خبرگزاری کار ایران

حجت‌الاسلام احمدی:

پیاده‌روی اربعین اقتدار معنوی پیروان اهل‌بیت (ع) را در بین مردم نشان می‌دهد

مسئول کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین کشور با بیان اینکه اربعین یک پدیده فراقومی و مذهبی است، گفت: در این عرصه باید از زبانی بهره ببریم که همگان آن را بفهمند، قطعاً هنر می‌تواند نقش مهمی در این عرصه ایفا کند. بر همین اساس ما حوزه‌های هنری برای بخش جوانان و اتاق فکری را تشکیل داده‌ایم و درصدد هستیم که از هنر که یکی از بسترهای مناسب جهت گفتمان‌سازی است، بهره ببریم.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام و المسلمین احمدی سه شنبه ۹ شهریورماه در" نشست شورای راهبردی فعالیت‌های جوانان در اربعین حسینی" با بیان اینکه ما در اربعین موضوعات فرهنگی زیادی را مدنظر قرار داده‌ایم، اظهار کرد: یکی از این بحث‌های فرهنگی، بحث فرهنگ‌سازی در حوزه زیارت و تغذیه و تعامل با کشور عراق و خروج زائران از مرز است که بر همین اساس شبکه‌های گسترده‌ای با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه و هیات مذهبی ایجاد کرده‌ایم.

وی یادآور شد: درعرصه فرهنگ سازی مراسم اربعین رسانه‌های ملی، مکتوب و خبرگزاری‌ها می‌توانند ما را یاری کنند. مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۳ در مسئله اربعین به بحث اسراف توجه ویژه‌ای داشتند و مطالبی را در این باره ارائه کرده‌اند. ما با توجه به شرایط کشور عراق و میزبانی سختی که آن‌ها دارند باید این مقوله اسراف را از بین ببریم و در این عرصه باید فرهنگ‌سازی عظیمی صورت بگیرد.

احمدی خاطرنشان کرد: اربعین یک پدیده فراقومی و مذهبی است که باید تقویت شود و پیاده‌روی اربعین اقتدار معنوی اهل‌بیت (ع) را در بین مردم نشان می‌دهد. ما در حوزه فرهنگی برای رسیدن به فرهنگ اصیل زیارت، اقدامات زیادی داشته‌ایم و در این عرصه اصحاب هنر، اندیشمندان و اهل قلم و تمام صاحب‌نظران رسانه باید وارد عمل شوند.

احمدی ادامه داد: ما حوزه‌های هنری برای بخش جوانان و اتاق فکری را تشکیل داده‌ایم و درصدد هستیم که از هنر به عنوان یکی از بسترهای مناسب جهت گفتمان‌سازی، بهره ببریم. در حوزه هنر نمادهای دینی زیادی وجود دارد که تمام جهان می‌توانند از طریق این نمادها و اثر هنری با یکدیگر ارتباط بگیرند، اگر می‌گوییم اربعین پدیده فراقومی و ملیتی است، باید زبانی داشته باشد که همگان آن را بفهمند. قطعاً هنر می‌تواند نقش مهمی در این عرصه ایفا کند.

یادوار شهدای مدافع حرم درعراق به صورت بین‌المللی برای اولین بار برگزار می‌شود

در ادامه این نشست گل‌محمدی، دبیر شورای راهبردی فعالیت‌های جوانان اربعین با بیان اینکه بخش قابل‌توجهی از زائران اربعین را جوانان تشکیل می‌دهند اظهار کرد: ما باید نگاه ویژه‌ای به این قشر در مراسم اربعین داشته باشیم. بر همین اساس برای ساماندهی مراسم هماهنگی‌هایی را با دستگاه‌ها و سازمان‌ها داشته‌ایم و از دستگاه‌های ذیربط برای بهتر شدن مراسم کمک گرفته‌ایم و با دستگاه‌هایی مثل هلال‌احمر، وزارت علوم، وزارت ارشاد، کانون‌های مساجد، وزارت ورزش و جوانان، حوزه هنری، جامعه‌المصطفی و ... همکاری‌ داشته‌ایم تا از ظرفیت‌های آن‌ها استفاده کنیم.

وی افزود: در بحث فعالیت‌های ویژه جوانان برای اربعین شش برنامه در مباحث فرهنگی، هنری و علمی داریم که از جمله آنها در بحث مستندسازی اربعین یک فراخوانی را ارائه دادیم که جوانان از پیاده‌روی اربعین مستندسازی داشته باشند. فراخوان کاریکاتور و تصویرسازی اربعین یکی دیگر از برنامه‌های ما است و سوگواره نگارگری که یکی از هنرهای اصیل ایرانی است برای آن نیز فراخوان داده‌ایم. همچنین فراخوان مقالات علمی در محورهای مختلف داریم.

گل‌محمدی یادآور شد:دو کار ویژه ما در بحث اربعین، تجمع زائران اربعین کشور در ۲۵ محرم‌الحرام در ۳۱ استان کشور این تجمع تحت عنوان زائران اربعین شکل می‌گیرد و بحث آماده‌سازی و آموزش آن‌ها را در دستور کار قرار دادیم. شعار امسال اربعین را «اِنّی اُحامی ابداً عَن دینی» قرار داده‌ایم و در این تجمع به زائران اربعین آموزش‌هایی را ارائه می‌دهیم و محور سخنان مداحان و سخنرانان همین شعار است و یکی دیگر از کارهای ویژه ما یادواره شهدای مدافع حرم در عراق است که این یادواره به صورت بین‌المللی و برای اولین بار انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در بخش فیلم مستند اربعین جمال شورجه، مجید شاه حسینی، سلیم غفوری داوران این  بخش هستند. در بخش مستند  هم موضوعاتی طراحی شده که عبارتند از :اربعین حسینی در آیینه ادیان و مذاهب، ارتباط ملل مختلف در پیاده‌روی اربعین، شور و معرفت در زیارت، اربعین حسینی در مسیر ظهور، تبلور نقش مردم در تاریخ.

دبیر بخش کاریکاتور و تصویر سازی اربعین با بیان اینکه بحث قالب هنر و کاریکاتور را در بیان قالب جدیدی برای فرهنگ سازی می‌توان استفاده کرد یادآور شد: ما باید از موقعیت‌های خاص استفاده کنیم زیرا از تمام کشورهای دنیا در این مراسم حضور پیدا می‌کنند و ما باید از این طریق بتوانیم با کاریکاتورها و تصاویر زیبا فرهنگ‌ها و مردم جوامع مختلف را بیشتر به هم نزدیک کنیم.

وی گفت: بحث فرهنگ پیاده‌روی در کاریکاتورهای ما مطرح است، همچنین زمینه سازی برای اتحاد میان مسلمان در این هنر در نظر گرفته شده است، در زمینه ارائه آثار محدودیت سنی و حرفه‌ای وجود ندارد، بحث امنیت منطقه و کار فرهنگی کردن در این مراسم باید مورد توجه قرار گیرد، همچنین موضوعاتی چون بحث تعامل فرهنگی، اسراف، بهداشت مسیر را باید در قالب کاریکاتور کار کرد.

دبیر بخش کاریکاتور و تصویرسازی اربعین با اشاره به بخش تصویر سازی و شاخه‌پردازی آن تاکید کرد: ما در این بخش تصویرسازی اربعین ۶۱ را داریم و سپس بحث اربعین فعلی را در قالب تصویر ماندگار خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در هر دو بخش کاریکاتور و تصویرسازی شرکت‌کنندگان می‌توانند حضور پیدا کنند، در بحث تعداد آثار هر شرکت کننده می‌توانند در هر دو بخش پنج اثر ارائه دهد، مهلت ارائه آثار تا اول آبان است، همچنین در بخش هیات داوران حسین نیرومند، سید مسعود شجاعی طباطبایی و در بخش تصویرسازی محمدرضا دوست محمدی ما را یاری می‌کنند.

در ادامه امیر طهماسبی دبیر بخش نگارگری اربعین با اشاره به اینکه تمام کارشناسانان خارجی هنر نگارگری ایران را دینی می‌پندارند اظهار کرد: در حال حاضر خوب است که ستاد اربعین یک بخشی را به اربعین در نگارگری داده است، پیام‌های عاشورایی در بخش نگارگری داریم و این جریان کمک می‌کند تا اربعین بهتر بشناسیم.

وی افزود: این برنامه کمک می‌کند که جوانان با این نوع آثار آشنا شوند، مخاطب اصلی جوان‌ترها هستند، در این بخش نقاشی نیز می‌تواند با همه فرهنگ‌ها ارتباط بگیرد، گستره فرهنگی ایران آنقدر وسیع بوده که به کشورهای مجاور کشیده شده است.

دبیر بخش نگارگری با بیان اینکه علاوه بر نگارگری در دو بخش دیگر آثاری ارائه می‌شود تصریح کرد: یک بخش آثار تهذیب است که نگاه به طبیعت دارد که رویکردهای مختلفی هم زیر مجموعه آن است، از سوی دیگر آثار گل مرغ را داریم که نمونه آن را در آثار قرآنی و کتابهای دینی می‌توان دید، مهلت ارسال آثار ۱۵مهر است.

در پایان این مراسم با حضور حجت الاسلام احمدی و دبیران فعالیتهای شورا اربعین از پوسترهای فعالیت‌های شورا رونمایی شد.

کد خبر : ۴۰۶۴۱۰