خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح کرد:

اولویت ما تغییر ذائقه فرهنگی کودکان و نوجوانان است

پژمان‌فر در بازدید از غرفه جایزه کالاهای فرهنگی گفت: امروز اولویت اصلی ما تغییر ذائقه فرهنگی در کودکان و نوجوانان است، آنها ابتدا باید دل‌بسته اسطوره‌هایمان شوند تا اسطوره‌ها توسعه پیدا کنند.

به گزارش ایلنا، نصرالله پژمان‌فر رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در چهارمین روز از نماشگاه نوشت‌افزار از غرفه دومین جایزه کالاهای فرهنگی بازدید کرد.

پژمانفر درمورد کالاهای فرهنگی اظهار داشت:فعالیت در زمینه کالاهای فرهنگی مهمترین اقدام است که می تواند منجر به اتفاقات فرهنگی شود.

وی در ادامه گفت: از آنجا که امروزه بدون ابزار نمی توانیم به اهدافمان برسیم و کشورها در دنیا برای اهداف فرهنگی خود ابزاز های لازم را در حوزه های مختلف مهیا کرده اند تا به نتایج مطلوب برسد.ما باید مجموعه بستری اعم از فیلم،کارتون،عکس ،عروسک و نمادها و اسطوره هایی که  برای ما جذاب است و درقصه ها، ادبیات ، باورهای دینی ، تاریخ و...وجود دارد و می تواند کودکان و جوانان ما را اشباع کند و پاسخگوی نیاز آنها باشد ، به فرزندانمان معرفی کنیم.

وی افزود ما باید بتوانیم این شصیت ها را در قالب ابزارهایی که بچه ها به آنها علاقه دارند آشنا کنیم تا به آنها دل بسته شوند.

پژمانفر تصریح کرد:وقتی شخصیتی  طول عمر بیشتری داشته باشند، آن زمان می توان توقع داشت که کودکانمان آنها را بشناسند. غربی ها به دلیل نداشتن فرهنگی غنی همانند ما نمی توانند این گونه شخصیت ها را داشته باشند و از کاراکترهای تخیلی برای این گونه کالاها استفاده می کنند.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه طی گفت و گو با خبرنگار گفت:رسانه در تمام ابعاد مهمترین ابزار برای ازتباط با دیگرن است و باید به تمامی رسانه ها توجه کنیم. تمام وسایلی که در دست کودکانمان طی سال تحصیلی اعم از کیف،دفتر،مداد،لیوان و... می بینیم همه وهمه رسانه هستند .این ابزارها با وجود عکس هایی بر روی آنها که حامل پیام هستند و مفاهیم را منتقل می کنند رسانه ای هستند و ما نباید از نقش آنها بر فرهنگ غافل شویم.

وی افزود:وقتی فرزندان ما کیف و وسایل با عکس باربی ،بن تن و.. دارند و در هرکجای شهر دانش آموزانی را می بینیم که با این وسیله به مدرسه وارد می شوند و نه ماه طی مسیر خانه به مدرسه رفت و آمد می کنند ،این اشکال طی سال تحصیلی جلوی چشمانشان است و دائم آن را می بیند و ناخود آگاه به آن دلبسته می شود و آن اشکال پیام و تاثیرش را بر او می گذارد.

پژمانفر تاکید کرد: در این زمینه باید بسیار مراقب این گونه فرهنگ سازی ها که توسط غرب صورت می گیرد باشیم.

ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به سوال که کدام ارگان می تواند در جلوگیری ورود این رسانه های تصویری برای کودکان و نوجوانان تاثیر گذار باشد گفت:ما نباید تنها به سراغ ارگان ها برویم،ارگان هایی مانند آموزش وپرورش،آموزش عالی،بهزیستی نسبت به مهد کودک ها و... کار و تکلیفشان مشخص است. اما نگرانی امروز ما از این موضوع است که این کار انجام نمی شود .نباید چون ارگانها کارخود را به درستی انجام نمی دهند دست روی دست بگذاریم . باید همین نهاد های مردمی که  باعث تشکیل این نمایشگاه ها می شوند،به مساله کالاهای فرهنگی ورود پیدا کرده و وظیفه دستگاه های دولتی است که از آنها حمایت کنند.

وی افزود: دراین نمایشگاه ها هیچ رد پایی از وزارت خانه ای وجود ندارد و همت بلند مردمی است که با دست خالی شروع به این کار فرهنگی کرده اند و تا به حال هم موفق بودند .اینها در بازار لوازم التحریر وارد شده اند و با دنیای پیچیده اقتصادی با دست خالی در افتاده اند و امروز در بازار حرفی برای گفتن دارند .فضای فرهنگی به گونه ایست که نگاه های مطالبه مردم  آنقدر بالا رفته که اولین انتخاب ها ،انتخاب این وسایل است و هیچ گاه این اجناس در بازار نمی ماند و جالب اینجاست که کشور چین نیز از برندهای خودمان برای تولید و صرفه اقتصدی اش استفاده می کند و پذیرفته اند که ذائقه مردم ما چیست و می خواهند از این طریق وارد بازار ما شوند.

مراسم پایانی این جایزه همراه با نمایشگاهی از کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی-اسلامی در آذرماه سال جاری برگزار خواهد شد.

کد خبر : ۴۰۵۶۲۹