خبرگزاری کار ایران

جشنواره موسیقی جوان با موسیقی دستگاهی آغاز شد

دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان یکشنبه هفتم شهریور ماه با حضور تعدادی از هنرمندان شرکت کننده و اجرای بخش ویژه موسیقی دستگاهی ایران در تالار رودکی تهران آغاز شد.

به گزارش ایلنا؛ در این بخش که همچنان در حال برگزاری است، شرکت‌کنندگان در حضور داورانی چون حسین علیزاده، مهدی آذرسینا، علی‌اکبر شکارچی، مجید کیانی، مینا افتاده، عبدالنقی افشارنیا، محمدعلی کیانی‌نژاد، داریوش پیرنیاکان، علی اصغر شاه‌زیدی و نصرالله ناصح‌پور به اجرا می‌پردازند.

هومان اسعدی، دبیر دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در سخنانی با اشاره به اضافه شدن بخش ویژه موسیقی دستگاهی، گفت: موضوع اصلی این بخش تسلط بر تمامی دستگاه‌ها و آوازهای موسیقی کلاسیک ایرانی بر مبنای حداقل یکی از روایت‌های معتبر و شناخته‌شده ردیف موسیقی ایرانی و توانایی اجرای بداهه بر اساس نظر هیات داوران است.

وی با بیان اینکه جشنواره موسیقی جوان زیربنایی و تخصصی است، بیان کرد: این جشنواره امکانی را برای ارزیابی وضعیت کمی و کیفی آموزش موسیقی در کشور فراهم می‌کند. ضمن اینکه موجب ایجاد انگیزه برای تلاش و تکاپویی بیشتر در میان نسل جوان موسیقیدان ایران می‌شود.

اسعدی با اشاره به حضور پررنگ نوجوانان و جوانان هنرجو از سراسر کشور، افزود: از مجموع یک هزار و ۲۶۷ درخواست ارسال شده به دبیرخانه جشنواره ۶۳ درصد مربوط به موسیقی دستگاهی، ۲۲ درصد مربوط به موسیقی نواحی و ۱۵ درصد مربوط به موسیقی کلاسیک بود که پس از ارزیابی دقیق تمامی آثار توسط هیات‌های انتخاب، در مجموع ۴۵۷ نوازنده و خواننده به مرحله نهایی راه یافتند که میزان مشارکت موسیقیدانان جوان از تقریباً تمامی استانهای کشور قابل توجه بود، به طوری که از مجموع ۴۵۷ نفر راه یافته به مرحله نهایی ۷۵ درصد از شهرستان ها و ۲۵ درصد از تهران هستند.

دبیر دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: یکی دیگر از نکات قابل توجه در این دوره حضور پررنگ‌تر موسیقیدانان نواحی است که خوشبختانه در قیاس با دوره پیشین استقبال بهتری از جشنواره کرده‌اند و امیدوارم در دوره‌های آتی با اتخاد سیاست‌های مناسبت‌تر این بخش رونق بیشتری یابد و بتواند توجه قشر وسیع‌تری از موسیقیدانان جوان مناطق مختلف کشور را به مشارکت و نیز لزوم استمرار و تداوم سنت‌های موسیقایی ایران زمین جلب کند.

دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از ۷ تا ۲۳ شهریورماه در تالار رودکی برگزار می‌شود و طی مراسمی در تاریخ ۲۴ شهریورماه در تالار وحدت برگزیدگان خود را اعلام خواهد کرد.

 

کد خبر : ۴۰۵۳۷۹