خبرگزاری کار ایران

علی جنتی در مشهد:

جشنواره امام‌رضا(ع) بزرگترین رویداد فرهنگی کشور است

وزیر ارشاد جشنواره بین المللی امام رضا گفت: جشنواره رضوی چون رود خروشانی شده که هیچ مانعی نمی‌تواند سد راهش شود.

به گزارش ایلنا از مشهد، علی جنتی در ختتامیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام‌رضا(ع) در مشهد گفت: مشهدالرضا نقطه کانون معرفت و حقیقت است. نقشه مشهد را که روی زمین پهن کنیم، بهشت را مقابل چشمان خود میبینیم و شعاع دایره معرفت شیعه معلوم می‌شود. مشهدالرضا یکی از پرشکوه ترین شهرها است که در حاشیه چشمه نور رضوی شکل گرفته و مبدا وسعت فکری شیعه شده است.

جنتی افزود: جشنواره رضوی هرچند به نام امام ثامن و فرهنگ رضوی متبرک است اما در حقیقت جشنواره فرهنگ رضوی جشنواره فرهنگ چهارده ستاره سپهر ولایت و امامت است. این جشنواره رایحه چهارده معصوم را با نام امام رضا در گستره داخلی و بین المللی می‌پراکند. این بزرگترین رویداد فرهنگی کشور است که تاثیر و نفوذ آن در هزار نقطه دور و نزدیک مشهود است. در بیش از ۲ هزار نقطه در ۳۱ استان و ۷۷ کشور که میزبان این جشنواره بوده اند.

وی متذکر شد: وزارت ارشاد به عنوان خادم اصلی و رکن برگزاری این رویداد به خود می‌بالد که مروج فرهنگ اهل بیت است. اگر این وزارتخانه حسب وظایف اقدام به برگزاری جشنواره‌های تخصصی فیلم، موسیقی و تئاتر می‌کند اهتمام جدی هم به برگزاری جشنواره های آئینی و معنوی همچون جشنواره امام رضا دارد و از آن دریغ و غفلت ندارد.

جنتی تاکید کرد: جشنواره رضوی اینک در آستانه پانزدهمین دوره چون رود خروشانی شده که هیچ مانعی نمی‌تواند سد راهش شود. از یکسو دامنه مردمی آن افزوده می‌شود و از دیگر سو دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی به آن می پیوندند. جاذبه این جشنواره به گونه‌ای است که ارادتمندان حضرت رضا(ع) در تمام عالم بنیانهای جشنواره را در خارج از کشور تقویت کرده و می‌کنند.

وی یادآور شد: این رویداد به صورت مویرگی در همه استان‌ها، شهرستان‌ها، شهرهای بزرگ در 5 قاره گسترش پیدا کرده و متکی به مردم شده، به تعبیری ستاد برگزاری این جشنواره در قلب های مردم مستقر شده است. رویداد این همراهی مایه مباهات است و همکاری ۹۲۰ مرکز کانون پرورش فکریکودکان و نوجوانان در سراسر کشور وجه دیگری از مشارکت جدی در برگزاری این رویداد است.

وزیر ارشاد جشنواره فرهنگ رضوی را پشتوانه ای برای تقویت فرهنگ عمومی توصیف کرد و در این راستا به شکل‌گیری نهضت کنابخوانی رضوی در ۳۱ استان اشاره کرد.

رشد قابل توجه آثار در حوزه شعر و فیلم از دیگر دستاوردهای جشنواره چهاردهم رضوی به روایت وزیر ارشاد بود.

جنتی به تاثیر جشنواره رضوی بر شکل‌گیری حرکت های خودجوش مردمی هم اشاره کرد و افزود: بخش بین الملل جشنواره هم در سال‌های اخیر توسعه یافته و نهادسازی و بومی سازی فعالیت‌ها در خارج از کشور را مدنظر قرار داده است. از سال گذشته مقدمات برگزاری مجمع جهانی خادمان فرهنگ رضوی فراهم شده است.

وی در پایان گفت: سال گذشته مجمع خادمان فرهنگ رضوی آسیا برگزار شد و امسال خادمان اروپا و آمریکا گردهم آمدند. سال ۲۰۱۷ و همزمان با نامگذاری مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، مجمع جهانی خادمان فرهنگ رضوی تشکیل خواهد شد.

کد خبر : ۴۰۰۳۴۱