خبرگزاری کار ایران

وزیر ارشاد در گفت‌وگوی ویژه خبری:

گروه‌های موسیقی زیرزمینی از خارج از کشور تامین می‌شوند/ایراد دادستانی و ائمه‌جمعه به حواشی کنسرت‌هاست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: گروه‌های زیرزمینی موسیقی که جوانان را جذب می‌کنند از خارج از کشور تامین می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی جنتی در ششمین روز از هفته دولت مهمان گفتگوی برنامه زنده ویژه خبری ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه شبکه دو سیما بود.

وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه نگرانی عمده مقام معظم رهبری در طول دو دهه گذشته تهاجم فرهنگی بوده است، گفت: تحولات رخ داده در جهان چه در حوزه فضای مجازی، شبکه‌های ماهواره‌ای و رفت و آمدهایی که به خارج از کشور صورت می‌گیرد، در افکار جامعه تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود جامعه در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار بگیرد.

او ادامه داد: وقتی صدها شبکه فارسی زبان و غیرفارسی زبان وجود دارد، در کنار مطالب مفیدی که دارند مطالب زیان‌آور زیادی هم ارایه می‌کنند. این مسئله در شبکه‌های اجتماعی نیز وجود دارد. از طرف دیگر خیلی از رفت وآمدهایی که به خارج از کشور صورت می‌گیرد به مناطقی است که برای خوشگذرانی است و با محیط آنجا مانوس می‌شوند و آگاهان توسعه را معلول بی‌بندوباری و ولنگاری آن مناطق می‌دانند.

وزیر ارشاد افزود: بی‌حجابی و بدحجابی و مشکلات گروه‌های زیرزمینی که در ظاهر شهر می‌بینیم؛ چندین برابر آن را در زیرپوست شهر مشاهده می‌کنیم و وضعیت بسیار اسف‌باری دارد و همه باید با آن مقابله کنند.

جنتی با اشاره سخن مقام معظم رهبری درباره ولنگاری فرهنگی گفت: مقام معظم رهبری در دیدار با هیات دولت ضعف در حوزه آفند و پدافند را مطرح کردند. من نیز معتقدم باید حالت تهاجمی داشته باشیم تا با برنامه‌های خوب بتوانیم دشمن را عقب برانیم.

او با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از جامعه از شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی استفاده می‌کنند که بخش فیلتر شده آن با فیلترشکن قابل دسترسی است، گفت: فضاهای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای از خارج از کشور تاثیر می‌گیرند و در داخل عناصری که تاثیر گرفته‌اند از این فضاها سعی می‌کنند این الگوها را در جامعه نشر دهند. به طور مثال افرادی که در خارج از کشور آموزش مدلینگ می‌بینند؛ در تهران به صورت زیرزمینی این کار را انجام می‌دهند و با انواع و اقسام لباس‌ها و آرایش‌های نامناسب آن را در جامعه نشر می‌دهند.

او ادامه داد: گروه‌های زیرزمینی موسیقی نیز که جوانان را جذب می‌کنند از خارج از کشور تامین می‌شوند.

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه در سال حدود ۸۰ هزار جلد کتاب چاپ می‌شود، گفت: بخشی از این کتاب‌ها رمان‌های بسیار مبتذل و کتاب‌هایی در زمینه عرفان‌های کاذب و ترجمه‌های مضری است که چاپ می‌شد و جلوی آن گرفته شده است.

او با بیان اینکه فیلم‌های سینمایی خارجی در داخل کشور به نمایش گذاشته نمی‌شود و بازی‌های خارجی نیز به شدت کنترل می‌شود، افزود: در حوزه تئاتر بسیاری از نمایشنامه‌ها وضعیت مناسبی ندارند البته اگر قابل اصلاح باشد اصلاحیه درباره آن نمایش می‌دهیم اما مسئله اینجاست که گاهی نمایشنامه تایید می‌شود اما به گونه دیگری اجرا می‌شود یا فیلمنامه‌ای مورد تایید قرار می‌گیرد اما بعد از ساخت می‌بینیم فیلم دیگری است اما اینها هم اگر قابل اصلاح باشند اصلاحیه برای آنها می‌زنیم.

جنتی با بیان اینکه این موارد خاک‌ریزهایی است که باید در مقابل تهاجم فرهنگی ایجاد کنیم و تاکنون نیز ایجاد شده؛ گفت: در حوزه موسیقی شیوه‌نامه‌هایی ابلاغ شده و در آن وظیفه خواننده، نوازنده، برگزارکننده و تماشاکننده کنسرت مشخص شده است. گاهی اوقات این تماشاچیان هستند که با وضعیت نامناسب در کنسرت ظاهر می‌شوند و مشکلاتی را ایجاد می‌کنند.

جنتی ادامه داد: برای رفع مشکلاتی که بیان شد نیازمند یک عزم ملی هستیم و وزارت ارشاد به تنهایی نمی‌تواند با این معضلات مقابله کند. صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی در قم، موسسات فرهنگی رسالت و وظیفه‌شان فعالیت‌های فرهنگی است همچنین ائمه جماعات و حوزه‌های علمیه و ائمه محترم جمعه می‌توانند در این باره به وزارت ارشاد کمک کنند.

او با بیان اینکه مشکل عمده‌ای که در حال حاضر وجود دارد عدم هماهنگی بین این نهادهاست؛ گفت: مهمترین مسئله، هماهنگی این مراکز باهم است و مانند کنسرتی است که اگر همه سازها با هم هماهنگ بزنند موسیقی دلنشینی می‌شنویم اما اگر یک ساز خارج بزند اجرای خوبی را نمی‌شنویم.

وزیر ارشاد با بیان اینکه مشکل عمده این است که این تعدد مراکز باعث می‌شود تا یکجا هماهنگ نشوند، گفت: معتقدم باید یک نوع هماهنگی ایجاد شود تا اثربخشی این مراکز بیشتر شود.

او در پاسخ به این سوال که بیشترین وظیفه هماهنگی بین حوزه‌ها با کدام سازمان است، اظهار کرد: یکی از مراکزی که در این زمینه هماهنگی ایجاد می‌کند شورای فرهنگ عمومی است که زیر نظر وزارت ارشاد است و یکی از شوراهای وابسته به شورای عالی انقلاب فرهنگی است. شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به عنوان یک نهاد سیاست‌گذار فرهنگی که عالی‌ترین مرکز برای سیاست گذاری و هماهنگی است، در این زمینه می‌تواند نقش داشته باشد.

جنتی با اشاره به اینکه شورای فرهنگ عمومی حدود ۳۲ عضو دارد، افزود: این شورا چند عضو ثابت دارد و بقیه اعضا نمایندگان دستگاه‌هایی هستند که هر کدام فعالیت‌های فرهنگی می‌کنند در این شورا مسایل یکپارچه و هماهنگ می‌شود. به طور مثال با توجه به اینکه امسال سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل تعیین شده از ابتدای سال شورای فرهنگ عمومی همه این اعضا در زمینه گفتمان‌سازی برای اقتصاد مقاومتی تبادل نظر می‌کنند. تعریف اقتصاد مقاومتی چیست؟ راه‌های مقابله با آسیب‌هایی که در این زمینه وجود دارد چیست؟ گفتمان‌سازی فرهنگ‌سازی برای سبک زندگی ایرانی واسلامی چیست.

او ادامه داد: یکی از شوراهای مهمی که در این زمینه می‌تواند نقش موتر داشته باشد شورای فرهنگ عمومی است و بالاخره آنچه که به فرهنگ عامه مردم مربوط می‌شود وآسیب‌های اجتماعی که فرهنگ عمومی کشور و هویت ملی را تهدید می‌کند، باید در این شورا مطرح شود. درست است که بحث نظری می‌کنند اما این بحث‌های نظری بسیارمهم است و در زمینه مباحث نظری موفق بوده است.

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه سال گذشته در این شورا مباحث خانواده مطرح بود، گفت: در عمل نتایج مثبت این مباحث را شاهد بودیم و در این یکسال بحث‌هایی نظیر آسیب‌هایی که باعث فروپاشی خانواده‌ها می‌شود و افزایش طلاق در جامعه بخصوص در ۵ سال اول ازدواج و ... در دستور کار قرار گرفته و صاحبنظران مختلف از نهادهای مختلف دراین شورا مباحث خود را مطرح کردند و گروه های موفقی که در بعضی استان‌ها مانند یزد و... داشتیم و هماهنگی های موفقی که در این استان‌ها وجود داشته، نهایتا منجربه کاهش طلاق شده است. این مباحث به عنوان الگو در سطح کشور دنبال می‌شود. این آثار عملی است که اگراین هماهنگی جمعی نباشد هرگز یک دستگاه نمی‌تواند به این مسایل بپردازد.

به گزارش ایلنا، جنتی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره حواشی برخی از کنسرتها در برخی شهرستانها نیز گفت: یکی از عوامل دامن زدن به مسایل حواشی کنسرتها را بسیاری از سایت‌هایی می‌دانم که بدون شناسنامه هستند. در سفر اخیرم به استان گیلان مطرح کردم که برخی فکر می‌کنند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار دیگری جز برگزاری کنسرت ندارد در حالی که ما ده‌ها فعالیت فرهنگی مثبت و قابل قبول داریم که اصلا به آن پرداخته نمی‌شود. مثلا در حوزه کتاب، کانون‌های فرهنگی وهنری مساجد، گسترش قرآن وعترت و توسعه فرهنگ قرآنی، بازی‌های یارانه‌ای و هنرهای تجسمی که کمترین مسئله را دارد و مجموعه این فعالیت‌ها در حال انجام است اما کمتر به آن توجه می‌شود.

او ادامه داد: این سایتها اگر کنسرتی در جایی لغو شود به آن دامن می‌زنند و مرتب از بنده یا معاونین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره سوال و سعی میکنند به این مسائل دامن بزنند و آن را به مسئله اصلی حوزه فرهنگ تبدیل کنند در حالی که اصلا اینگونه نیست.

وزیر ارشاد گفت: ما در زمینه کنسرت‌ها نهایت دقت را داریم تا موازین شرعی و قانونی و حتی حساسیت‌های محلی رعایت شود تا جایی که اجازه نمی‌دهیم موسیقی پاپ در بسیاری از شهرستانها برگزار شود و عموما موسیقی‌های سنتی با اشعار فاخر اجرا می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که چند کنسرت در طول سال اجرا و چه تعداد لغو می شود گفت: آمار دقیقی ندارم. در بعضی استان‌های بزرگ در طول سال بالغ بر ۳۰۰ کنسرت برگزار می‌شود و در برخی استان‌ها نیز تعداد کمتری اجرا می‌شود اما تعداد کنسرت‌های لغو شده زیاد نیست. به طور مثال در طول پنج ماهه ابتدای امسال ۹کنسرت لغو شده است اما مسئله‌ای که ایجاد حاشیه می‌کند این است که گاهی دیده می‌شود کنسرت‌هایی که هیچ مسئله‌ای ندارد، لغو می‌شود. برخی از خوانندگان کاملا مورد تایید نظام هستند و همواره در خدمت نظام بودند و در تیتراژهای سریال‌ها از آنها استفاده می‌شود.

جنتی تصریح کرد: مذاکراتی در زمینه این مخالفت‌ها انجام می‌دهیم اما به دلیل اینکه رسانه‌ای نمی‌شود، مردم مطلع نمی‌شوند. اما با مقامات قضایی، بعضی از ائمه محترم جمعه در این زمینه گفتگو می‌کنیم. البته بسیاری از مواردی که دستگاه قضایی و حتی برخی از ائمه محترم جمعه به آن ایراد می‌گیرند به کنسرت و محتوای آن نیست بلکه به حواشی کنسرت است و وزارت ارشاد وظیفه خود می‌داند کنترل کاملی در این زمینه داشته باشد و وزیر محترم کشور نیز اعلام کردند وظیفه نیروی انتظامی حراست است و اگر تخلفی باشد برخورد می‌کند ما هم در محیط داخلی تالارها مراقبت می‌کنیم تا مشکلی پیش نیاید. نبایداین مقدارجای نگرانی باشد اگر تخلفی هم شد با تخلف برخورد می‌شود.

وزیر ارشاد درباره آفند فرهنگی نیز گفت: تولیدات داخلی ما باید به گونه‌ای باشد که نه تنها جامعه خودمان را اشباع کند بلکه بتواند فرهنگ‌مان را به خارج از کشور صادر کند. در زمینه‌های مختلف در حال کار هستیم. یکی از زمینه ها بحث تولیدات ملی مانند حمایت و تقویت از سازندگان بازی‌های یارانه ای است. حدود صد شرکت مورد حمایت وزارت ارشاد هستند تا بتوانند بازی‌های مفید تولید کنند.

او با اشاره به اینکه در حوزه سینما تلاش می‌کنیم از فیلمهای ارزشی حمایت کنیم؛ گفت: هرگز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برخی فیلم‌هایی که اعتقادی به ارزشی بودن آنها نداریم حمایت مالی نمی‌کند و آن فیلم‌ها در بخش خصوصی ساخته می‌شود ولی ما روی آنها فقط بر محتوای آنها نظارت می‌کنیم. همچنین در حوزه کتاب و مطبوعات نیز همینگونه است و یارانه‌ای که به مطبوعات پرداخت می‌شود براساس محتوای آنهاست. مطبوعاتی که در حوزه دفاع مقدس هستند یا در زمینه سبک زندگی ایرانی و اقتصاد مقاومتی و ... هستند ضریب بالاتری از یارانه را دریافت می‌کنند و حمایت بیشتری از این‌ها نیز می‌شود چراکه کمک می‌کنند به اینکه تولید فرهنگی ما منطبق با ارزش‌ها پیش برود.

او ادامه داد: فضای مجازی، فضای بسیار گسترده‌ای است. البته خوشبختانه کارهای بسیار خوبی صورت گرفته به طور مثال در حوزه علمیه قم حدود ۴۰۰مرکز فرهنگی و تحقیقاتی شکل گرفته که عموما پایگاه‌های اطلاع رسانی دارند و بسیاری از تولیدات خود را در آنها قرار می‌دهند. معتقدم در حال حاضر از فضای مجازی استفاده مثبتی در کشور صورت می‌گیرد و ما به خوبی از آن استفاده می‌کنیم و تولید محتوا هم داریم مانند شبکه ملی فرهنگ که تا سطح روستاها نیز گسترش داشته است. شبکه ملی اطلاعات نیز توسط وزارت ارتباطات در حال راه‌اندازی است.

او درباره صندوق بیمه هنرمندان گفت: حدود ۴۷ هزار نفر عضو در این صندوق هستند که حدود سی هزار نفر از بیمه‌های تامین اجتماعی برخوردارند و تعداد قابل توجهی نیز از بیمه تکمیلی استفاده می‌کنند.

جنتی در بخش پایانی صحبت‌های خود درباره فیلم قصه‌ها و حضورش در جشنواره‌های خارجی گفت: فیلم قصه‌ها در داخل هم اکران شد و هیچ مشکلی نداشت و ما کاملا آن را تایید کردیم و شورای نظارت بر نمایش هم این فیلم را تایید کرده بود و در داخل کشور هم اکران شد و اگر خارج هم رفته هیچ مشکلی نداشته است.

او در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر این که بعد از اکران فیلم قصه‌ها شما گفتید چرا به خارج از کشور رفته؛ توضیح داد: هیچگاه چنین اظهاراتی نداشتم و در دفعات مختلف حتی در کمیسیون فرهنگی مجلس گذشته نیز درباره این فیلم اعلام کردم شخصا این فیلم را دیدم و تایید می‌کنم و شورای نظارت هم تایید می‌کند و اکران آن مشکلی ندارد.

جنتی همچنین درباره فیلم ۵۰کیلو آلبالو و شرایط اصلاحیه ها و لغو مجوز این فیلم بعد از فروش میلیاردی گفت: شورای نظارت بر نمایش تایید کرده بود به همین دلیل اکران شد. بعد از اکران و انتقاداتی که به فیلم وارد شد، فیلم رادیدم. به نظرم بعضی از اشکالاتی که در مطبوعات و رسانه‌ها مطرح شده وارد است لذا در جایی مطرح کردم اگر قبل از اکران فیلم را می‌دیدم شاید اجازه اکران نمی‌دادم ولی از صفحه نمایش پایین کشیده نشد. این اظهارنظر شخصی من بود.

او تصریح کرد: اعضای شورای نظارت بر فیلمنامه‌ها افراد متخصص امور فرهنگی، اسلام شناس و ... هستند ممکن است احیانا مواردی از دیدشان غافل بماند یا سلیقه من با آنها متفاوت باشد اما در هر صورت نهادی است که مسول این کار است.

جنتی درباره طرح اجرای ممیزی توسط ناشران گفت: ممیزی ابزار قانونی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی است و نمی‌توان از این مسولیت شانه خالی کرد. ما در ابتدای کار قصد داشتیم ممیزی قبل از چاپ را به ناشران  واگذار کنیم اما نهایتا خودمان بعد از چاپ ممیزی می‌کردیم اما ناشران زیر بار نرفتند. تا الان نیز ممیزی صورت گرفته و هیات نظارتی را که شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را تایید کرده است ناظر بر نشر کتاب در تمامی حوزه‌ها هستند.

وزیر ارشاد ادامه داد: اخیرا نیز پیشنهاد دادیم یک تعدادی از ناشران باسابقه که ضوابط را مطلع هستند و به آن عمل می‌کنند این موارد را به صورت آزمایشی به آنها واگذار می‌کنیم. به بعضی از این ناشران واگذار شده است اما این اجازه به همه ناشران داده نشده است. البته این به نوعی تبعیض است اما این ناشران در عمل صلاحیت خود را نشان دادند یا برخی شخصیت‌ها آثارشان نیازی به ممیزی ندارد این کتابها در وزارت ارشاد یک روزه مجوز می‌گیرند. ممیزی قانونا وظیفه وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی است.

کد خبر : ۴۰۵۵۶۲