خبرگزاری کار ایران

تمجید اصغر همت، رویا تیموریان و قطب‌الدین صادقی از پروژه پرتره‌نگاری

رویا تیموریان، اصغر همت و قطب‌الدین صادقی، پروژه پرتره‌نگاری از ۱۰۰ هنرمند بزرگ سینمای ایران را کاری ارزشمند و ماندگار توصیف کردند.

به گزارش ایلنا، دومین نشست از دوره‌های آموزشی پرتره‌نگاری مشاهیر بزرگ سینما و تئاتر ایران با همکاری بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران ۱۸ و ۲۲ مردادماه در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

در این کلاس‌های آموزشی که با مدیریت هیوا پاشایی و با حضور اشکان قازانچایی برگزار می‌شود، هنرجویان با اصول چگونگی ساخت پرتره هنرمندان آشنا می‌شوند و در ادامه، در کارگاه‌های ساخت پرتره چهره هنرمندان سینما را با مهره‌های رنگی به تصویر می‌کشند.

اصغر همت(بازیگر سینما و تئاتر) که یکی از مهمانان این دوره بود، با بیان این‌که سخت‌ترین کار در خلق پرتره هنرمندان با مهره، درآوردن سایه‌هاست، گفت: این روزها هر کاری که دستاویزی باشد برای بهتر گذراندن وقت و زمان، توفیق و مشغولیت خوبی است. بعضی از هنرها هستند که اگر به هیچ جایی هم نرسند، همین که خلوت آدم را پر می‌کنند، ارزشمند هستند. این کار حداقل‌ها را دارد و اگر سرمایه‌ای برای آن گذاشته شود، به نتیجه خوبی می‌رسد.

او با اشاره به حضور حداکثری بانوان در این رویداد هنری، اظهار کرد: خیلی جالب است که اکثر چنین حرکات ارزشمندی را زنان تشکیل می‌دهند. همیشه بانوان در جامعه پیش‌رو بوده‌اند. امروزه در جامعه مردانه ما، فضاها و آزادی‌هایی را شاهد هستیم که بانوان از آن به خوبی استفاده می‌کنند. بانوان همیشه در آثارشان ظرافت را رعایت می‌کنند که این امر، بخصوص در چنین رویدادهایی اتفاق  خوبی است.

رویا تیموریان(بازیگر سینما و تئاتر) نیز در سخنانی، ساخت ۱۰۰ پرتره از هنرمندان عرصه سینما را کار بزرگی دانست و گفت: خوشحالم در این سرزمین، تعداد بسیار زیادی هنرمند وجود دارد.

او با بیان این‌که نسل جوان باید به کار خودش ادامه دهد، گفت: من بی‌صبرانه منتظرم تا حاصل کار این گروه را ببینم. کار هنری مثل بازیگری، سخت است که اگر عاشق نباشیم، نمی‌توانیم کار کنیم و عمرمان به هدر می‌رود. کار شما جریان و حرکت جدیدی است و باید با امید به راه‌تان ادامه دهید. قطعا کاری که قصد آن را کرده‌اید، در طول زمان جواب می‌دهد، از این رو، بسیار خوشحالم در جمع شما هستم.

قطب‌الدین صاقی(نویسنده، کارگردان تئاتر و بازیگر سینما و تلویزیون) نیز در سخنانی، دوران معاصر را دوره‌ای توصیف کرد که در آن، فرصت کارهای بزرگ از انسان‌ها گرفته شده است.

او ادامه داد: در هنر نباید دنبال توفیق فوری بود. توفیق مشروع گام به گام به‌دست می‌آید. چیزی که در این سال‌ها من را عصبی می‌کند، دیدن آثاری است که ربطی به مردم ندارد. در هر اثر هنری، باید تاریخ و جامعه منعکس شود.

وی با اشاره به آماری درباره گردش مالی هنری در کشوری مانند فرانسه، ابراز داشت: در پاریس، هر شب ۶۰۰ تئاتر روی صحنه است و هزار فیلم اکران می‌شود. موزه لوور همراه ۹۳  مجموعه، ۱۰ میلیارد یورو در سال درآمد دارد. در همین  سال گذشته، ۱۶ میلیارد یورو گردش مالی در حوزه فرهنگ و هنر داشته‌اند. این‌ها را از آن رو می‌گویم که متأسفانه بخشی از جامعه ما به‌خاطر نداشتن رشد فرهنگی نمی‌تواند، هنرمند را تأمین کند، چون فرهنگ و هنر به‌صورت ضرورت درنیامده است. از این رو، هنرمند مجبور است برای تأمین معیشتش کارهای سطحی و کم‌عمقی را دست بگیرد.

صادقی ادامه داد: آنچه امروز در جامعه کم داریم، همین کارها و خلاقیت‌هاست. باید ارتباط‌مان به‌شکل هنری باشد و این‌گونه کارها به این امر کمک می‌کند. هر نوع ابداع هنری، نگاه جامعه را ظریف‌اندیش‌تر می‌کند و تخیل را به حرکت وا می‌دارد که در پس این اتفاق اندیشه، سیال‌تر می‌شود.

هیوا پاشایی نیز در سخنانی با اشاره به ساخت و رونمایی از چهره ۱۵ هنرمند عرصه موسیقی با الهام از قالی ایرانی و با استفاده از ربان‌های رنگ، اظهار کرد: در حرکت اول‌مان که ساخت چهره‌های هنرمندان موسیقی بود، چون چهره‌ها ایرانی بودند، می‌خواستیم از تکنیکی استفاده کنیم که مختص ایران باشد. بازتاب خوبی را در میان هنرمندان شاهد بودیم و همین امر باعث شد تا به‌صورت جدی‌تری به این کار نگاه کنیم.

او ادامه داد: در ساخت چهره‌های هنرمندان سینما، از تکنیک دیگری استفاه کردیم. در واقع برای ساخت چهره هنرمندان سینما، از مهره‌هایی شبیه دانه تسبیح استفاده می‌کنیم تا نشان دهیم هنرمند در جامعه، فردی ارزشمند و تأثیرگذار است و بی‌احترامی به او در واقع بی‌احترامی به فرهنگ آیینی و سنت‌های کهن ایران زمین است.

اشکان قازانچایی(عضو کمیته داوران و شورای سیاست‌گذاری پروژه پرتره‌نگاری) نیز در بخشی از این نشست با اشاره به ضرورت انتخاب تصاویر مناسب برای اجرای این آثار، گفت: تصاویری که انتخاب می‌شود باید دارای شاخصه‌های مهمی باشد که پس از اجرای نهایی، حس مناسبی را به بیننده القا کند و ارتباط لازم میان اثر و مخاطب ایجاد شود. از سوی دیگر، باید بگویم بیشتر هنرمندانی که در این رویداد حضور دارند، از طراحان گرافیک هستند و به نظر من، در این برنامه فرصتی پیدا کرده‌اند که می‌توانند از آن برای ایجاد ارتباط مناسب با عرصه‌های مختلف فعالیت‌های هنری در آینده استفاده کنند و شاهد تحقق اتفاقات بسیار خوبی در این بخش باشیم.

سومین و چهارمین دوره آموزش ساخت پرتره‌های مشاهیر سینما و تئاتر ایران ۲۵ و ۲۹ مردادماه برگزار می‌شود. از این پرتره‌ها به‌زودی با حضور هنرمندان سینما و تئاتر در گالری شماره یک فرهنگسرای نیاوران رونمایی خواهد شد.

کد خبر : ۴۰۰۲۸۵