خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه:

انتظار وحدت رویه در برخورد با رسانه‌ها/ باید اجازه داد روزنامه‌نگاری تحقیقی در کشور پا بگیرد

محمدمهدی فرقانی می‌گوید: در این چند ماه دو اتفاق در حوزه روزنامه‎نگاری تحقیقی و افشاگرانه کشور افتاده است؛ به‌نظر می‎رسد آنچه در رابطه با اخبار مربوط به واگذاری املاک از سوی شهرداری تهران منتشر شده چیزی شبیه مساله فیش‎های حقوقی است. اما باید دید که آیا با این دو موضوع برخورد مشابهی هم انجام گرفته یا نه؟

محمدمهدی فرقانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه به نظر نمی‎آید برخورد یکسانی با دو گروه از رسانه‌هایی که در مدت اخیر به موضوع فیش‌های حقوقی و واگذاری املاک ازسوی شورای شهر به برخی افراد پرداخته‌اند؛ صورت گرفته باشد، گفت: باید درباره چرایی این دو نوع برخورد پرسید. فکر می‎کنم بخشی از این رفتار به دلیل رویکرد غیرحقوقی به مساله است؛ در این زمینه انتظار وحدت رویه وجود دارد.

او با اشاره به فیلتر شدن سایت معماری نیوز که اخبار واگذاری املاکی از سوی شهرداری تهران را منتشر کرده است، افزود: ابتدا باید دید با چه قانون و ضابطه‌ای این سایت فیلتر شده است؛ قانون مطبوعات مصادیق جرم مطبوعاتی را مشخص کرده است و قاعدتا باید بر همین اساس عمل شود. بنابراین اینکه چگونه و براساس چه استدلالی حکم به فیلتر شدن این سایت صادر شده است؛ باید بررسی شود.

فرقانی ادامه داد: نشریات الکترونیک طبق ماده یک قانون مطبوعات مشمول قوانین مطبوعاتی هستند و باید دید حکم آن سایت از نظر قانون مطبوعات چیست؟ دو حالت بیشتر ندارد: یا آنچه که این سایت خبری منتشر کرده صحت دارد و درست است یا نیست؛ در صورت صحت این اخبار، طبق هیچ قانونی نمی‌توان آن را بست و تعطیل یا حتی تهدیدش کرد.

این استاد ارتباطات، با بیان اینکه حالت دوم این است که خبر منتشر شده از سوی این رسانه صحت ندارد، گفت: اگر هم درست نبوده باید با دلایل و اسناد و مدارک لازم، عدم صحت آن مشخص و اعلام شود و سپس در چهارچوب قانون مطبوعات با رسانه برخورد شود.

فرقانی در پاسخ به این سوال که آیا قانون مطبوعات کشورمان در این زمینه از شفافیت لازم برخوردار است یا خیر، گفت: قانون اگر درست رعایت شود حداقل در مورد جرایم مطبوعاتی کفایت می‌کند. ما معتقدیم که قانون مطبوعات در مورد حقوق روزنامه‌نگاران نارسایی دارد اما در مورد جرایم مطبوعاتی شفاف و روشن است و مصادیق را مشخص کرده است و تاکنون هم برخورد کرده است، بنابراین ابهامی از این نظر وجود ندارد.

او با تاکید بر اینکه باید اجازه داد تا روزنامه‌نگاری تحقیقی در کشور پا بگیرد و به رشد خود ادامه دهد، گفت: اگر روزنامه‌نگاری تحقیقی واقعا محقق شود می‌تواند جلوی خیلی از فسادها را در کشور بگیرد و با ترویج شفافیت، سلامت جامعه را در پی داشته باشد.

کد خبر : ۴۰۷۱۶۶