خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس طراحی لباس در گفت‌وگو با ایلنا:

لباس‌ها شبیه کاردستی شده‌اند/ ترکیه سلیقه ایرانی‌ها را می‌داند

یک کارشناس طراحی لباس با بیان اینکه طرح‌هایی که برای لباس تهیه می‌شود؛ بیشتر شبیه کاردستی و غیرکاربردی‌ست، گفت: متاسفانه ترکیه می‌داند بازار ما چه نوع پارچه‌ای را می‌پسندد و آن را تولید کرده و وارد بازار می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از دستاوردهای دولت در معاونت امور هنری از سال 91 تا 94 تدوین سند ملی مد و لباس بود. این سند در سال 93 ابلاغ و آیین‌نامه‌های اجرایی آن تدوین شد. پس از گذشت دو سال که از ابلاغ این سند می‌گذرد همچنان شاهد نابسامانی مد و لباس در جامعه هستیم.

فرشته ضرغامی‌مهر با بیان اینکه ما فراموش کرده‌ایم هر لباسی مناسبِ چه جایگاهی است، اظهار کرد: وضعیت نابسامان لباس فقط شامل طراحی لباس نمی‌شود  بلکه تمام مراحل از دوخت، رنگ و... را نیز شامل می‌شود.

به عقیده او؛ وضعیت مد در کشور نیاز به یک ساماندهی اساسی دارد،‌ افزود: باید بدانیم افراد در مشاغل مختلف چه نوع لباسی باید بپوشند. کارگروه مد و لباس تمام تلاش خود را می‌کند تا این نابسامانی‌ها را سامان دهد و برای همین امر از جامعه شروع کردیم.

این طراح لباس با ابراز تاسف از اینکه ناهمسویی بین طراحان و تولیدکنندگان در جامعه وجود دارد؛ گفت: کارگروه مد نتوانست طرح‌ها را با خواسته‌های جامعه و تولیدکنندگان همسو کند چراکه تولیدکننده به سود خود می‌اندیشد و طرح‌های ارائه شده توسط طراحان را نمی‌پذیرد. از همین رو هر چه تولیدکننده وارد بازار می‌کند جامعه نیز باید از آن استفاده کند درنهایت مد به سمتی می‌رود که تولید‌کننده می‌خواهد.

این طراح لباس با تاکید براینکه باید موسسات طراحی را باور کرد و کار را به آن‌ها سپرد، اظهار کرد: این موسسات از فیلترهای مختلفی از کارگروه مدو لباس عبور کرده‌اند و موفق شده‌اند و کاملا می‌توانند مد کشور را براساس شان و شئونات کشور طراحی کنند.

ضرغامی‌مهر با بیان اینکه طرح‌هایی که براساس نشان شیما بیرون می‌آید؛ طرح‌هایی است که تمامی موارد یک لباس سالم در آن‌ها در نظرگرفته شده است،‌ گفت: متاسفانه تولیدکننده این طرح‌ها را کاربردی نمی‌داند البته تاحدودی حق با تولیدکننده است چراکه طراح طرح‌های بسیار هنری ارائه می‌کند اما تولید‌کننده طرح لباس را هنری نمی‌بیند بلکه به جنبه تجاری آن بیشتر توجه دارد به همین دلیل طراح و تولیدکننده همسو نیستند.

او به قیمت‌ بالای طرح‌های هنری طراحان اشاره و تصریح کرد: این طرح‌ها برای بازار مناسب نیست. طراحان ما برای اینکه از فرم‌ها و المان‌های ایرانی و اسلامی استفاده کنند در طرح‌هایشان نمادهایی مانند چهل‌تیکه، بته جقه و ... را به کار می‌برند و لباس‌ها مانند کاردستی شده است. کاردستی هم قابلیت تولید انبوه ندارد.

این کارشناس دوخت با بیان اینکه ما یک جامعه حدوسط و نرمال هستیم، ادامه داد: آنچه تولیدکنندگان تولید می‌کنند نه تنها مورد تایید کارگروه مد و لباس نیست بلکه مورد تایید خیلی از اقشار جامعه هم نیست اگر ما بتوانیم این نرم را تعریف کنیم و طراحان بتوانند طرح‌های ساده‌تر و کاربردی‌تر ارائه دهند همچنین تولید‌کنندگان از این طرح‌ها استفاده کنند؛ طبعا این دو همسو خواهند شد.

ضرغامی‌مهر معتقد است؛ در چند سال گذشته راه را اشتباه و بیراهه رفته‌ایم اما در حال برگشت هستیم، او ادامه داد: سند ملی مد و لباس؛ سند درستی است اما به طراحان خط داده نشده است تا بدانند در چه چارچوبی باید کار کنند. یکی از مهمترین مسائل در طراحی لباس در جشنواره‌ها آیتم کاربردی بودن طرح در صنعت است که باید به آن بیشتر توجه شود.

این کارشناس دوخت تصریح کرد: بیشتر طراحان ما نگاه‌هشان به طراحان و فشن‌شوهای خارجی است و از آن‌ها تقلید می‌کنند و آن را در قالب مانتو قرار می‌دهند در حالی‌که این کار اصلا صحیح نیست. معتقدم نباید خیلی روی المان‌ها و نمادها در طرح لباس تاکید داشته باشیم بلکه باید به نقش پارچه بیشتر توجه شود.

ضرغامی‌مهر با تاکید براینکه طراح باید با کارخانجات پارچه هماهنگ باشد، خاطرنشان کرد: طراح اگر می‌خواهد طرح ایرانی را روی لباس خود بیاورد لازم نیست آن را با دست روی لباس اجرا کند بلکه می‌تواند طرح ایرانی را با صنعت روی پارچه بیاورد. متاسفانه ترکیه می‌داند بازار ما چه نوع پارچه‌ای را می‌پسندد و آن را تولید کرده و وارد بازار می‌کند در حالی که ما غافل از این مسئله هستیم.

او اظهار کرد: کارخانجات ما در حال تعطیلی هستند در حالی‌که بازار مورد نیاز ما از ترکیه تامین می‌شود. کارگروه مد و لباس تا با صنعت پارچه و نساجی و تولید کننده هماهنگ نشود و کارخانجات را ملزم به تجهیز بخش طراحی نکند؛ همچنان با این مشکلات روبرو هستیم و روز به‌روز شاهد ورود پارچه‌های طرح‌دار خارجی و وضعیت بد بازار خواهیم بود.

این طراح لباس درباره اتفاقاتی که در سال 95 در زمینه مد و لباس کشور صورت گرفته، توضیح داد: نمایشگاه پوشاک مدارس شروع خوبی در سال 95 بود. امیدواریم از این دست اتفاقات برای پوشاک ادارات و نهادهای دیگر مانند بیمارستان‌ها نیز بیفتد چراکه این‌ موارد در سند ملی مد و لباس درنظر گرفته شده است.

ضرغامی‌مهر با انتقاد از عملکرد ضعیف صداوسیما در زمینه تولیدو پخش برنامه‌هایی تلویزیونی در زمینه مد گفت: چرا شبکه‌های ماهواره‌ای از برند داخلی ما تبلیغ می‌کند اما نباید در صداوسیمای جمهوری اسلامی برنامه‌ای در زمینه مد و پوشاک داشته باشیم تا به مردم یاد بدهیم چه لباسی را در کجا استفاده کنند.

او با بیان اینکه برای هر شغلی می‌توانیم الیاف مخصوص آن شغل را در لباس تعریف کنیم، افزود: مسئله‌ای که طراحان ما اشتباه متوجه شده‌اند این است که تصور می‌کنند منظور از طراحی لباس، پیچیدگی لباس است درحالی‌که سادگی لباس و دقت در تعیین و درجه رنگ اهمیت دارد.

12

کد خبر : ۴۰۶۰۲۳