خبرگزاری کار ایران

وزیرارشاد پس از واکنش به فضاسازی منفی علیه فیلم فروشنده مطرح کرد:

هنوز کسی اصل لایحه نظام‌صنفی را نخوانده‌/ دلیلی نداریم در شهرهای خراسان کنسرت برگزار نکنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به واکنش‌های منفی علیه فیلم فروشنده واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی جنتی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) پیش از ظهر امروز در حاشیه چهارمین مراسم جشن ملی ایثار و در جمع خبرنگاران درباره مخالفت‌های آیت الله علم الهدی با برگزاری کنسرت در مشهد گفت: در خود مشهد نیز درباره این موضوع ترجیح می‌دهم فعلا صحبتی نشود اما تاکید می‌کنیم به احترام نظر جمعی از مراجع مشهد و به ویژه نماینده محترم ولی فقیه در این شهر در این چند سال نیز کنسرتی در مشهد برگزار نشده است اما این دلیل نمی‌شود که سایر شهرهای خراسان مثل سبزوار، فریمان بیرجند و ... نیز اجازه برگزاری کنسرت در شهرهای مذکور را ندهند. البته باید توجه هم داشته باشیم که کنسرت‌هایی که ما برگزار می‌کنیم بدون مشکل و مثل همین کنسرت که در آن آقای قربانی اشعاری خواند مضامین عرفانی از مولانا و ابوسعید ابوالخیر دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره آخرین وضعیت پروانه نمایش و اکران فیلم‌های فروشنده و مادر قلب اتمی نیز گفت: من خودم فیلم فروشنده را دیدم فکر نمی‌کنم برای اکران نیاز به اصلاحیه و تغییراتی داشته باشد مگر در جزئیاتی در موسیقی و تیتراژ. در فیلم مادر قلب اتمی را هنوز ندیدم و نمی‌توانم اظهارنظری در این باره داشته باشم.

او در پاسخ به خبرنگار ایلنا، درباره موضع وزارت ارشاد در قبال بولتن‌سازی‌های منفی که علیه فیلم فروشنده صورت می‌گیرد، گفت: به نظرم این دوستان اول باید فیلم را ببینند و بعد اظهارنظر کنند چطور می‌توانند براساس شنیده‌ها و بدون دیدن محتوای فیلم علیه آن مطلب بنویسند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس درباره اظهارنظر دختر شهید رکن‌آبادی که از تخلیه برخی اعضای بدن این شهید مثل قلب، مغز و  ... قبل از دفن سخن گفته بود، اظهار داشت: براساس انگشت‌نگاری و آزمایش DNA که انجام دادیم مشخص که پیکر منتقل شده به ایران صد در صد پیکر خود ایشان است درثانی قبل از انتقال پیکر شهید رکن‌آبادی خانواده‌شان نیز به عربستان اعزام شدند تا هویت ایشان را تایید کنند. به نظر می‌رسد مطلبی که دختر این شهید عنوان کرده به دلیل نوع مراسم دفنی که عربستانی‌ها برگزار می‌کنند و قبل از به خاکسپاری هر فردی اعما و احشاء او را از بدن خارج می‌کنند؛ باشد و احتمالا سعودی‌ها اول قصد داشتند تا آقای رکن آبادی را در همان عربستان به خاک بسپارند که این قضیه با فشار جمهوری اسلامی منتفی شد.

او همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا، درباره اصلاحات صورت گرفته بر پیش‌نویس لایحه نظام صنفی رسانه‌ها که مجدد به جریان افتاده است، گفت: در مورد رسانه‌ها و مطبوعات کشور دو لایحه مجزا در دستور کار قرار دارد که نباید باهم تداخل داشته باشند. اولین مورد لایحه جامع رسانه‌هاست که به نوعی جایگزین قانون فعلی مطبوعات خواهد شد و اکنون این لایحه در هیئت دولت در حال بررسی است تا برای نهایی شدن در اختیار مجلس و کمیسون فرهنگی نیز قرار بگیرد. بحث دیگر لایحه نظام صنفی رسانه‌هاست که رابطه خبرنگاران با رسانه‌ها، رسانه‌ها با یکدیگر و خبرنگاران با یکدیگر را سامان‌دهی می‌کند. در واقع نهادی مردمی خواهد بود که حتی تخلفات صورت گرفته در عرصه رسانه‌ها و مطبوعات نیز توسط این نهاد رسیدگی می‌شود.

جنتی سپس در واکنش به انتقاداتی که از لایحه نظام صنفی می‌شود، گفت: این لایحه، لایحه بسیار مترقی است و اصلا و ابدا همان گونه که می‌گویند در پی وابسته کردن رسانه‌ها مطبوعات و روزنامه‌نگاران به دولت نیست. هنوز کسی اصل لایحه را نخوانده تا انتقادات درستی به آن مطرح کند. علاوه بر همه اینها اساس و پایه‌گذاری هر دوی این لوایح از همان ابتدا با حضور، مشورت و نظرسنجی کارشناسان و اهالی رسانه و مطبوعات بوده است. کاری که هیچ گاه تاکنون انجام نمی‌شده است.

او درباره سرانجام بازسازی اداره تئاتر نیز بیان کرد: ادامه بازسازی اداره تئاتر در پارک فردوسی و مجموعه سالن‌های لاله‌زار و تئاتر شهر منوط به تخصیص اعتبار از طریق سازمان برنامه و بودجه است. ما تمام تلاش خود را برای هر چه سریعتر به اتمام رسیدن آن می‌کنیم اما در چارچوب امکانات و دارایی‌های دولت.

جنتی در ادامه درباره نظر شاهمرادی رئیس شورای فرهنگ عمومی نسبت به تیراژ پایین رسانه‌ها در کشور گفت: همانطور که آقای شاهمرادی گفته‌اند مجموع تیراژ روزنامه‌های کل کشور کمتر از یک میلیون است البته این قضیه بیشتر به دلیل گسترش فضای رسانه‌های جمعی و اینترنت است برای اینکه امروز بیشتر مردم اخبار و رویدادها را از طریق اینترنت دنبال می‌کنند و کمتر روزنامه کاغذی می‌خرند.

وزیر فرهنگ مجدد در مورد هفته نامه یاالثارات متذکر شد: تکلیف یاالثارات از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روشن است. از نظر ما این نشریه لغو پروانه شده است و هیچ وجه قانونی برای انتشار آن وجود ندارد. حالا اینکه از دستگاه قضایی اجازه انتشار موقت گرفته‌اند بحث دیگری است و چرایی مساله باید از خود دستگاه قضایی پیگیری شود درثانی این چه اجازه موقت انتشار است که چندین ماه است ادامه دارد.

او در پایان تاکید کرد: در رابطه با بحث ترویج فرهنگ ایثارگری و شهادت باید کارها به صورت مستمر و مداوم صورت بگیرد تا شرایط دفاع مقدس برای نسل جوان روشن باشد. اینکه بگوییم هزار کتاب یا صد فیلم در این باره آماده کرده‌ایم و کار ما تمام شد؛ درست نیست باید این رویه ادامه پیدا کند تا فرهنگ ایثار را زنده نگه داریم و جامعه به سمت مادیگری نرود.

کد خبر : ۴۰۱۲۹۵