خبرگزاری کار ایران

جزئیات جشنواره آواها و نواهای رضوی تشریح شد/تجلیل از محمد اصفهانی و ودود موذن‌زاده

نشست خبری نخستین جشنواره «آواها و نواهای رضوی» که از روز سه شنبه نوزدهم مرداد در تهران و شهرستان کشور آغاز می‌شود؛ صبح امروز (دوشنبه هجده مرداد) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ محمدحسین اسماعیلی (معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و قائم مقام دبیر جشنواره آواها و نواهای رضوی) در ابتدای این نشست گفت: جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) در طی ۱۴ سال گذشته در رشته‌های مختلف فرهنگی و هنری برگزار شده اما همواره جای خالی موسیقی در این بین احساس شده است.

او ادامه داد: آواها و نواهای مرتبط با مفاهیم رضوی می‌تواند به عنوان یک شاخصه معرفی فرهنگ رضوی نقش بسیار ارزنده‌ای را ایفا کند و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران پیشنهاد داد بخشی با عنوان آواها و نواها گنجانده شود که خوشبختانه توسط بنیاد امام رضا (ع) به عنوان متولی اصلی برگزاری این جشنواره قرار گرفت.

قائم مقام دبیر جشنواره آواها و نواهای رضوی با اشاره به هنرمندانی که در حوزه‌های مذهبی و آیینی فعالیت‌های مختلفی را تاکنون ارائه کردند؛ افزود: وجود بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) در ایران و ارادت خاصی که ما ایرانی‌ها به این امام عزیز داریم باعث شده تلاش‌های بیشتری در این زمینه توسط هنرمندان انجام گیرد و ما شاهد هستیم که تولید آثار رضوی در حوزه موسیقی، آواها و نواها امری بدیهی است که متاسفانه تا به امروز جای مناسبی برای عرضه نداشت.

اسماعیلی همچنین در ادامه درباره مهمترین اهداف این جشنواره گفت: بسط، تعمیق، ترویج هنر آوایی معناگرا، تجمیع دستاوردهای مرتبط با آواها و نواهای رضوی و تجلیل از پدیدآورندگان آواها و نواهای رضوی از مهمترین اهداف ما در برگزاری نخستین جشنواره آواها و نواهای رضوی بوده است.

معاون هنری سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران اظهار کرد: خوشبختانه بعد از اینکه فراخوان جشنواره منتشر شد استقبال بسیار خوبی از این رویداد موسیقایی شد به طوری که ۲۵۰ اثر در بخش های آواها و نواها در قالب تک خوانی، تک نوازی و گروه نوازی مورد بررسی هیات انتخاب جشنواره متشکل از آقایان احمد صدری، کیوان پهلوان و محمدرضا آزاده فر قرار گرفت.

او همچنین درباره نحوه برگزاری این جشنواره توضیح داد: در  کنار اجرای آثار دو بخش آواها و نواهای رضوی ما بخش‌های دیگری از جمله تولیدات مرتبط با مفاهیم رضوی و تجلیل از هنرمندانی که طی سال‌های گذشته آثاری را در این زمینه تولید کردند داریم که در مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره که در برج میلاد تهران برگزار خواهد شد.

اسماعیلی تصریح کرد: این ویژه برنامه‌ها در حضور تعدادی از مدیران کشوری و استانی انجام خواهد گرفت. یکی دیگر از ویژگی‌های این دوره از جشنواره که مرکزیت آن در برج میلاد شهر تهران واقع است حضور گروه‌های شرکت کننده در ۴ شهرستان دماوند، ورامین، شهریار و رباط کریم است که طی آن ۲۱ گروه در قالب ۶۳ اجرا میزبان علاقمندان موسیقی خواهند بود.

او ادامه داد: بعد از سه استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و جنوبی در این دوره از جشنواره؛ هنرمندان استان‌های خوزستان، آذربایجان شرقی، بوشهر، ایلام، مرکزی، گلستان و تهران به ترتیب بیشترین حضور را در این جشنواره داشتند.

اسماعیلی همچنین درباره بخش تجلیل‌های جشنواره گفت: طبق برنامه‌ ریزی‌های انجام شده ما بنا داریم از محمد اصفهانی، بهنام بیگی آهنگساز قطعه «رضا رضا» با هنرمندی گروه سرود شهرستان آباده و سهیل محمودی شاعر این قطعه، محمدعلی کریمخانی و آریا عظیمی نژاد خواننده و آهنگساز قطعه ماندگار «آمده‌ام ای شاه پناهم بده»، ودود موذن زاده اردبیلی و شهروز حبیبی در مراسم اختتامیه تجلیل کنیم.

او افزود: آنچه که در این دوره از جشنواره بیش از هر چیز دیگری به چشم می‌خورد تنوع سنی هنرمندان شرکت کننده در این رویداد است به طوری که ما در این دوره میزبان هنرمندی ۸ ساله و هنرمندی ۸۰ ساله هستیم. تمامی آثار راه یافته به بخش نهایی جشنواره به صورت حرفه‌ای ضبط و در پایان این رویداد در قالب یک لوح فشرده کامل به مخاطبان عرضه می‌شود.

وی در پایان گفت: دبیری نخستین جشنواره آواها و نواهای رضوی برعهده برزین ضرغامی مدیرکل فرهنگ و ارشاد  اسلامی استان تهران خواهد بود. این در حالی که است بنیاد بین المللی امام رضا (ع)، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برج میلاد تهران و انجمن موسیقی استان تهران متولیان برگزاری این جشنواره هستند. همچنین غیر از اجرای آثار در تهران، مجتمع فرهنگی کوثر دماوند، مجتمع وصال شهرستان رودهن، فرهنگسرای رازی شهرستان ورامین، فرهنگسرای استاد شهریار شهرستان شهریار و فرهنگسرای معلم شهرستان رباط کریم میزبان گروه‌ها و هنرمندان شرکت کننده در نخستین جشنواره آواها و نواهای رضوی خواهند بود.

احمد صدری (عضو هیات داوران نخستین جشنواره آواها و نواهای رضوی) در این نشست گفت: خوشبختانه اغلب آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره مرتبط با موسیقی نواحی است و گروه‌هایی که در این دوره حضور پیدا کرده‌اند از سطح بسیار بالایی برخوردارند که اتفاقا بسیاری از آنها نیز از اساتید صاحب نام منطقه مورد نظر خود هستند.

وی درباره علت عدم داوری آثار توضیح داد: به دلیل حضور این اساتید؛ آثار راه یافته اساسا قابل داوری نبود بنابراین تصمیم گرفتیم که این عزیزان را به نوعی برگزیدگان بخش نهایی جشنواره معرفی کنیم که در مراسم اختتامیه علاوه بر تجلیل از گروه‌ها از چند پیشکسوت به صورت ویژه تجلیل کینم.

کیوان پهلوان (عضو هیات داوران نخستین جشنواره آواها و نواهای رضوی) نیز در پایان این نشست عنوان کرد: این جشنواره، جشنواره موسیقی نخبه‌هاست. من به عنوان یک محقق موسیقی که تجربه‌های زیادی را در عرصه تحقیق فضای فرهنگ موسیقی فولکور مناطق مختلف ایران پیرامون امام رضا (ع) داشتم با این نکته مواجه شدم که نسبت به مدح حضرت محمد (ص) و امام علی (ع) ملودی‌های کمتری از حضرت امام رضا (ع) توسط هنرمندان تولید شده است.

او ادامه داد: من بسیار نگران بودم؛ چراکه ممکن بود بعد از انتشار فراخوان در زمینه تعداد آثار با کمبود مواجه شویم اما خوشبختانه با همراهی و همدلی هنرمندان  با کمال تعجب دیدیم قطعاتی گردآوری و به دست هیات داوران رسید که همگی آثار قابل توجهی است.

پهلوان در پایان عنوان کرد:‌ انتقاد من از جشنواره‌های مختلف موسیقی عملکرد تبلیغی آنهاست که امیدوارم با همفکری و همت مدیران این جشنواره که به مبحث ضبط و تولید آثار ارسالی همت کردند بتوانیم جشنواره آواها و نواهای رضوی را تبدیل به جشنواره محتوایی جدی در عرصه موسقی کشور کنیم.

کد خبر : ۳۹۸۶۰۵