خبرگزاری کار ایران

عضو هیئت علمی لغت‌نامه دهخدا در گذشت

جواد درهمی که از اعضای هیئت علمی لغت‌نامه‌ دهخدا و از همکاران زنده‌یاد محمد معین در تدوین این لغت‌نامه بود، درگذشت.

شایگان درهمی فرزند زنده‌یاد جواد درهمی با تأیید این خبر به خبرنگار ایلنا گفت: پدرم بامداد شنبه دار فانی را وداع گفت. او از همکاران دکتر معین بود و عمر خود را وقف تالیف و تدوین لغتنامه دهخدا، و همکاری با مرحوم دکتر معین در جهت تالیف فرهنگ ۶ جلدی معین کرد. زنده‌یاد درهمی ضمن حضور در کار تدوین لغت از مدرسین قدیمی فیزیولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه تهران هم بود.

او همچنین در رابطه با مراسم تشییع پیکر آن مرحوم بیان کرد: مراسم تشییع و خاکسپاری پدر روز گذشته (بیست و چهارم مرداد) و بنا به وصیت ایشان، بسیار ساده و تنها در حضور خانواده‌ی وی برگزار شده و پیکرش در قطعه ۸۲ بهشت زهرا (س) در کنار مادر و پسرش، به خاک سپرده شده است.

                  photo_2016-08-15_16-09-41

 موسسه لغت‌نامه دهخدا پیام تسلیتی به مناسبت درگذشت زنده‌یاد جواد درهمی منتشر کرده است که در ادامه می‌خوانید:

«زنده‌یاد جواد درهمی در سال ۱۳۰۴ در مشهد به دنیا آمد. وی از نخستین کسانی بود که موفق به اخذ دکتری دندانپزشکی شد و با دانشجویان برجسته به فرانسه اعزام شد. در سال ۱۳۳۸ بنا به دعوت شادروان دکتر محمد معین برای تالیف مدخل‌های علمی به موسسه لغت‌نامه دهخدا آمد و هم زمان تالیف مدخل‌های علمی فرهنگ معین را نیز بر عهده گرفت. دلبستگی و علاقه وافر او به زبان و ادبیات فارسی رشته اصلی او را که دندانپزشکی بود، تحت‌الشعاع قرار داد به نحوی که بیشتر وقت ایشان در موسسه لغتنامه دهخدا صرف کارهای تحقیقی می‌شد. علاوه بر همکاری با موسسه لغتنامه دهخدا و مشارکت در تالیف فرهنگ معین، کتاب سیستم دندانی و تنوع آن‌ها در جانوران از آثار علمی ایشان است. در چند سال اخیر به سبب ضعف بینایی و نیز شکستگی استخوان در منزل بستری شد اما همچنان با لغت سر و کار داشت. سرانجام در ۹۱ سالگی دار فانی را وداع گفت.»

به گفته شایگان درهمی، فرزند زنده‌یاد جواد درهمی، مجلس ختم پدرش فردا سه‌شنبه ۲۶ مرداد از ساعت ۱۵ تا ۱۶:۳۰ در مسجد الرضا (ع)، واقع در خیابان خرمشهر، خیابان عشقیار، میدان نیلوفر، برگزار می‌شود.

کد خبر : ۴۰۱۰۱۹