خبرگزاری کار ایران

میرباقری، رشیدی و دهکردی درباره داود رشیدی چه گفتند

مراسم یادبود مرحوم داود رشیدی عصر امروز جمعه 12 شهریور با سخنرانی پرویز پرستویی، داود میرباقری و علی دهکردی در مسجد بلال برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، داود میرباقری که در چند فیلم و سریال با داود رشیدی همکاری داشته است با اشاره به  شخصیت وی گفت: من روحیاتی دارم که برابر دانستن مساله مرگ به معنای رفتن اذیتم می‌کند، مرگ از نگاه من یک تولد دیگر است.

داوود میرباقری افزود: بعد از انقلاب به دلایل نامعلومی رشیدی ممنوع‌الکار بود که من به ملاقات ایشان رفتم تا برای بازی در مجموعه «رعنا» از او دعوت به کار کنم؛ استاد جمله عجیبی گفت با این مضمون که در مدت ممنوع التصویری ام وقتی به سردر سینماها نگاه کردم با خودم می‌اندیشیدم که درست است اگر ممنوع‌الکار نبودم می‌توانستم در آنها بازی کنم اما خوب که فکر می‌کنم چیزی از دست نداده‌ام.

کارگردان مجموعه «امام علی(ع)» گفت: وقتی آقای رشیدی با این وسواس به سینما نگاه می‌کرد من امیدی برای حضورش در کارم نداشتم اما خوشبختانه حدود ۲۵ سال پیش پذیرفت تا در مجموعه «گرگ‌ها» برای من بازی کند و همکاری ما بعد از آن تاکنون ادامه داشت.

میرباقری ادامه داد: تاثر و حزن ما بی‌شک به خاطر غیبت حضور او است و گرنه معتقدم جای فعلی ایشان به مراتب بهتر از زندگی دنیایی است. انشاء الله که متولیان فرهنگی ما برای این نسل که وزنه‌های بزرگ فرهنگی هستند، قدرشناسی کنند. رسیدن به پای این بزرگان ساده نیست.

کارگردان فیلم سینمایی «آدم برفی» با بیان اینکه حالم خوب نیست، اشک‌ریزان ادامه داد: مبالغه نیست وقتی می‌گویم او بزرگ بود و اکنون که تمام خاطراتش از ذهنم می‌گذرد، می‌بینم باید عملکرد این بزرگان درس و آموزه‌ای باشد برای ما که بتوانیم در آینده کارهایی بکنیم که هم ارزشمند باشد و هم برای مردم فایده‌ای همراه داشته باشد.

پرویز پرستویی نیز  طی سخنانی گفت: ما در سینما پنج تنی داشتیم که می‌توانستیم با خاطری آسوده در بازیگری در عین نقش شدن، از وجود مایه گذاشتن، در حرفه‌ای بودن و از همه مهمتر انسان بودن به آنها اقتدا کنیم. حالا چهارتن شدند و یکی از آنها بار سفر بست و راهی ضیافت عشق شد.

وی ادامه داد: بانو احترام برومند باور تو هم فروریخت وقتی که رشیدی در تماشای اختتامیه جشنواره فیلم فجر امسال در پای تلویزیون، از زبان من شنید وقتی جایزه را گرفتم گفتم که او یکی از پنج تن سینمای ایران است و تکانی خورد و دلش شاد شد که در این شرایط کسی بود که یادش کند. چه قابلی داشت جایزه جشنواره‌ای کاش می‌توانستم جانم را به او تقدیم کنم.

بازیگر فیلم بادیگارد ادامه داد : روز تشییع پاهایم به فرمان مغزم عمل نکردند تا بتوانم بیایم چون مرگ او را باور نداشتم. در عوض نشستم و عکس‌ها و فیلم‌های تشییع را خوب نگاه کردم؛ باز هم همان تصاویر افرادی را دیدم که به دنبال نمدی برای کلاه خود هستند؛ همان‌هایی که عکس‌هایشان در مراسم تشییع هنرمندان به سریال تبدیل شده است.

پرستویی تاکید کرد: در مجلس ختم مرحوم رشیدی هم همان جریان بود. همان پیشکسوت‌های معطل مانده در برابر سریال بی رحم هنرمندان خاموش که دوباره در حال ژست و عکس و فیلم گرفتن در مقابل دوربین‌ها بودند و این سریال غربت خانواده‌های داغدیده در مراسم ختم چهره در گذشته خودشان باز ادامه داشت.

وی ادامه داد : امروز آمدم که به عزاداری‌مان برسیم و او را برای واپسین بار در مجلسی به نامش یاد کنیم و بگوییم که هرگز چون اویی را نخواهیم داشت.

وی عنوان کرد: آمدم با قلبی سنگین از روزهایی که در نقش فرزندش در آوای فاخته بازی کردم بگویم که هرگز باور نمی کنم رشیدی آلزایمر داشت. سکوت خود خواسته شاید ولی فراموشی مطلق هرگز.

پرستویی یادآور شد: آمده ایم او را به آغوش پرمهر خدایمان بسپاریم و برایش از پیشگاه حق طلب آمرزش کنیم که روحی آنچنان بزرگ، آرامشی بزرگ را شایسته است.

علی دهکردی طی سخنانی در این مراسم گفت: داود رشیدی این روزها در آغوش پر از رحمت خداوند بزرگ است. شاید با استناد به قانون ماندگاری هنر، تنها چیزی که از هر تمدنی باقی می‌ماند نام افراد مقدس و هنرمندان آن تمدن است.

وی ادامه داد : هنرمند نامیرا و مانا است. پس امروز در سوگ جسم رشیدی هستیم و در برابر روح بزرگ و معرفت روحش تمام قد می‌ایستیم. رشیدی جدا از چهره هنری‌اش، کسی بود که برخلاف بسیاری از مردم، مدارج دنیایی برایش مهم نبود. او یک نجیب‌زاده و از خانواده‌ای اصیل بود.

دهکردی ادامه داد: پدر داوود رشیدی یک دیپلمات عالی‌رتبه بود و شاید کمتر کسی بداند که پدربزرگ ایشان علامه شیخ محمد حائری مازندرانی معروف به ابن شیخ بودند که هم از روحانیان فعال و مبارز نهضت مشروطه بود و هم اولین کسی بود که در هند یک مسجد برای شیعیان بنا نهاد؛ با این اوصاف رشدی یک بزرگ‌زاده بود اما به گونه‌ای میان مردم رفتار می‌کرد که امروز در مجلس یادبودش از کارگر ساده تا بزرگان دولتی همه حضور دارند.

دهکردی افزود: رشیدی پیش از انقلاب نیز در تلویزیون ملی رئیس بود و پس از انقلاب هم به دلیل درستی اش در مدیریت باقی ماند و مسئولیت انجمن بازیگران را به عهده داشت که دوران مدیریت او همیشه با برکات زیادی همراه بود.

وی گفت: تعداد زیادی از خانواده های بازیگران متوفی، تحت حمایت ایشان بودند و اگر امروز می‌گوییم که او بزرگ است تنها به این دلایل نیست که او بیش از ۵۰ اثر نمایشی و بیش از ۴۰ کار سینمایی داشت یا اینکه استاد مطرح هنرهای دراماتیک، دارنده نشان درجه یک هنر و چهره ماندگار بود بلکه بزرگی او دلایلی بیش از اینها داشت.

دهکردی تصریح کرد: با تمام خوبی‌ها و هنرهایی که این پیشکسوت سینما داشت می‌توان گفت آنچه داوود رشیدی را ماندگار کرده است داود رشیدی بودن است.

مرتضی میرباقری معاون صداوسیما  نیز در بخشی از این آیین درباره رشیدی گفت: داوود رشیدی یکی از ستارگان درخشان آسمان هنر در تاریخ معاصر هنر ایران بود.

مرتضی میرباقری افزود: او از طلایه‌داران حرکت اصیل فرهنگی در تاریخ و تمدن ایران عزیز هستند و دوست دارم با تفاوت از سخنان پیشین قدری در وصف شخصیت حقوقی وی سخن بگویم.

وی گفت: جامعه ایران امروز از یک قدرت محیرالعقول برخوردار است و آن نیروی چند ۱۰ میلیونی فعال جوانی است که تقریبا ۷۲ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود و این یک ظرفیت بی‌نظیر است که می‌تواند به دریای هنر هنرمندان متصل باشد.

کد خبر : ۴۰۷۱۵۴