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی جنتی در همایش تبیین دستاورهای فرهنگی دولت که عصر امروز در کتابخانه ملی برگزار شد، بازگشت پویای و نشاط به حوزه فرهنگ و هنر را مهم‌ترین دستاورد اقدامات فرهنگی و هنری دولت خواند و گفت:‌ خوشبختانه این سال‌ها مخصوصا سال 95 هنرمندان و اهالی فرهنگ با نشاط و قدرت به عرضه و ارائه آثار خود پرداختند.

وی ادامه داد: ما سینماگردان متعددی داشتیم که این سال‌ها یا کار نمی‌کردند یا حتی اگر فیلمی هم می‌خواستند برای اکران در جشنواره فیلم‌فجر به نمایش نمی‌گذاشتند. خوشبختانه بسیاری از آنها مجدد کار فیلم‌سازی خود را آغاز کردند و رونق حوزه سینما را شاهد هستیم.

وزیر ارشاد با ارائه آماری از وضعیت سینمای کشور گفت: در سه‌ماهه اول سال 95 ، 80 میلیون نفر به سینما رفتند و درآمدزایی از نمایش این فیلم‌ها در همین سه‌ماه نخست به 60 میلیارد تومان رسید که در کل سال 92، 50 میلیارد هم نمی‌شد. برخی فیلم‌ها آن‌چنان از نظر اقتصادی رونق پیدا کردند که رکوردهای 16 میلیاردی و17 میلیاردی در 10 هفته نمایش خود کسب کردند. این اعداد و ارقام به هیچ‌وجه در گذشته سابقه نداشته است.

وی افزود: رشد جذب مخاطب در این سال به گونه‌ای بود که 13 روز عید سینماهای ما 40 ساعت پشت سر هم شبانه‌روزی فیلم پخش کردند و همچنان هم علاقه‌مندانی در ساخت می‌ماندند.

وزیر ارشاد درباره اقدامات این وزارتخانه در حوزه کتاب اظهار داشت: بسیاری از کتاب‌ها بودند به دلیل برخی خرده‌گیری‌ها امکان انتشار نمی‌یافتند و تلاش نویسندگان و مترجمان برای اخذ مجوز به نتیجه نمی‌رسید ولی ما سعی کردیم در چهارچوب قانون و نظارت شخصیت‌های برجسته‌ای که به تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رسیدند فضایی باز برای اهل قلم آماده کنیم تا عقاید و نظرات خود را بیان کنند. دولت یازدهم تنوع فرهنگی و هنری را پذیرفته و از نظر ما حاکم بودن تنها یک سلیقه مردود است. به عبارت دیگر به تعداد انسان‌ها سلیقه وجود دارد و مخصوصا دیدگاه‌های فرهنگی مختلف. تمامی این دیدگاه‌ها باید بتوانند در چارچوب ضوابط خودشان را عرضه کنند و نهایتا اگر کسی قبول ندارد پاسخ بدهد.

جنتی سپس با ارائه آماری از وضعیت چاپ و نشر کتاب گفت: در سال 94 ، 80 هزار عنوان کتاب منتشر شده که نزدیک به 50 درصد آنها چاپ اول هستند. این اعداد و ارقام نشان دهنده شوق و امید بین اهل قلم است.

او افزایش فضای گفت‌وشنود فرهنگی را نیز از دیگر دستاوردهای دولت برشمرد و بیان کرد: خوشبختانه فضای گفت‌وشنود فرهنگی در این سال‌ها افزایش داشته جلسات متعدد نقد کتاب و فعالیت‌های گسترش کتابخوانی نشانی بر این مدعاست. خوشبختانه اهالی فرهنگ هم همکاری‌های خوبی در این زمینه دارند و حتی اگر انتشار چاپ‌های بعدی یک کتاب نیاز به اصلاحاتی داشته باشد انجام می‌دهند.

او با اشاره به اینکه برقراری عدالت فرهنگی یکی از سیاست‌های اصلی وزارت فرهنگ است که در زمان گرفتن رأی اعتماد نیز به مجلس ارائه شد، گفت: بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و هنری ما تنها در تهران و کلانشهرها متمرکز است شهرستان‌ها و بخصوص نقاط مرزی ما فضاهای فرهنگی محدود و فقیری را دارند در ثانی هنرمندان و اهل قلم این خطه کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. بر همین اساس برنامه‌هایی را به صورت ویژه برای مناطق دورافتاده هدایت کردیم برگزاری همایش‌ روستاهای دوستدار کتاب که باعث شد بسیاری از روستاها هم طرح‌های خود را عرضه کنند و هم از نظر میزان کتابخوانی ارزیابی شود در کنار آن انتخاب یک شهر به عنوان پایتخت کتاب ازجمله اقدامات ما برای رسیدن به عدالت فرهنگی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با تاکید بر لزوم گفتمان‌سازی برای اقتصاد مقاومتی یادآور شد: باتوجه به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی نامیده شده یکی از وظایف اصحاب فرهنگ گفتمان‌سازی برای رسیدن به این اقتصاد است. بر همین راستا از فروردین‌ماه فعالیت‌های فرهنگ سازی برای اقتصاد مقاومتی در شورای فرهنگ عمومی تهران و شهرستان‌ها در دستور کار قرار گرفته است و از اصحاب فرهنگ و قلم در این باره نظرخواهی شد.

جنتی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم اقتصاد مقاومتی تحقق پیدا کند باید برای آن فرهنگ‌سازی شود. برانگیختن وجدان کاری ، احترام به تولید ملی، ارزش‌گذاری به کارآفرینی، ارائه الگوی صحیح مصرف و مقابله با مصرف‌گرایی که یکی از مهم‌ترین فاکتورهای رسیدن به اقتصاد مقاومتی هستند تنها با اقدامات یک وزارتخانه محقق نمی‌شود. تمامی مراکز علمی دانشگاهی و پژوهشی و همچنین شخصیت‌های فرهنگی هنری ما باید برای رسیدن به این مهم که کاری درازمدت و دست‌کم چند ساله است تلاش کنند. این راهی است که به هر حال برای توسعه فرهنگی و اقتصادی کشور طی کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان این جلسه که مجدد برای جمع‌بندی پشت تریبون رفته بود، گفت: یکی از امتیازات فرهنگی کشور ما این است که تحت نظارت مقام معظم رهبری که شخصیتی فرهیخته و آشنا به حوزه فرهنگ و رسانه است؛ اداره می‌شود. ایشان نیز با درایت رهنمودها و آسیب‌شناسی‌های لازم را مطرح می‌کنند. صراحتا هم تاکید کرده‌اند که نه ولنگاری فرهنگی و نه استبداد فرهنگی. بر همین اساس مسئله فرهنگ مسئله نظام است نه فقط دولت.

جنتی افزود: مجموع دستگاه‌های دولتی هم در چند بخش صیانت از فرهنگ و هویت دینی را در کنار تقویت توان و اقتدار فرهنگی کشور را دنبال می‌کنند. توسعه قانونمداری و انسجام بخشیدن به فعالیت‌های هنری و فرهنگی و همچنین شفافیت بخشیدن به این فعالیت‌ها که خصوصا با اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات پیگیرتر دنبال می‌شود نیز از دیگر اقدامات فرهنگی صورت گرفته است.

او همچنین تاکید کرد: توسعه منابع انسانی و اجتماعی، حفظ مشارکت زنان، احترام به حقوق زنان و بهره‌گیری از توانایی‌های آنها نیز مکرر از سوی رئیس جمهور گوشزد می‌شود. درست است که در حال حاضر به دلیل جذب نیروی 900 هزار نفری در دولت قبل با محدودیت استخدام مواجه هستیم ولی هر کجا توان استخدامی داشته باشیم قطعا از توان زنان نیز استفاده خواهیم کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به وجود انسجام و همبستگی میان دستگاه‌های فرهنگی یادآور شد: خوشبختانه انسجام و هماهنگی خوبی را بین دستگاه‌های فرهنگی شاهد هستیم. وزارتخانه‌های مختلف نیز با امضای تفاهم‌نامه‌های فرهنگی برای پیشبرد اهداف فرهنگی کشور برنامه‌ریزی می‌کنند. درواقع ما در دولت نهاد یا نگاه خنثی به فرهنگ نداریم. اسفند ماه نیز ان شاالله اگر سایر دستگاه‌ها نیز آمادگی داشتند هفته فرهنگی دولت را برگزار می‌کنیم تا در هر روز مفصل درباره یک مقوله فرهنگی هنری بحث و تبادل نظر شود.

کد خبر : ۴۰۷۵۰۱